menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kweekkast

Ga naar meest recente reactie

an

An

kan je hier zomers ook tomaten in zetten ,in potten .
zodat je een soort serre hebt ipv buitenlucht en volle grond,of ( om tomaten en meloenen te kweken) ,ze moeten dan niet opgebonden worden maar hangen.
wil hem dan gebruiken als een soort tuinkas.
is t/m 14 sept in de aanbieding bij gamma

en kan je er ook sla in kweken of zo
graag meer advies wat je er nog meer mee kan doen ,ipv alleen maar zaadjes opkweken.
wil graag groente en zo

metalen frame
4 planken
afm. hxbxd. 158x69x49
[afbeelding verwijderd niet-https]

en nu heb ik dit staan kan daar evt wel een plastic voor gooien,maar het is meer een lege potten kast geworden die wil ik dan weg halen ,maar waar zet ik mijn potjes dan weer neer heb geen plaats op zolder of in de schuur voor moeten buiten
[afbeelding verwijderd niet-https]

ik wil er dus tomaten en meloen in kweken van de zomer kan dat in die kweekkast en dan moeten ze hangen ipv opbinden en adewre dingen maar dit is de hoofd zaak er van die tomaten en meloenen
en ik moet hem zomers en s'winters buiten kunnen laten staan.
wie o wie geeft mij advies.
dinsdag 2 september 2008 - 14:53
an

An

hij komt niet in de volle zon te staan s'morgens zon s'middags schaduw
mijn man is er al een halen voordat ze op zijn en het is niet duur
hij komt toch niet in de volle zon te staan
en dan maar in potten kwekken kijken of dat lukt van boven naar beneden laten hangen.
dinsdag 2 september 2008 - 15:52
LauraK

LauraK

Hallo An,

Dat kweekkastje ziet er niet gek uit, en de prijs valt ook wel mee, lijkt me.
Een vriendin van mij heeft meloenen gekweekt in haar tuin, en die planten werden behoorlijk hoog
(zeker drie meter), dus dat past misschien niet zo in dit kweekkastje, tenzij je er alleen de jonge
plantjes in opkweekt.

Als je tomaten hangend kweekt, zouden de takken van de plant dan niet eerder beschadigen door de
wind of zo, als het kasje openstaat? Ik heb ze zelf nog nooit gekweekt, dus misschien is het wel een
denkfout van me. Anderen zullen je zeker een beter antwoord kunnen geven dan ik.

Het kastje dat je nu hebt staan ziet er heel mooi uit, en zelfs met die potten erin ziet het er decoratief
uit. Als je daar planten in zou kweken, krijgen ze natuurlijk wel veel minder licht dan in het kweekkastje
van Gamma. Ik ben benieuwd naar verdere reacties hierop!

Groeten van Laura.
dinsdag 2 september 2008 - 15:53
an

An

wil er zeker tomaten in laten opgroeien ,en meloenen proberen en andere dingen
en om dingen op te kweken
weet nog niet hoe maar mijn man is er een aanhet halen en dan zet ik die naast die potten kast
had de tomaten niu tegen de schutting aan gebonden misschien dat ik er 3 of zo in hang
weet het nog niet of op de bodem zetten en dan steeds vast maak aan het volgende platautje
en als ze er nog zijn en het lukt me er nog een te plaatsen zo tegen 13 sept dan ga ik er een voor tomaten en meloenen gebruiken en de ander voor op tekeweken
maar ik kan nu niet meer uitgeven er voor moet even zuinig doen tot de 13 de
dinsdag 2 september 2008 - 16:09
an

An

ja dat is het ook vraag me alleen af of je stekken van een hortensia buiten mag overwinteren
ik heb niet zo veel wat overwinteren moet het meeste stek ik in het voor jaar,
dus alle advies is welkom ,ik ben niet gwewent aan een buiten kas dus als iemand advies heeft graag dan hoef ik niet alles binnen te houden
woensdag 3 september 2008 - 09:31
an

An

okee,ga het ook proberen
woensdag 3 september 2008 - 09:43
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Zo'n kweekkast gebruik ik al 3 jaar. De mijne heeft helaas 3 etages. Ik heb er aan de binnenkant vitrage in gemaakt als zonnescherm. Ook heb ik de kweekkast op een lorrie gezet en kan hem dan in de zon rijden in april mei. Op echte warme dagen rijd ik hem in de schaduw en bij nachtvorst naar binnen. Het eerste jaar stond ie nog niet op een lorrie, maar met lorrie is een hele verbetering. Als de tomaten opkweken, nadat ze binnen gekiemd zijn, prei voorzaaien in een bakje, de eerste bonen in potjes laten kiemen en daarna de rest om de 14 dagen erbij zaaien in potjes. Vanaf half april t/m 20 juli wordt ie gebruikt en daarna gaat ie weer de zolder op. De nog niet gekiemde zaden onderin en de gekiemde bovenin.
woensdag 3 september 2008 - 11:56
an

An

hoi Jo
ik wil hem niet alleen voor kiemen en kweken gebruiken
ook voor het sneller later groeien voor tomaten en meloenen
als een soort kas gebruiken het hele jaar door ik wil meloenen er in kweken en in de kas oogsten om het zo maar te zeggen ,geld ook voor de tomaten
woensdag 3 september 2008 - 12:18
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan zul je de planken er uit moeten laten denk ik. Ik heb op het gaaswerk plastik folie gemaakt met latjes rondom en dan kan ik alle planten tegelijk watergeven van onder. De kweekkast moet dan wel ongeveer waterpas staan. Het kweken gaat prima. In de winter buiten laten? Dan zal het platistic sneller stuk waaien. Nu heb ik rondom ook wat waslijndraad gedaan om het wapperen wat tegen te gaan. Langs de ritsen is het plastic al wat gescheurd, maar met wat powertape heb ik dat steviger gemaakt. Misschien kun je dat beter ook al meteen doen voordat het gescheurd is.
woensdag 3 september 2008 - 12:26
an

An

Jo bedankt voor je goede ideeen .
was van plan , de 2de van onder eruit te halen en dan de meloenen en tomaten naar boven toe op te binden dan hebben ze ruimte zat als ik zo naar de tomaten kijk die buiten staan, en anders moetje ze laten hangen naar beneden. heb ik ook aan zitten denken
woensdag 3 september 2008 - 13:01
krissie

Krissie

An ,

je kan ook kersttomaatjes zetten in pot ,
er is een soort waarvan de hoogte v/d plant
maar een 30 à 40 cm is .
Ook hangtomaatjes voor in pot ( " tumbling " )
je hebt ze met rode en / of oranjegele vruchtjes .
Deze hang kersttomaatjes , daarvan is de plant
wel wilder , en zal dus meer plaats innemen .

groetjes
Krissie
woensdag 3 september 2008 - 13:37
an

An

Hai Krissie heb momenteel de cherrie tomaat staan en net wat je zegt ongeveer 30 a 40 cm
denk dat ik maar eens ga googlen voor mini meloenen
heb het ergens gelezen meloenen voor in potten
maar heb helaas de naam niet op geschreven
woensdag 3 september 2008 - 15:30
Adrienne

Adrienne

An zaaaalig zo'n kastje, wel op letten bij storm of t'gaat vliegen.
K' heb er zelf al eens een voorbij de keuken venster zien komen.
Jongens wat een pech dan !!!!
Al mijn zaaigoed jakke makke, en da's ook jammer !!!
Voor mini groentens kijk eens op de onderste link.
Super goed !!!

http://www.denieuwetuin.be/
maandag 8 september 2008 - 09:37
an

An

hoi Adrienne
zal er even kijken,
ik was hem vanplan vast te zetten en in de hoek waar ie komt is niet heel veel wind,waait hier zelden iets weg of het moet gaan stormen.

dank je wel Adrienne ,heb gelijk verschillende pagina's uitgeprint voor de namen
top van je
maandag 8 september 2008 - 10:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon