menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

As van open haard als meststof

Tortelduifjes

Tortelduifjes

Mijn vriend strooit altijd de as van de open haard over het gras!!! kan dat kwaad????
maandag 9 juni 2008 - 23:28
Spuddy

Spuddy

Dit werd door Esem geschreven in een ander topic hieromtrend:

Ik gebruik ook het as van de houtkachel.
Pas op met houtskoolbriketten: je weet niet wat voor chemicaliën daar bij zitten.
Ook alleen hout as gebruiken van onbewerkt hout,geschilderd en bewerkt out is slecht voor de tuin en de natuur in het algemeen.
Ik gebruik alleen as van mijn houtkachel. Houtas bevat geen stikstof, 0-7 procent fosfor, 6-20 procent potassium, 20-53 procent calcium. Er zitten ook sporen mineralen in, zoals koper, zink, mangaan, ijzer. De 'voedingswaarde' varieert dus nogal. Houtas verhoogt de Ph-waarde van je grond. Aanbevolen wordt om houtas in het voorjaar aan te brengen. Spit het door de grond, niet bij jonge aanplant. Wanneer je houtas 's winters buiten bewaart, bescherm het dan tegen regen (tegen 'uitwassen').


dinsdag 10 juni 2008 - 12:16
Esem

Esem

Ja zoals Spuddy al aan gaf heb ik dit al uitgebreid beantwoord op een ander topic.
Alle as van hout mag gebruikt worden als het biologisch in orde is.dit wil zeggen dat er geen verf of andere produkten mogen inzitten zoals sapsel om te kleuren of om het hout tegen rot te bewaren.
Zolang het komt van zuiver en onbewerkt hout , kan en mag het gebruikt worden in sier en moestuin.
Eddy,
dinsdag 10 juni 2008 - 23:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon