menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mini onderneming

Ga naar meest recente reactie

Tomateboer

Tomateboer

Hallo,
Ik heb weeral jullie mening nodig .
Het zit zo;
Ik weet niet of jullie al van een mini onderneming gehoord hebben?
Wel voor diegene leg ik het kort uit.
Onze school doet mee aan een project waar we leren om een bedrijf te leiden.
Dus mini onderneming genoemd.
Dat lijkt ons enorm leuk en leerrijk dus doen we er ook aan mee.
Dus de bedoeling is dat we producten verkopen om zo geld in het laadje te brengen.
Er zijn 5 directeurs die het bedrijf leiden en de andere leerlingen zijn werknemers.
Onder de 5 directeuren staan
-de gedeligeerde directeur
-de technische directeur
-de comercieele directeur (dat ben ik)
-de administratie directeur
en de financiele directeur
Die zorgen voor de hoofdzakelijke dingen die moeten gebeuren.
Nu hebben we al een naam namelijk 'De Groene Dreef'
Omdat nze school in de cndedreef ligt,vandaar,...
Nu wilde ik jullie het een en het ander vragen
Mijn 'job' bestaat er namelijk in om onderandere een marktenquete te maken.
Dus polsen bij de mensen of het product zou aanslaan en verkopen.
We zitten in een tuinbouwschool dus zullen de producten te maken hebben met de tuin.
Hier enkele producten:
-We wilden een snoeicursus organiseren om zo de mensen die geinterisseerd zijn om te leren snoeien de kans te geven.
Wat vinden jullie hiervan?
-Met kerst staan wij waarschijnlijk in Brugge met de kersthappening.
Dus daar zullen wij dan waarschijnlijk kerstkransen verkopen.
Wat denken jullie hiervan?
Dit is wat we zo in gedachten hadden om zo vlug mogelijk van start te gaan.
Maar zijn er nog ideen.
Ik ben er van overtuigd dat ik meer tips zal krijgen van jullie tuinders.
Ik wacht nieuwschierig af
Met vriendelijke groeten
Angelo
donderdag 14 september 2006 - 17:24
Tine

Tine

Het idee is prima. Op die manier leren jullie alle facetten van een bedrijf kennen en wat heel belangrijk is, je leert samen werken, overleggen en omgaan met personeel. Dat zijn voorwaarden die een bedrijf kunnen maken en/of breken. De start die je voor ogen hebt is goed, niet te groots ineens. Langzaam
samen iets opbouwen met een goede basis is de beste start.
Ik wens jullie veel succes, misschien blijkt dit zo goed aan te slaan dat jullie na je studie er mee door kunnen gaan.

Tine.
donderdag 14 september 2006 - 20:51
florentina

Florentina

De snoeicursus vind ik een heel goed idee.
Je zou verschillende sessies kunnen voorzien, bv. - fruitbomen
- andere bomen en heesters
- rozen
Praktische lessen organiseren, bv. - winterbedden maken
- een composthoop opzetten, zoals het moet
- zaaien en verspenen, planten scheuren, zelf leren stekken, ...
Jullie willen ook dingen maken en verkopen . Hebben je medeleerlingen ook zaden verzameld ?
Dan zouden jullie die mooi kunnen verpakken ( opdracht om een mooie verpakking te bedenken),
de nodige info erop en verkopen.
Potjes jam ( aparte combinaties, bv. met pompoen ) : etiketjes bedenken en verkopen.
Jullie kunnen nu nog kruiden drogen en mengen en als aparte kruidenmix verkopen.Hiervoor ook
weer een verpakking bedenken.
In de lente kunnen jullie bakjes met eenjarige plantjes aanbieden; hetzelfde met bakjes groenten
om uit te planten.
Bedenk een herkenbaar label voor alle acties.
Jullie kunnen tegen een kleine vergoeding bv. enkele tuintjes , of een deel ervan, (oppervl. te bepalen)
opnieuw aanleggen. Jullie kunnen er een wedstrijd aan koppelen.

enz...
mvg, florentina


donderdag 14 september 2006 - 21:17
andre

Andre

Ja Angelo dit is prachtig: die snoeicursus vind ik zeer goed, alsook leren werken met dieren en verzorgen.
Ook leren omgaan en samenwerken met de natuur. Wens u veel sukses daar mee

andre
donderdag 14 september 2006 - 21:31
ines

Ines

Prachtig initiatief Angelo, ik zie dat de ideetjes al goed aankomen zijn vooral van Florentina!
Verkoop brengt geld in de la, dus verkopen maar...veel succes!
Uw tomatenbereidingen (met Lace) zijn ook het verkopen waard, de zaadjes...en de pralienekes.
Grtjs,ines.
donderdag 14 september 2006 - 22:03
martine

Martine

heel fijn om op die manier al een mini onderneming op te zetten!
veel plezier en succes met jullie onderneming toegewenst!
als er veel enthousiastelingen bij zijn , zullen er nog wel ideëen opborrelen en kan het niet anders dan een succes worden!
Martine
donderdag 14 september 2006 - 22:37
lacegarden

Lacegarden

Angelo, die mevrouw die deze morgen bij ons is geweest: schrijf die aan, zulke dingen is haar beroep.
Ik wil jullie mijn recepten van tomatenconfiture geven . Deze namiddag nog potjes gemaakt.
Die pralines, dat is zeer zeer goed, maar ge moet een choclatier vinden. Of een bakker die de coulis in pralnes wilt spuiten. Succes gegarandeerd, echt waar. Iedereen is er dol op. Maar ik weet niet of je in jullie afdeling van de school iets met klaargemaakte voeding gaat mogen verkopen. Vraag dat eerst goed na. Wat zeer decoratief is voor Kerstmis:
krans met piments , noten, kaneel stokjes, gedroogde tomaten.
Je kleeft die vast met zo een warmlijmpistool. Ik doe dat altijd met de kerstdagen. En ik geef ze als geschenk als we ergens op bezoek gaan. Voor die snoeicursus: schrijf mij maar al in.
donderdag 14 september 2006 - 23:15
Tomateboer

Tomateboer

De snoeicursus vind ik een heel goed idee.
Je zou verschillende sessies kunnen voorzien, bv. - fruitbomen
- andere bomen en heesters
- rozen
Praktische lessen organiseren, bv. - winterbedden maken
- een composthoop opzetten, zoals het moet
- zaaien en verspenen, planten scheuren, zelf leren stekken, ...
Jullie willen ook dingen maken en verkopen . Hebben je medeleerlingen ook zaden verzameld ?
Dan zouden jullie die mooi kunnen verpakken ( opdracht om een mooie verpakking te bedenken),
de nodige info erop en verkopen.
Potjes jam ( aparte combinaties, bv. met pompoen ) : etiketjes bedenken en verkopen.
Jullie kunnen nu nog kruiden drogen en mengen en als aparte kruidenmix verkopen.Hiervoor ook
weer een verpakking bedenken.
In de lente kunnen jullie bakjes met eenjarige plantjes aanbieden; hetzelfde met bakjes groenten
om uit te planten.
Bedenk een herkenbaar label voor alle acties.
Jullie kunnen tegen een kleine vergoeding bv. enkele tuintjes , of een deel ervan, (oppervl. te bepalen)
opnieuw aanleggen. Jullie kunnen er een wedstrijd aan koppelen.

enz...
mvg, florentina




Wat een voorstellen
Dank je!!!
grt
vrijdag 15 september 2006 - 12:27
Tomateboer

Tomateboer

Angelo, die mevrouw die deze morgen bij ons is geweest: schrijf die aan, zulke dingen is haar beroep.
Ik wil jullie mijn recepten van tomatenconfiture geven . Deze namiddag nog potjes gemaakt.
Die pralines, dat is zeer zeer goed, maar ge moet een choclatier vinden. Of een bakker die de coulis in pralnes wilt spuiten. Succes gegarandeerd, echt waar. Iedereen is er dol op. Maar ik weet niet of je in jullie afdeling van de school iets met klaargemaakte voeding gaat mogen verkopen. Vraag dat eerst goed na. Wat zeer decoratief is voor Kerstmis:
krans met piments , noten, kaneel stokjes, gedroogde tomaten.
Je kleeft die vast met zo een warmlijmpistool. Ik doe dat altijd met de kerstdagen. En ik geef ze als geschenk als we ergens op bezoek gaan. Voor die snoeicursus: schrijf mij maar al in.


Ge zijt ne schat.
grt
vrijdag 15 september 2006 - 12:27
florentina

Florentina

Angelo,

Groepswerk leidt vaak tot wrijvingen en conflicten wanneer de taakverdeling en de afspraken
niet of onvoldoende nagekomen worden . De ene is al wat ondernemender dan de ander, verschillende
personen hebben ook verschillende verwachtingen. Zorg dat jullie taakverdeling en afspraken op
papier staan en zorg ervoor dat die op een bepaalde manier bindend zijn, anders kan de groep
eronder lijden.
Jullie zullen verschillende media moeten bespelen. Zorg in alles wat jullie publiceren, voor een
correcte taal. Spreek jullie leerkracht Nederlands hierover aan en laat hem / haar altijd alles
nakijken.
Ik vind "De groene dreef " een schitterende merknaam. Die merknaam moeten jullie aan de man
zien te brengen. Gaan jullie dat alleen regionaal uitwerken of zien jullie het wat groter ?
Kondig jullie acties op tijd aan en breng ook verslag erover uit . Prikkel de mensen , zorg ervoor
dat door jullie inspiratie en een goede voorbereiding, de mensen jullie producten willen.

Ik dacht aan een lente-actie waarvoor jullie nog mooi de tijd hebben. Jullie zouden bv. een
dahlia -actie kunnen houden. Als jullie een aanbod van enkele soorten dahlia's zouden hebben - niet
in de tuincentra te vinden - dan zouden jullie die aan de man kunnen brengen. Op "tuinadvies"
vinden jullie waarschijnlijk al een deelpubliek ervoor. Maar jullie moeten het wel grootser
aanpakken. Jullie kunnen pakketten maken om op te sturen. Dan moeten jullie natuurlijk de
vorm en de prijs van de verpakking berekenen, daarna ook die van de verzending.
Als toekomstige afnemers van kwekerijen, moeten jullie een gunstige prijs bij een bedrijf
bedingen.
Jullie zouden ook jonge fruitbomen of inheemse bomen kunnen verkopen. Dat kan nu nog , in de
herfst. Dan zouden jullie zich al snel en goed moeten organiseren.
Een les bloemschikken met herfstmateriaal : ligt dat ook binnen jullie mogelijkheden?

Angelo, je hebt veel ervaring opgedaan door op een succesvolle manier tomaten te kweken.
Je hebt veel van Rita kunnen opsteken, ook van het omgaan met mensen.
Gebruik die ervaring, koester ze , maar laat niet van je profiteren !

Angelo, veel succes toegewenst met "De groene dreef " !




vrijdag 15 september 2006 - 16:43
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Hoi Angelo,

Veel geluk !!!
Met al die schitterende Ideetjes van Rita en Florentina ben je al een heel eind weg.
Ik kom wel een kransje kopen in Brugge
Moet ik het eens niet zelf maken hé.
[afbeelding verwijderd niet-https] UCCES
vrijdag 15 september 2006 - 19:39
florentina

Florentina

Angelo,

Ik dacht ondertussen nog aan een andere mogelijkheid.
Kunnen jullie de gemeente of de provincie contacteren en vragen om een bestek te mogen opmaken
voor een stukje openbaar groen? Daardoor zouden jullie leren een bestek op te maken , en,
eventueel , het projectje te realiseren.

Ik denk nog aan een bloembakactie, voor de gemeente en voor de burgers.
Mensen zouden bij jullie kunnen komen met hun lege bloembakken en ze bij jullie laten vullen.
Er zijn echt wel mensen die er tegenop zien om het zelf te doen.

Ik vraag me af of jullie door de schoolverzekering gedekt zijn indien jullie bij de mensen thuis,
in hun tuin, zouden snoeien.

Dit waren dus nog enkele losse ideetjes.
mvg, florentina
vrijdag 15 september 2006 - 20:59
lacegarden

Lacegarden

Angelo, dat is gouden raad, echt waar . Dat is een cursus van Prof. Vlerick.

Dat is het beste "geschenk" dat jullie kunnen krijgen. Zulke raad of beter zo een gesprek en een consult dat kost fortuinen. Nu heb je deze gratis. Print dit af, bewaar dit zorgvuldig. Ik steek er zelfs nog heel veel van op.
vrijdag 15 september 2006 - 21:43
Tomateboer

Tomateboer

Daar ben ik me heel goed bewust van,...
en ik ben daar zeer dankbaar voor.
@Florentina
Dat zijn allemaal zeer goede voorstellen!!!
dank je!!
We zijn verzekerd bij de onderneming zelf,dus alles is helemaal proffecioneel uitgewerkt.
Om op een openbare plaatst te verkopen moeten wij een aanvraag doen aan het ministerie in Brussel.
Die geven ons dan een schriftelijke toestemming om onze verkoop officieel te laten verlopen.
Om deur aan deur te verkopen (wat misschien wel kan van pas komen)
hebben we een 'leurderskaart'
Ik zie het eigenlijk goed zitten want dit is een perfecte oefening om in de toekomst te gebruiken
groetjes en mercikes he
vrijdag 15 september 2006 - 22:30
Tomateboer

Tomateboer

Angelo, die mevrouw die deze morgen bij ons is geweest: schrijf die aan, zulke dingen is haar beroep.
Ik wil jullie mijn recepten van tomatenconfiture geven . Deze namiddag nog potjes gemaakt.
Die pralines, dat is zeer zeer goed, maar ge moet een choclatier vinden. Of een bakker die de coulis in pralnes wilt spuiten. Succes gegarandeerd, echt waar. Iedereen is er dol op. Maar ik weet niet of je in jullie afdeling van de school iets met klaargemaakte voeding gaat mogen verkopen. Vraag dat eerst goed na. Wat zeer decoratief is voor Kerstmis:
krans met piments , noten, kaneel stokjes, gedroogde tomaten.
Je kleeft die vast met zo een warmlijmpistool. Ik doe dat altijd met de kerstdagen. En ik geef ze als geschenk als we ergens op bezoek gaan. Voor die snoeicursus: schrijf mij maar al in.


Inderdaad Rita,
We mogen geen voedsel verkopen.
Daar staan zelfs zware boetes tegenover.
groetjes
vrijdag 15 september 2006 - 22:32
lacegarden

Lacegarden

heb je op die leurderskaart genoeg laten opzetten? ik heb dat ook nog gehad, zo een blauwe met een foto op

dat is op het gemeentehuis. Ik hoor dat jullie goede informatie hebben. Dit is ook nodig als jullie een markt doen. want er zijn markten die georganiseerd worden enkel voor hobby en particulieren. He het kan , er staan toch ltijd mensen die een BTW nummer hebben, wat normaal voor boetes vatbaar is als het enkel voor niet prof. is. Ik ken een markt waar ieder jaar een stand staat van iemand met een btw nummer, die verkopen daar dus dat is totaal niet toegelaten.
Voor wat het juridische aangaat daar kan mijn man jullie voor helpen met raad te geven.
zaterdag 16 september 2006 - 10:18
Nigella

Nigella

Angelo
als jullie kransen maken, aub maak dan "geen klassieke", want die zullen niet verkopen op zo'n beurs waar de bloemschikfreaks naar toe komen. Anders blijven ze liggen.

verder wens ik jullie absoluut SUC6
zondag 17 september 2006 - 14:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon