menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brugmansia Dalens Pink Amour

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo,

Ik heb dit voorjaar een nieuwe Brugmansia gekocht, die heel lang op bloemen liet wachten, eindelijk zijn ze er en in vol ornaat.
Ik hou hem een weekje binnen voor het venster om ten volle van de geur en pracht te kunnen genieten.


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

maandag 13 oktober 2008 - 11:42
LauraK

LauraK

Hallo Lysianthus,

Hier is maar één foto te zien, maar die mag er dan ook echt wel zijn! Meid meid meid, wat heb je toch
een sprookjesachtig mooie tuin, en die Brugmansia past er perfect bij! Wat een weelde aan bloemen,
en wat voor een mooie bloemen zijn het ook. Goed idee om die (bijna) binnen te zetten voor de geur!

De niveauverschillen in je tuin zijn ontzettend goed doordacht, zodat je vanuit je huis van al die planten-
en bloemenpracht kan genieten. De bestrating ook al zo schitterend... *Zucht*, ik kwijl hier mijn
toetsenbord helemaal onder!

Groeten van Laura.
maandag 13 oktober 2008 - 12:54
LauraK

LauraK

Jaaaaaaaaaaaaaaaa, nu zie ik alle foto's! Wat zijn dat een prachtige en sierlijke bloemen, plaatjes
gewoon! Ik had begrepen dat dubbele bloemen niet zo sterk geuren, maar blijkbaar doen ze het toch.
Ik ga deze soort ook op mijn lijstje zetten voor het komend jaar. En nee hoor, hebberig word ik
absoluut niet van Brugmansia's...

Groeten van Laura.
maandag 13 oktober 2008 - 13:34
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Lieve Laura,

De geur was voor mij ook een verrassing, want bij mijn bestelling, stond er géén opmerking over, hij ruikt naar vanille.
Wanneer hij uitgebloemd is, moet ik hem, spijtig genoeg een kopke kleiner maken om hem in mijn tuinhuisje te krijgen, want hij moet koud overwinteren, dacht ik..................dus binnen zetten, achter glas is maar één weekje....................ik hoop dat het geen kwaad kan, want ik ben ook maar aan het experimenteren, net zoals ik de onderste bladeren heb afgedaan maar dat is goed meegevallen..................als je wil zal ik een stek voor je afnemen en hem bewaren tot volgend jaar, dan kom ik zeker naar Martje en breng ik hem voor je mee.
Jij woont daar toch niet ver af hé?
Misschien spreken we daar af ofwel kan je hem daar gaan ophalen................of misschien heb je nog een ander voorstel.
enne Martje......................als je dit leest en je hebt er ook graag een, breng ik natuurlijk ook voor jou één mee
Niet te geloven dat hij op enkele maanden, zeker 2 meter is geworden
In het begin kwam er nog een nieuwe scheut uit de wortel, die heb ik aan mijn buurvrouw gegeven en die is nu al 1 meter.
maandag 13 oktober 2008 - 13:52
grapjas

Grapjas

inderdaad een schitterende tuin mn complimenten!!
zelf heb ik de gele, witte, rose, rode en bonte brugmansia
maar deze dubbele is erg mooi, helaas woon ik tever om een stekje te komen halen hahaha
grapgroet
maandag 13 oktober 2008 - 14:07
LauraK

LauraK

Lieve Lysianthus,

Dat is wel een bijzonder aardig voorstel! Ik hou me er zeker voor aanbevolen. Zoals je misschien weet,
heb ik een tijdje geleden een flink aantal stekken gekregen van verschillende Brugmansia's met
enkelvoudige bloemen; mochten ze tegen die tijd te stekken zijn, en jij er belangstelling voor hebben,
dan hoor je zeker nog van me.

Ik ga binnenkort mijn Brugmansia (Canarybird, zoals de naam al zegt zo geel als Tweety!) ook flink
snoeien om hem binnen te kunnen zetten, maar zorg er wel voor dat ik dat vanaf de Y doe. Mijn
Brugmansia is ook een boompje, van zo'n 1,80 m hoogte, en dat vind ik ideaal in een wat kleinere tuin.
Ik houd hem dus graag in deze vorm.

Alleen al om de gezelligheid hoop ik dat er volgend jaar weer een uitje naar Martje's mooie tuinen
gepland wordt. Ik zal dan zeker en graag van de partij zijn!

Groeten van Laura.
maandag 13 oktober 2008 - 15:32
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Lysianthus, allereerst wil ik mijn complimenten geven voor de prachtige foto's, adembenemend mooi! En jouw voorstel is natuurlijk heel erg goed want zowel jou en Laura zal ik graag zien!! Mocht je stekje er dan zijn, dan houd ik me aanbevolen. Veel groeten Martje
maandag 13 oktober 2008 - 15:45
lentemode

Lentemode

Wat een mooie zomerrokken, Lysianthus !
Schitterende foto's ....

Bewonderend,
Mia
maandag 13 oktober 2008 - 18:50
printemps

Printemps

hallo

je hebt echt een mooie tuin
is het ook een ingesloten tuin?

ons huis is een rijhuis en een afgesloten tuin
niet zo groot bij ons hoor,terras en tuin samen 41m2

maar moet niet groot zijn om mooi te zijn hé

mvg
an



maandag 13 oktober 2008 - 19:50
Matabish

Matabish

één woord Lysianthus....PRACHTIG !!!

Zowel de 'Brugmansia' als je tuintje, een droom!

Bewonderende groetjes,
Matabish.
maandag 13 oktober 2008 - 21:16
fastmario

Fastmario

dat die dalen's pink amour zo mooi is
daar kan ik van meespreken jammer dat je zo een mooie hoogstam kleiner zal maken
hier eens de mijne zoals hij nu is

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes mario
maandag 13 oktober 2008 - 22:10
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hey forummers,

Bedankt voor de positieve comments, ik prijs me bij de gelukkigen
In de herfst, vind ik mijn tuintje op zijn mooist, waarschijnlijk door de bessen van de Pyracantha. daarmee heb ik wel een hele goede keuze gemaakt, in het voorjaar bloemen, wintergroen en in het najaar bessen.
Ik probeer altijd iets in potten te hebben, zodat ik de vies geworden plekjes kan opvullen, dat is wel een must voor mij want de achtergevel van de living is helemaal venster en het tuintje is niet groot .............terras erbij maar ongeveer 5 diep en 7 breed, wel volledig ingesloten.

@ Ann,
Ik heb je een mailtje terug gestuurd........................en een 2de met adressen waar je de
dubbele witte colchicums kan bestellen
http://www.vantubergen.nl/?cat=4&prod=746

@ Mario,
Natuurlijk kan jij niet anders dan reageren, als grote Brugmansiakenner
Die Dalens Pink Amour van jou is ook heel mooi, goed dat jij er nog andere foto's van hebt, zo krijgt men een realistischer beeld. Is hij bij jou ook zo laat beginnen bloemen? of zijn er vroege en late?
Ja, ik kan niet anders dan hem kleiner maken wegens plaatsgebrek maar ik ga er zo weinig mogelijk van af doen.
Hoe zou jij de geur van de Dalens Pink Amour beschrijven?Welke van jouw collectie ruikt het best?
Zijn er hele grote verschillen in geur?
Ik ben over 2 jaar begonnen met een naamloos stekje van een enkelvoudige gele Brugmansia en alhoewel ik de dubbele liever zie................vind ik( persoonlijk ) de geur toch beter.
Zijn er dubbele die geuren? Bergkoningin bvb of Langenbusher Garten en zijn dat ook hoogstammen? je vindt zo weinig over de geur van de Brugmansias bij Gommer hé.
Jij bent toch onlangs begonnen met een site over Brugmansias hé, ik hoop dat we bij jou wat meer details krijgen
Hou je haaks en groetjes aan Ines

@ Martje,
Natuurlijk, hou ik ééntje voor jou en breng hem mee.......

@ Laura,

Nee, ik wist het niet dat je verschillende stekken had. Hoe is het trouwens met jouw Brugmansia afgelopen die je gekweekt hebt op hoogstam?
Heb je al foto's en bloemen van de nieuwelingen?
Ruikt die ''Canarybird' heerlijk? kan je geen staal van de geur opsturen ( grapje ) of hem beschrijven, zoals je zo goed kan?
Ik zie je volgend voorjaar bij Martje dan en als tuinadvies niet meer dezelfde tuinen bezoekt, maken we er zelf toch een trip naar Martje van, nietwaar?.. .................... ik verheug me er al op.

dinsdag 14 oktober 2008 - 06:36
fastmario

Fastmario

hallo
ik zou zeggen verschillende geuren
1vanillegeur
2 rozengeur
3citroengeur
4 ene ruikt naar tabak
5er zijn er zelf die naar meiklokjes ruiken
tussen de dubbele zit er inderdaad minder geur tussen
ene kan ik u aanraden en die groeid niet zo fel als dalen's pink amour
angels proud
ruikt leker naar citroen en geeft niet zelden tot 5 dubbele bloemen!!!!!!
hier een foto van de mijne
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

en hier zie je ene die later helemaal open was en 5 dubbel was

[afbeelding verwijderd niet-https]

het enige nadeel er van is als het regend krijgd die vlug bruine plekken dus regen is beschut zetten
maar zoals u ziet is het meer dan de moeite
wat u bloei betreft ik heb hem 2 maal in bloei gehad dit jaar
en zoals bij de meeste brugmansias iedere bloei word steets meer de eerste maal 3 bloemen
de 2 de wel 50!!!
dat hij zo laat bloeide geeft invloed gehad van het slechte weer en mischien van de voeding
wat hoogstammen betreft alles kan je op hoogstam krijgen als je het maar probeerd
groetjes mario
dinsdag 14 oktober 2008 - 07:48
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Lysianthus,

Het viel me ook al op hoeveel er nu nog in jouw tuin bloeit. Is die tuin maar 7 bij 5 meter? Het lijkt
veel en veel groter, maar dat komt gegarandeerd door die perfecte manier van inrichten. Zoveel te
zien, en toch straalt het een enorme rust uit. De klimplant is een echte blikvanger, en heeft een heel
mooie vorm. Jullie hebben er echt talent voor!

Mijn Brugmansia is uiteindelijk zo'n 1.60 hoog geworden totdat hij ging vertakken, en daar kwam de
kroon dus nog eens bovenop. Nog voor de Y goed zichtbaar werd, kwamen er al knoppen aan, en zo
ontdekte ik die vertakking pas. In de eerste ronde kwamen er drie bloemen aan, die zeer sterk naar
vanille roken. Daarna nog een keer zes bloemen, en nu zelfs acht knoppen, waarvan er twee bloeien.
Of die andere het nog gaan redden nu het herfst is... Ik vind het geen slecht resultaat, voor een heel
iel plantje en een absolute beginneling (ik dus ).
[afbeelding verwijderd niet-https]
De eerste keer dat Canarybird bloeide. De bloemen beginnen lichtgeel, maar worden al snel donkerder.

En hier een foto die ik net gemaakt heb:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Komend jaar zet ik deze Brugmansia in de volle grond.

De andere stekken zijn nog niet veel bijzonders, maar mijn hoop is gevestigd op het komende jaar:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik zal straks even opzoeken welke soorten het precies zijn, en er afbeeldingen bijzoeken op internet.

Groeten van Laura.

P.S. Wat een bloemenpracht bij Mario, hè?! In één woord geweldig!
dinsdag 14 oktober 2008 - 10:04
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Best lysianthus hier noch een paar waar onder DE BONBLADIGE spijtig stond hijn niet in bloei toen maar het blad is mooi

[afbeelding verwijderd niet-https]


maandag 20 oktober 2008 - 09:10
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Lysianthus,

Dat is ook toevallig: denk ik er net over om hier weer eens even op te reageren, blijkt Sylvain
hetzelfde idee gehad te hebben!

Ik zou nog even vertellen welke soorten Brugmansia-stekken ik gekregen heb, en hier zijn ze:
-Insigne (wit met lichtroze, enkele bloemen);
-Maya (met bont blad) -is niet gelukt met stekken;
-Grand Marnier (champagnekleurig, enkele bloemen)
-Cinderella (wit met zalmroze, enkele bloemen)
-Kurfürstin Sophie -jou niet onbekend! - (Grote witte, enkele bloemen)
-Een naamloze Brugmansia, ook met enkele, witte bloemen.
De enige afbeeldingen die ik ervan kon vinden, staan op de site van Gommer...

En in navolging van jou heb ik mijn gele Brugmansia (Canarybird) maar even binnen gezet, zodat
we nog heerlijk kunnen genieten van de overweldigende vanillegeur.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik zit er trouwens aan te denken om deze Brugmansia toch in deze pot te laten staan, en er dan
iets laagblijvends bij te zetten, zoals hier in de eerste pot op de trap te zien is:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Omdat mijn Brugmansia zo'n lange stam heeft, ziet het er onderaan zo kaal uit, vandaar mijn plan.

En even een vraagje aan Sylvain, als dat hier mag: welke plant is dat rechts van de Brugmansia?
Ik heb iets dergelijks in de tuin staan, maar het blad is keihard en erg scherp, en ik heb me er al
meermalen aan verwond. Het is een Yucca, maar welke soort weet ik niet; wel dat hij in het Engels
Spanish dagger (Spaans zwaard) wordt genoemd.Nu ben ik dus op zoek naar een minder 'agressieve'
vervanger daarvoor.

Groeten van Laura.
maandag 20 oktober 2008 - 12:03
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo Sylvain, blij weer eens iets van jou te horen, de anciens leven precies niet meer, ik heb in de week nog ontdekt dat Ines buiten haar site met boordevol informatie, ook met een forum is gestart, mooi als aanvuling, neem eens een kijkje, dat zal haar plezieren nog eens iets van de oude garde te vernemen. (Tuinonline.be )
Ik wijk af, sorry prachtige Brugmansia dat je daar laat zien, ik denk dat het een Maya is, spijtig inderdaad dat de kelken niet openstaan, maar jij zal dat wel kunnen bewonderen hebben
Ik heb ergens een foto gezien van een reuze Brugmansia van jou, welke meststof geef jij ze?
Tot kijk en bedankt voor het plaatsen van zo'n mooie Brugmansia.
Ik kreeg die voor een prikje van Danny2 verleden zomer bij zijn open tuindagen.............en ik heb me laten ompraten door mijn ventje, die zei dat ik al genoeg had ik beklaag het me nog grrrrrrr................
Gaat het een beetje met je gezondheid?

@ Laura,

Natuurlijk mag dat in deze topic, zijn dat die yucca's waar die mooie witte grote bloemen inkomen?

Het toont wel hééééééééééééééél chique, de brugmansia's zo op een rijtje op de trap, echt in het zuiden waan je je, als je daarlangs passeert, volgend jaar zal het ongetwijfeld overheerlijk ruiken.
Is dat de zijkant van je tuintje? ik zie daar en poortje? Heeft dat toegang tot je tuintje, dat is wel superhandig en gezellig en prachtig
Jouw Brugmansia ''Canary Bird " staat prachtig in je living, wat een goed idee dat je het ook hebt gedaan.
Je hebt nogal wat soorten Brugmansia's, ga je die allemaal kweken?
Als Martje haar neusje volgt, komt ze vast en zeker bij jou terecht volgende zomer hahahahahaha
Vandaag heb ik mijn Dalens Pink Amour uit de living verwijderd en in het tuinhuisje gezet.
Ik heb er toch nog enkele dagen geniet van gehad, de kleinere peulen kwamen niet meer open, maar de grote nog wel hoor....................van in de late namiddag was er een zalige geur, al kan ik niet zeggen dat hij zo goed geurt dan mijn gele enkele.Daar val je van achterover, net rozen.
Ik heb er drie nu een gele enkele samen in een pot met een roze enkele, toen ik ze gekregen had, 't was mijn eerste, dacht ik nooit dat die zo groot zou worden en heb ze toen maar bijeengezet, nu krijg ik ze niet meer uiteen dan heb ik nog die Dalens Pink Amour, die hierboven staat te pronken en waarvan ik vandaag voor jou en voor Martje een grote scheut in een mayonaisebokaal heb gezet, 'k hoop dat het lukt,( mijn eerste scheuten zijn toch zo goed gelukt,) hij staat bij mijn buurvrouw onder de koepel in haar trapzaal voor de winter.Ik heb ook nog ""La Paloma Blanca'' een dubbelewitte, maar ik ben zo stom geweest hem al voor 14 dagen te snoeien omdat ik dacht dat het ging vriezen en de knoppen toch niet meer gingen openkomen waarschijnlijk hadden ze het wel gehaald , toch de eerste, en dan wist ik hoe hij rook..................ik heb zelfs géén een enkele stek genomen, stom hé
Volgend jaar, denk ik beslist aan jou, daartegen kan je selecteren en weet je al of je ze allemaal gaat houden
Ik zal eens zien dat ik een foto vind van mijn gele + roze bijeen.
[afbeelding verwijderd niet-https]



@ Mario, jij hebt die Brugmansia ''La Paloma Blanca'' ook hé..................hoe ruikt die pls?
ruikt de Maya, 'k ben niet meer zeker maar 'k denk het wel
Nog een fijne dag!


maandag 20 oktober 2008 - 15:28
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Beste LYSIANTHUS dat is inderdaad een beetje geleden dat ik noch foto,s geplaatst maar ik kom als ik tijd heb wel eens lezen wat mijn tuin vrienden zoal te vertellen hebben.
En Ines haar sitè en forum daar ga ik ook regelmatig in lezen en het eens te goei bekijken is ook een leerzaame sitè.
Ik heb er noch eentje ondekt waar er bloem op staat van die bond kleurige .
En de voeding Lysianthus blad voeding en een beetje blauwe korrel dat ze zekers genoeg stik stof krijgen dat is soms het probleem ,dat er te weinig stikstof wordt gegeven de verhouding houd ik op 12-4-4 en dan krijg je een mooie bloei
De enkele gele die had op een bebaalde moment 132 bloemen er opstaan
DE GROETJES AAN AL DE FORUM VRIENDEN DAG


[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 20 oktober 2008 - 17:20
Lysianthus

Lysianthus

@ Sylvain,

Wat een bloemenpracht en goed om weten welke bemesting jij geeft.
Bedankt voor deze bijdrage.
Hou je goed en tot hoors.
dinsdag 21 oktober 2008 - 08:04
minouke

Minouke

Ik ga een scheutje krijgen van een vriendin van mijn schoonmama.... een gele voor op mijn binnenkoer zodat de geur meer zal blijven hangen 't is daar zonnig en beschut

Lysianthus, 't is waar dat de anciens wat achterwege blijven ik ben ook altijd blij om nog iets van hun te horen/lezen

Zeg je tuintje is iets formidabels geworden !!! weet je nog dat we naar een trompe l'oeil aan het zoeken waren 't is nu een frotte l'oeil geworden magnifiek !!!
dinsdag 21 oktober 2008 - 15:02
Lysianthus

Lysianthus

Hallo Minouke,

Dat gaat je je niet beklagen op je binnenkoer, zonnig en beschut, zeg je? dan ga je zeker 's avonds bedwelmd worden door de geur
Zou het lukken, denk je , als ik je een stek bezorg, ik heb nog niet geëxperimenteerd, maaar ik dacht zo , als ik hem nat in keukenrol wikkel, dan in een plastiek zakje en in een bruine postomslag steek, je weet wel, zoeen met noppenfolie vanbinnen, danmoet het toch lukken, Lummen is toch niet aan het andere eind van de wereld?
Laat maar iets weten.

Ja, hoor, ik weet nog dat we achter trompe l'oeuils aan het zoeken waren en dat jij me een voorbeeld hebt bezorgd, het is er niet van gekomen, infeite stond mijn ventje er niet achter en mijn tuintje was al aangelegd en dan moesten we langs daar terug opbreken om een padje te leggen.............ik heb het idee maar laten varen en ben ook best tevreden met het behaalde resultaat nu
Hartelijk dank voor het compliment.
Ik zie al uit naar het moment dat er bij jou opentuindag is, dan kom ik zeker.

dinsdag 21 oktober 2008 - 23:28
minouke

Minouke

Lysianthus, het is Rummen niet Lummen dus met een RRRRRRR.

Ik weet niet of het zou lukken, er dan misschien opschrijven : postbode niet op het pakje gaan zitten aub de nopjes zouden ontploffen en het plantje plat
woensdag 22 oktober 2008 - 07:28
yeline

Yeline

hey Lysianthys,

Een prachtige brugmansia en een juweel van een tuin. Je mag er fier op zijn.
woensdag 22 oktober 2008 - 09:08
LauraK

LauraK

Hallo Lysianthus,

Nu pas zie ik dat jij iets vroeg over de trap met die drie potten ernaast. Helaas is dat niet bij mij in mijn
tuintje, maar gelegen in Le Lavandou, in Zuid-Frankrijk. De laatste keer dat we daar waren, heb ik
erg veel foto's van planten e.d. gemaakt, om ideëen op te doen. Hier nog eentje, waar ik probeer een
souvenirtje in mijn schoudertas te proppen:
[afbeelding verwijderd niet-https]


Groeten van Laura.
woensdag 22 oktober 2008 - 09:28
gridje999

Gridje999

Hallo Laura,

Je zou wel heel veel plaats moeten maken in uw schuurtje?

grtjes ingrid
woensdag 22 oktober 2008 - 10:03
LauraK

LauraK

Hahaha Ingrid,

Er zou een heel nieuw schuurtje bij gebouwd moeten worden!

Groeten van Laura.
woensdag 22 oktober 2008 - 10:57
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@ Yelintje,
thnx voor de complimenten, jouw tuin moet zeker niet onderdoen en is zeker vééééééél groter Als je graag een scheut hebt van de Brugmansia, laat het dan maar weten hé?

@ Laura,
Nu lijkt het of je wel echt hebberig bent hé Laura, had je spijt dat je hem niet kon meenemen? grapje hoor.
Hele leuke foto!

@ Minouke,
Ik probeer het te onthouden!!!!

Dames, maak er nog een leuke dag van en tot hoors


ps: Dag Ingrid, ik ken je wel nog niet zo goed............... maar iemand die Laura kent, die kan niet tegenvallen .
Ik zal eens beter op je letten, wedden dat ik je ergens tegenkom.
woensdag 22 oktober 2008 - 11:16
LauraK

LauraK

Hallo Lysianthus,

Je maakt me zwaar aan het blozen... Het genoegen is geheel wederzijds, en ik kijk alweer uit
naar een volgende ontmoeting!

Hier is het topic waar ik Ingrid heb leren 'kennen': http://www.forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=8&sid=19&tid=20563
Ook daar heeft de brugmansia-koorts toegeslagen!

En je weet toch dat ik he-le-maal niet hebberig ben, waar het planten betreft? (Jammer dat er niet
zo'n emoticonneke bestaat met een lange Pinokkio-neus...)

Groeten van Laura.
woensdag 22 oktober 2008 - 11:42
gridje999

Gridje999

Hoi Lysianthus,

Blij kennis te maken. En ja ik ben eigenlijk nog niet zo lang lid van dit forum. Ben al eens komen kijken naar dit topic, omdat de titel me heel erg aansprak (nl brugmansia dalens pink amour). Na het zien van de collectie van mario heb ik besloten me ook zo eentje aan te schaffen in het voorjaar. Ik vind hem gewoon prachtig en als ik dan ook nog eens uw tuintje bekijk ben ik al helemaal verloren. Gewoon prachtig gedaan.

Maar laatst had ik nt genoeg tijd om te antwoorden, en nu kon ik het niet laten omdat ik de foto van Laura zag op vakantie, ('k moest direct aan haar schuurtje denken). Zie topic "brugmansia aurea yellow trumpet" dat ik eerder startte.

De groetjes,
ingrid
woensdag 22 oktober 2008 - 12:02
Lysianthus

Lysianthus

@ Laura,
Bedoel je deze buiten het neusje dat af en toe langer wordt, ziet ie er net zo leuk uit als jij

[afbeelding verwijderd niet-https]

@ Ingridje,
'K heb op je topic mijn antwoord geplaatst.

woensdag 22 oktober 2008 - 13:05
fastmario

Fastmario

hallo lieve mensen
hier even niet meer geweest wegens een ongeval
als je mij vraagd over la paloma blanca zal ik kort zijn
de compost op ermee
vele bloemen scheuren in de knop
wel heb ik nu een mooie bloem zal er eens aan gaan ruiken
ben direkt terug
zo die ruikt presies niet zoveel
als je ene zoekt die ferm ruikt neem je best de enkele
amerillo paja
groetjes mario
vrijdag 24 oktober 2008 - 20:48
fastmario

Fastmario

de maja geeft een hele lekkere vanillegeur
vrijdag 24 oktober 2008 - 20:53
Lysianthus

Lysianthus

Hallo Brugmansialiefhebbers,

Ik heb ff mijn licht opgestoken bij nog een grote Brugmansiakenner, ziehier haar antwoord................


Lysi, ja bitterzout heb ik al gehoord, verkrijgbaar bij de apotheker. Ik geef dit niet, alleen meststoffen speciaal voor Brugjes (niet goedkoop), ofwel roze of blauwe korrel verkrijgbaar bij elk tuincenter (voordelig).
U kan bitterzout toevoegen aan het gietwater als U duidelijke gebreken ziet, een tekort aan magnesium, maar als U goede meststoffen geeft kunnen er geen gebreken of tekorten optreden (tenzij aanvallen van rupsen en andere ongedierte die de bladeren beschadigen)
________________
Groetjes,ines.
http://www.tuinonline.be


@ Mario,
Bedankt voor je antwoord.
'k zal eens gaan piepen bij Gommer naar die amerillo paja, thnx voor de tip.
vrijdag 24 oktober 2008 - 20:56
fastmario

Fastmario

ok mansen spits de oren
hier komt dus mijn geheim!!!!!!!
die mevrouw geefd het helemaal juist!!!!
dus een echte kenner ook
even terug ter zake
in de apotheker is het niet mis te verstaan de gezuiverde soort voor menselijk gebruik
en kost inderdaad veel te veel!!!
ik kan er aan raken voor de brugmansia's aan nog geen 1 euro per kilo!!
dus zo doe ik het dus
wat nodig 1 bitterzout 2 roze korrels!!!
3 een weegschaal en water en een lege vles met dop
per liter gietwater 2 gram bitterzout
en 2 gram roze korrels in de fles doen
water bij doenen fles sluiten
heel veel schudden ik laat ze een dag staan zo dat alles goed oplost
dan net voor gebruik nog eens flink schudden en in gieter doen dan gieter bij vullen
dus bij een gieter van 10 liter 20 gram bitterzout en 20 gram roze korrels in de fles
en dit 2 maal per week
de andere gietbeurten mag er gewoon enkel 20 gram bitterzout in zitten geen meststof
groetjes mario
vrijdag 24 oktober 2008 - 21:08
Lysianthus

Lysianthus

Wat is het lief van jou Mario om ons je geheim te verklappen
Op deze nationale knuffeldag, krijg jij er zeker een
Dankjewel
vrijdag 24 oktober 2008 - 21:28
gridje999

Gridje999

Hallo allemaal,

- mario bedankt omdat je uw geheim met ons deelde, en oei een ongeluk hopelijk niet al te erg?

Ik zag al eerder dat ASEF http://www.asef.be/be/remedy.asp?pid=321 ook bitterzout verkocht, spreken we hier dan over hetzelfde?

grtjes
ingrid
zaterdag 25 oktober 2008 - 11:35
fastmario

Fastmario

hallo heb dat inderdaad ook gezien
maar volgens mij is het een meststof met bitterzout toegevoegd
en veeeel te duur
ik kan er zuivere kopen aan minder dan 1 euro per kilo!!!!
zaterdag 25 oktober 2008 - 11:39
gridje999

Gridje999


ja voor zover mijn ervaring is eigenlijk geen enkel meststof goedkoop, meestal duurder gelijk de plant zelf, ma ja dat hoort erbij.
En is er dan nog verschil tussen roze en blauwe korrel? En de potaarde?

grtjes
ingrid
zaterdag 25 oktober 2008 - 12:04
fastmario

Fastmario

inderdaad op de blauwe en de roze korrels zit er een enorm verschil
kijk maar eens de npk waarde van beide na
dan weet je waarom alle brugmansiakenners die ik ken uit duitsland de roze gebruiken
de waarde zijn van de roze korrels veel hoger en daardoor is de bloei veel meer
zaterdag 25 oktober 2008 - 12:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon