menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strelitzia gaat naar buiten

Ga naar meest recente reactie

Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het is echt tijd om de Strelitzia buiten te zetten maar zo eenvoudig gaat dat niet!

Tuinbabbel

donderdag 7 mei 2009 - 22:49
Matabish

Matabish

Is ook een grote brok hé, Martje!
vrijdag 8 mei 2009 - 00:43
leeuwtje

Leeuwtje

Nou Martje dat is een flinke! Had jij er trouwens niet nog één bijgekocht op de veiling? Had je dan deze plant niet beter kunnen delen....
vrijdag 8 mei 2009 - 01:43
chatoela

Chatoela

Dag Martje,

Dat zal wel een schitterend schouwspel zijn als die in bloem staat!!


groeten,karin
vrijdag 8 mei 2009 - 08:23
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Er waren zeker mooie exemplaren op de veiling Jori, maar een Strelitzia vind ik wel genoeg!
vrijdag 8 mei 2009 - 08:24
Tine

Tine

Martje, waar moet ik de strelitza dan zetten? zonnig/half schaduw of schaduw? ik wil haar/hem ook naar buiten doen. De bougainville en de jacaranda staan er ook al. Eerst nog in de halfschaduw en na gewenning mogen ze meer zon hebben.

Tine
vrijdag 8 mei 2009 - 20:10
Rita1960

Rita1960

'tjétje da's een beste kluif om die in de grond te krijgen

wie heeft het gat gespit? hoedje af voor deze persoon

groetjes,

Rita
vrijdag 8 mei 2009 - 20:25
corrielat

Corrielat

Ik zie geen gat

Hoe ziet hij eruit jou strelitzia, heb je een duidelijke foto?

ik weet wel wat een strelitzia is natuurlijk!

maar zo'n grote? nog nooooooooooooooooit gezien
vrijdag 8 mei 2009 - 20:56
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nou hij wordt dan ook niet in de grond gezet dus hoeft er ook geen gat te worden gespit!
Ja, het is een grote plant, we hebben die nu een jaar of tien.
Zoals Tine schrijft, zou het heel goed zijn om een kuipplant langzaam te laten wennen aan andere omstandigheden maar in dit geval is dat niet mogelijk. De Strelitzia wordt in mei op haar zomerplekje gezet, waar ze blijft tot oktober. Dit is een plekje waar veel zon is, en voor zover dat hier mogelijk is, enige beschutting tegen de wind.
vrijdag 8 mei 2009 - 21:25
Rita1960

Rita1960

begrijp ik je goed Martje, dat deze stelizia al in een pot staat en dan gewoon buiten neergezet wordt gelijk een "normale" kuipplant, of is de pot het houten omhulsel zoals te zien is op de foto?

Rita
vrijdag 8 mei 2009 - 21:51
leeuwtje

Leeuwtje

Mijn ervaring is dat de strelitzia het nu in de kas ook slecht gaat doen. Buiten doet hij het veel beter dus vlug naar buiten. Anders lijden de bladeren teveel.
Gewenning krijgt de strelitzia hier ook niet. Daar kan het blad volgens mij wel tegen. Ik heb er in ieder geval nooit las van gehad. Bij veel andere planten moet je daar inderdaad wel op letten. Denk aan bananen, granaatappelstruikjes enz.
zaterdag 9 mei 2009 - 00:50
Detuinenindemen

Detuinenindemen

@Rita,
De houten kist is gevuld met grond en daar staat de plant in. Dat maakt die kist ook onmogelijk zwaar. De plant werd in de loop der tijd steeds groter en kreeg een steeds grotere pot. Op dit plekje staat hij nu.

Tuinbabbel

zaterdag 9 mei 2009 - 09:48
LauraK

LauraK

Hallo Martje,

Daar komen grove middelen aan te pas, zie ik... Ik heb vorig jaar Strelitzia's
gezaaid, en van de vijf plantjes leeft er nog maar één. En die heeft welgeteld al
één (1!) blad. Geduld is een schone doch zeeeeeer langdurige zaak!

Jullie zijn dat stadium allang voorbij, maar kampen inmiddels dus met weer heel
andere problemen!

Groeten van Laura.
zaterdag 9 mei 2009 - 13:01
Detuinenindemen

Detuinenindemen

....zo is het altijd wel wat. Maar elk stadium is ook boeiend. Zelf zaaien en van het begin zien opgroeien is altijd heel bijzonder. Groeten Martje
zaterdag 9 mei 2009 - 13:20
leeuwtje

Leeuwtje

Martje heeft zo te zien gelukkig goede hulp en een fijne heftruck.
Ik zou ook niet weten wat we zonder heftruck moesten doen! haha.
Wij hebben ook zo'n loeizware bak. Ik zal vanavond wel eens een goede foto zoeken.
zaterdag 9 mei 2009 - 13:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon