menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afvaluitsparendegezondekoffiediktip

Ga naar meest recente reactie

vera2

Vera2

hallo allemaal,

sinds verleden jaar maak ik mijn koffiefilters leeg in de serre.
het is misschien toevallig maar de tomaten hadden voor de eerste keer in jaren sinds de serre er staat geen last van bladluizen en ziektes.
waarschijnlijk is dat ook goed in de moestuin.
het scheelt ook een pak in de afvalzak en als je de lege filters laat drogen kan je de kachel er nog mee aansteken.
donderdag 6 november 2008 - 15:34
annd6

Annd6

Ik strooi het koffiedik ook tussen de planten en in de serre;
Om de filters nadien te gebruiken om de kachel aan te steken vind ik een goed idee!
Deze topic had niet misstaan onder Biologisch tuinieren

Groetjes
Ann
donderdag 6 november 2008 - 17:45
lentemode

Lentemode

En het koffiedik kan ook regelmatig door de gootsteen gespoeld worden om de afvoerbuizen vrij te houden van dichtslibben door vet, etc.

Klopt dit volgens jullie ?

Uitkijkend,
Mia
donderdag 6 november 2008 - 18:39
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

ja hoor lentemode, ik zag het thuis altijd in de gootsteen verdwijnen!
Koffiedik is voor véle zaken goed, zelfs om er de toekomst in te zien!! [afbeelding verwijderd niet-https]
Het is ook heel goed voor in de compost, net zoals gebruikte theezakjes!!
Waar een lekker [afbeelding verwijderd niet-https] al niet goed voor is hé!

Groetjes,
Matabish.
donderdag 6 november 2008 - 18:57
Rita1960

Rita1960

Toch wel in een ouderwetse gootsteen hoop ik?
Als ik dat hier zou doen heb ik de boel binnen de kortste keren verstopt zitten en dan € XX.- ?
Gelukkig heb ik een man die zelf nogal handig is zodat het wat minder duur is.
Maar.. de inhoud van de koffiefilters gebruiken tussen de planten ( lees tomaten) dat zal ik onthouden,
en de koffiefilters... drogen in de trommel of aan de waslijn? 'k weet wel dat den ollanders zunig bent maar zo zuinig ben ik ( geboren Drenth) nu nog net niet

groetjes,

Rita
donderdag 6 november 2008 - 19:37
vera2

Vera2

nee hoor rita; komt geen droogtrommel aan te pas. ik gooi ze in de serre in een emmer, droogt vanzelf.
vrijdag 7 november 2008 - 07:26
summerspookje

Tekst aangepast

Summerspookje

ja,ik doe dat ook allemaal ,en ook in de binnenhuis planten,en dan zeggen ze dat de oude remedis slecht zijn

groetjes
summer

maar ik begrijp niet hoe je gootsteen daar van kan verstoppen ?ge laat het toch geleidelijk met water doorlopen?ik hou het zakje of filter onder de kraan,en laat alles zo geleidelijk weglopen , het kuist en ontvet je buizen, een raad van een gepensioneerde loodgieter,anders denk ik toch dat er met die leiding iets niet in orde is,en je hoeft GEEN ouderwetse gootsteen te hebben , de mijne is ultra modern, ook bij vrienden en famillie, en NOOIT problemen

vrijdag 7 november 2008 - 11:38
Rita1960

Rita1960

Hoi Summer,

Dus als ik je goed begrijp, laat je het koffiedik langzaam met water weglopen.
Had hier nog nooit van gehoord. Maar ja.. zo zie je maar weer, een mens is nooit te oud om te leren

groetjes uit een zonnig Noord-Nederland

@ Josée,

Nog bedankt dat je de zon hebt doorgestuurd!
zaterdag 8 november 2008 - 13:19
summerspookje

Summerspookje

ik ben wel gedeeltelijk accoord wat betrefd zeepsop en afwas water, dat koekt zeker aan , want daar zitten van allerlei ingredienten in die stollen en zich vast zetten aan de buizen oude of nieuwe, zeepsop of afwas detergenten zijn wel de grootste boosdoeners ,maar koffiegruis , er zit niks in , maar het schuurt tegen de wand ,ge moet met koffiedik eens langs uw hand wrijven ,dat is ruw, en het zou dat zijn dat reinigt ,wil wel zeggen wat ge gebruikt voor het normale huishouden, en als ge elke dag in de huishouding een zakje gewoon laat meelopen met water , kuist het uw buizen , ik heb altijd een koffieshop gehad, en voor ik het wist van dat gruis,had ik regelmatig een verstopte riolering, de laatste loodgieter die kwam ontstoppen , gaf me toen die tip, ik gebruikte toen het koffiedik van de gewone koffie om in de afloop te doen , en ik heb NOOIT nog een verstopte riolering gehad, ik doe het zelfs hier nu thuis in het ligbad en de lavabo's, (altijd met mate he)hebt ge al eens gezien wat die zeep en schampo's aanrichten,dat is pas een smurrie, enfin , iedereen doet natuurlijk wat ge zelf wilt,maar ge moet toch eens zo een alloopplaatje afdraaien , en er met een plat latje of zo een langs de kant wrijven , wedden dat ge daar raar van op kijkt

groetjes

annie
zaterdag 8 november 2008 - 19:38
Matabish

Matabish

@ summerspookje,

je bent me nèt voor met je uitleg en je bent hélemaal juist!
Het is niet iets ín het koffiedik dat de afloop ontstopt, maar wel het feit dat koffiedik beginnende aankoeking in de afloop wegschuurt.
Je kan er natuurlijk géén verstopte afvoer mee ontstoppen, dan is het te laat.
Ik ken het van mijn ouders, die het op hun beurt van hùn ouders hadden!! Dus het truukje is zowel in Vlaanderen als in Wallonië gekend!!
Dus...in den pombak met die smurrie!!! [afbeelding verwijderd niet-https]

Hartelijke groetjes,
Matabish.
zaterdag 8 november 2008 - 22:59
vera2

Vera2

is het ook waar dat poezen niet graag hun behoeften tussen planten doen als er koffiedik ligt
zondag 9 november 2008 - 12:01
Rita1960

Rita1960

Da's net zo waar als dat slakken ook niet van koffiedik houden tussen de planten

groetjes,

Rita
zondag 9 november 2008 - 12:10
vera2

Vera2

rita dat van die slakken wist ik ook weeral niet. zo zie je maar; 'k leer hier wreed nog wat bij.
zondag 9 november 2008 - 12:21
Lino

Lino

bij ons gaat de koffie met het zkje in het compostvat. Een jaar later is het mee verteerd tussen de andere compost. Maar als we een serre hebben (ooit) zal ik ook wel de test doen.
zondag 9 november 2008 - 18:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon