menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vliegen vliegen vliegen .....

Ga naar meest recente reactie

Jose47

Jose47

Hallo,

Ik heb sinds kort een heel leuk overdekt terras .....
[afbeelding verwijderd niet-https]
allééén ...... die vervelende vliegen, het stikt ervan .... ik heb nu wel een bio-vliegenval gekocht, maar het probleem blijft ..... de vliegen zijn wel wat minder maar de stank van die vliegenvalzak is niet te harden .....en je moet hem in de buurt hangen of het helpt niet ....

Heeft er iemand een andere oplossing ....?

groetjes
Josée
vrijdag 4 juli 2008 - 20:06
Rita1960

Rita1960

Hallo Josée,

Probeer het eens met citroenmelisse of met een citroengeranium. Deze schijnen de vliegen weg te jagen/houden.

groetjes,

Rita
vrijdag 4 juli 2008 - 22:38
Lilian

Lilian

Doorzichtige plastic zakjes met water ophangen schijnt te helpen door de schittering van het water, ik heb er zelf echter geen ervaring mee!

grtjs lilian
vrijdag 4 juli 2008 - 22:39
Merel

Merel

Plastiek zakjes gevuld met water helpen, alleen zal je het hele terras dan moeten volhangen ze schrikken van zichzelf als ze zich honderd keer groter zien in het waterzakje
Vlierbomen houden ook de vliegen weg, in elke oude tuin stond dicht bij de achterdeur vroeger een vlier
Ikzelf heb hier zo'n bug zapper, een blauwe lamp waar de beestjes een barbeque luchtje van krijgen als ze er door aangetrokken worden Niet zo vliegvriendelijk maar wel doeltreffend en gifvrij Je ziet die dingen ook bij de slager hangen, een akelig geluidje gaat het roosteren van de beestjes vooraf

Merel
zaterdag 5 juli 2008 - 03:28
Esem

Esem

Het zakje met water helpt wel echt.
Ik had het ondervonden op een terrasje van een eetcafé.
Of anders vleesetende plantjes aankopen.
Ik heb er ook twee staan,1) het is mooi en 2) ik zie geen vliegen Toeval???

Gr Eddy,
zaterdag 5 juli 2008 - 09:40
summerspookje

Summerspookje

hallo joséé,
probeer eens met appelazijn!!! schijnt goed te zijn , ook bijvoet zou helpen ,en ik had ook gehoord van deskundigen die zegden dat het verven van deuren of hangen van BLAUWE LINTEN vliegen en wespen tegen houd, ik heb nu ook blauwe linten gehangen , zien of het werkelijk helpt he , verven zit er natuurlijk niet in , met dat mooie terras

gr. annie
zaterdag 5 juli 2008 - 11:41
printemps

Printemps

hallo

waar had je die zak dan gehangen??

4meter verder werkt ook hoor

bij ons hangt de zak zelfs 10meter van het terras
dit jaar nog gene gekocht en al veel meer vliegen in huis

mvg
an
zaterdag 5 juli 2008 - 12:56
Jose47

Jose47

Bedankt voor jullie reacties.

@An
We hebben de zak nu voor onze dichte veranda (links van het overdekt terras) handen omdat de stank niet te doen was.... eerst hadden we de zaak rechts van het overdekt terras hangen, dus aan de buiten-kant, teveel wind vermoed ik , het hielp niet, toen hebben we de zak dichter bij de dichte veranda gehangen, dus links van het overdekt terras, het helpt wel maar het trekt ook de vliegen aan en die gaan natuurlijk niet direct in die bioval kruipen....

@Annie
Wat is 'bijvoet' , heb ik nog nooit van gehoord.
en zeker denk ik dat mijn ventje het niet goedkeurt als ik het blauw zou gaan schilderen ????

@Eddy,
Misschien zijn die vleesetende planten een oplossing maar daar moet ik eens naar op zoek gaan, had ik nog niet van gehoord .....

@Merel,
Zo'n bugzapper is misschien ook een oplossing, maar werkt dat niet op electriciteit ? of op batterijen?
Daar ben ik eerlijk gezegd niet zo voor , ik ben maar constant aan het proberen om onze energierekening naar beneden te krijgen .... maar het werkt inderdaad wel zonder gif...

@Rita
die citroengeranium lijkt me wel wat, maar houdt dat niet eerder 'muggen' weg, en zoja als het vliegen weghoudt is het wel een goed idee ....

Ik heb keuze te over om uit te proberen , bedankt voor jullie reacties.

Groetjes
Josée
zaterdag 5 juli 2008 - 14:27
hildavw

Hildavw

Het ziet er niet uit, maar die ouderwetse vliegenvangers helpen echt wel!

Kijk ook eens op de webwinkel van dit forum, daar vind je ook ideetjes.
(volgende week brengt Kurt voor mij raamvliegenvallen mee, ik zal daarna mijn bevindingen wel melden)

groetjes

Hilda
zaterdag 5 juli 2008 - 15:32
mjohanna

Mjohanna

Ik kan je wel vertellen als je het van vleesetende planten af laat hangen dat het resultaat je tegen zal vallen!
Ik heb er zes hangen, (nepenthes heten ze) het zijn tropische bekerplanten en ze trekken speciaal die vieze dikke groene vliegen op zich aan door hun geur. Dat zal niet je bedoeling zijn.
En als de bekers vol raken stinken ze ook!!!!
Wij hebben geen afdak maar een serre waar in de zomer de schuifpui ver openstaat, en ik heb voor mijn succulenten een ventilator draaien die langs het plafond blaast. Daar hebben vliegen de pest aan, ze willen niet in de tocht zitten want dan kunnen ze wel buiten blijven. De zakjes heeft bij ons niet veel effect gehad vond ik. Of ik zou er honderd op hebben moeten hangen en dat vind ik wel wat veel van het goede.
Succes!
ps. als je een sluitende oplossing hebt gekregen, laat het ons dan ook weten.
zondag 6 juli 2008 - 16:25
vera2

Vera2

misschien is er iets in de buurt dat de vliegen aantrekt. als je dat te weten kan komen dan kan je de oorzaak wegnemen.
zaterdag 12 juli 2008 - 08:37
Jose47

Jose47

Hoi Marian en Vera,

Voor het ogenblik kan ik niet veel uittesten het weer is slecht en dan zie je hier praktisch geen vliegen, maar ik houd jullie zeker op de hoogte.

Ik heb ondertussen al wel van die ouderwetse vliegenvangers gekocht ....

En ja Vera hier in de buurt (op ongeveer een 300 m) zit een kippenkweker dus ik vermoed wel dat er daardoor zoveel vliegen zitten ...... afin effe wachten op beter weer.
Bedankt voor jullie reacties.

Groetjes
Josée
zaterdag 12 juli 2008 - 08:40
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

Kijk eens wat cornelia in haar tuin vond...een

'Nicandra physaloides' oftewel 'shoo-fly plant'

een éénjarig plantje dat vliegen zou afstoten!!!! Vandaar de engelse naam...Misschien het proberen waard?
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Zou toch véél mooier zijn dan die antieke vliegenvangers of waterzakjes, niet?

Hartelijke groetjes,
Matabish.
maandag 14 juli 2008 - 22:50
Jose47

Jose47

Hoi Matabish,
Bedankt voor het leuke idee, en dan zijn het nog eens bloemen met mijn lievelingskleur... maar zouden ze deze nu nog verkopen ..... het seizoen van de eenjarigen is wel voorbij hè, maar ik ga er toch maar eens naar op zoek .....

Groetjes
Josée
dinsdag 15 juli 2008 - 11:39
Matabish

Matabish

Josée, hier heb je de topic waar hij ter sprake kwam.
Woekerend zie ik daar, maar als je hem in potten op het terras zet hou je hem toch goed onder controle, dacht ik! Zeker als je hem niet in 't zaad laat komen!

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&tid=18460#bottom

Matabish.
dinsdag 15 juli 2008 - 19:24
Jose47

Tekst aangepast

Jose47

Hallo allemaal,

Na verschillende weken vanalles te hebben geprobeerd (vliegenval, stickers op de raam, citroenplant, ouderwetse vliegenvangers) blijken de ouderwetse vliegenvangers nog het beste te helpen.(gaan ze tenminste niet op de ramen zitten)

Ik ga zeker volgend jaar de 'nicandra physaloides' aankopen.
Bedankt voor de tips.

groetjes
Josée
vrijdag 29 augustus 2008 - 17:02
Matabish

Matabish

fijn dat je ons op de hoogte houdt, Josée,

volgend jaar een mooie foto van je 'Shoo-fly' plant plaatsen hier, OK?

Groetjes,
Matabish.
vrijdag 29 augustus 2008 - 17:17
Jose47

Jose47

Hoi Matabish,

Zal ik zeker doen.... moest het helpen is het zeker veel mooier dan de vliegenvangers....

Groetjes
Josée
vrijdag 29 augustus 2008 - 17:46
summerspookje

Summerspookje

joséeke, niet klagen he , hier zijn ze ook met hopen , hou ze in godsnaam bij u , ik erger me dood aan die engerds ,en volgend jaar staan die bloemen ook op mijn programma,dat idéé van matabish is zeker niet slecht en nog mooi ook , DUS HOU DIE VERR. .. E VLIEGEN BIJ U HE


groetjes

summer[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 29 augustus 2008 - 21:55
corrielat

Corrielat

Hoi Matabish,
Bedankt voor het leuke idee, en dan zijn het nog eens bloemen met mijn lievelingskleur... maar zouden ze deze nu nog verkopen ..... het seizoen van de eenjarigen is wel voorbij hè, maar ik ga er toch maar eens naar op zoek .....

Groetjes
Josée


Als je wil kan ik je zaad opsturen, als hij tenminste zaaddozen gaat maken

wanneer ze daarna gaan groeien en bloeien weet ik niet, hier is hij spontaan gaan groeien,
vrijdag 29 augustus 2008 - 22:20
Jose47

Jose47

@Corrie,

Lief van je dat je zaadjes wil opsturen, maar wat moet ik er dan mee doen, ik ben nog niet zo'n tuinkenner dat ik weet hoe ik hier een plant van moet laten groeien .... klopt het dat ik de zaadjes in een potje moet doen en ze in een warme ruimte zetten, of moet ik hiermee wachten tot het voorjaar ?

Ik zal er ook weleens achter horen of de plant te krijgen is in het voorjaar, want ik weet niet of ik al zo'n 'groene vingers' heb dat het me gaat lukken om dit zelf tot stand te brengen, maar lief van je aanbod en ik laat het nog wel weten .....

Josée



@Summer,

Jaja ik houd de vliegen wel bij, daarom ook dat ik zo'n plakkerig ding heb hangen , kunnen ze niet meer weg.... ocharme de beestjes is eigenlijk wel zielig hoor ...... maar ik vind ze spijtig genoeg wel vies, vliegen, je weet maar nooit waar ze allemaal opgezeten hebben

Josée
zaterdag 30 augustus 2008 - 09:50
Lysianthus

Lysianthus

@ Josée,

Google nog eens wat door onder zaaien van en de Nederlandse of de
Latijnse benaming, waarschijnlijk vind je er nog veel info over.

http://wapedia.mobi/nl/Nicandra

Veel succes

maandag 1 september 2008 - 08:38
summerspookje

Summerspookje

ja, en doe er nog wat wespen bij , verdorie , waar komen die in godsnaam vandaan , ik weet mij geen raad meer
maandag 1 september 2008 - 09:57
Jose47

Jose47

@Lysianthus,
Bedankt voor de info, er staat duidelijk bij dat de plant VLIEGEN AFSTOOT, dus ga ik zeker proberen volgend jaar.

@Summer,

Het is nu echt wel wespentijd hoor, in augustus ('t is al wel september maar de natuur zit toch overhoop) zwermen de wespen volop uit..... dus hou ze maar liever bij u, mijn ventje is er bang genoeg van . (een 2 weken geleden stond onze tuin onder water, achter ons stuk grond is nog een wei met een gracht achter, die zat volledig dicht, mijn ventje wilde dit gaan openspitten en hij stak , bij de eerste steek van de schop, al in een wespennest, hij moest nog over de draad van de wei klimmen en toen is hij naar huis gehold, met heel wat wespen achter zich aan, 't is redelijk afgelopen maar hij was toch wel een keer of 15 gestoken, en als hij nu nog maar een wesp ziet wordt hij al bang ...) dus 'k heb liever dat je ze bij jou houdt ....
maandag 1 september 2008 - 14:41
summerspookje

Summerspookje

ja zenne joséeke, ik zal ze bij houden , mijn dochter is ook gestoken , ik heb haar azijn laten op de plek doppen , en daarna etherische echte lavendelolie, en de pijn en de zwelling verdween , er is nu niks meer te zien , of te voelen , mischien flesje azijn bij de hand houden!(wel zien of de angel eruit is he, maar azijn doet die te niet,maar ge kunt als ge de angel ziet , die er beter met een pénceke eruit trekken)en ge hebt toch uw ventje geholpen met de angeltjes ? ocharme, pijnlijk moment hoor

groetjes
summer

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 1 september 2008 - 19:33
Jose47

Jose47

ja hoor 'k heb hem geholpen, 'k was best een tijdje ongerust omdat het nogal veel steken waren, zijn ogen begonnen te jeuken, zijn handen begonnen te tintelen en hij voelde zich niet lekker .... maar hij wilde niet naar de dokter, dus 'k heb hem een hele tijd achternagelopen om te zien of hij er toch niet allergisch voor was, met het telefoonnummer van de dokter in de aanslag .... hij heeft er toch enkele dagen last van gehad, en we hebben maar één angel gevonden.....gelukkig niet op een gevoelige plaats
maandag 1 september 2008 - 20:10
summerspookje

Summerspookje

oei ,die heeft er wel zijn part van gehad josée, gelukkig maar was hij er tegen bestand , maar al dat jeuk en tintelen ,heeft toch zijn voordeel , nu zal hij immum zijn voor het gif, wat niet wil zeggen,dat ze niet meer zullen steken , en dat het geen pijn meer zal doen, maar de reactie's zullen van geen erg of dramatisch zijn ,maar laat ze maar liever ver weg blijven he,
groetjes

summer
dinsdag 2 september 2008 - 11:40
hildavw

Hildavw

Wat die "raamvliegenvallen" betreft, die lokken in ieder geval alle kleine vliegjes, die dan dood vallen.
Voor de grotere vliegen helpt het schijnbaar niet zo best.

Deze morgen had tante Kaat het over hetzelfde probleem.
Zij stelde voor het glas te behandelen met een mengsel van kalk en blauwsel, zodat je een wit-blauwe laag op je glas legt, waarvan de vliegen niet houden.
Serristen doen dat ook.

Mogelijk kan je in de volgende dagen op de website van Radio 2 meer uitleg daarover vinden.
Momenteel staat het er nog niet in.

groetjes

Hilda

dinsdag 2 september 2008 - 17:31
filipdebra19

Filipdebra19

Hallo Jose,

We zijn ondertussen bijna 9 jaar later en ik vond dit topic nu pas. Ik heb namelijk hetzelfde probleem als jij nl. overdekt terras met doorzichtig, glazen plafond waar de vliegen dol op zijn.
Het is nu het tweede jaar en vorig jaar hebben we het kunnen indijken door een bio-vliegeval enkele meters verder in een boom te hangen (hopelijk trekt dit toch een groot aantal vliegen weg van het terras...), in combinatie met een spray tegen vliegen die ik bovenaan in de randen van het plafond spuit. Blijkbaar moeten ze daar maar overlopen en vallen ze snel dood. Probleem is dat ze dan op de tafel eronder vallen die dan weer regelmatig moet worden proper gemaakt. Ook niet aangenaam als we op het terras eten...

Vandaar dat ik toch nog op zoek ben naar andere, betere oplossingen. Hopelijk ben jij na zoveel jaar de vliegen op één of andere manier de baas geraakt, en kan je het op dit forum alsnog delen met iedereen. Alvast bedankt !

Het is maar een idee dat in m'n hoofd speelt, maar zou het helpen moesten de ramen kunnen opengezet worden vanboven en daardoor de vliegen door de tocht kunnen worden weggehouden... ?
dinsdag 13 juni 2017 - 10:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon