menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brugmansia

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo forumleden,

Als ik de onderste bladeren van mijn Brugmansia er telkens afhaal, zou hij dan hoger worden?
Ik heb een scheut verleden jaar gekregen en ik mag er niet van klagen, hij heeft veel bloemen gegeven met een heerlijke geur.
Wegens plaatsgebrek , heb ik hem voor te overwinteren, afgesneden boven de eerste ""y "" en hem verpot in maart in een grote metserskuip.
Hij is volop aan het groeien en krijgt zelfs al bloempeulen, maar hij blijft klein ttz 1.00 m.
Hoe krijg ik hem tot 1.60cm?
Kan ik hem best niet meer afsnijden?
Alvast bedankt
vrijdag 6 juni 2008 - 09:16
lentemode

Lentemode

Hallo Lysianthus,

Als je hem in de herfst terug insnoeit, gaat er natuurlijk weer wat tijd overheen voordat hij weer toonbaar is.
Maar ik denk dat je toegepaste vormsnoei dik in orde is. Hierbij worden alleen de te lange, iele takken en dode scheuten weggenomen.
Dit karweitje kan je het best in het voorjaar uitvoeren, aangezien het niet is uitgesloten dat er 's winters nog een paar scheuten verloren gaan.
En uit de verhoutende stengels groeien elk jaar verrassend nieuwe scheuten. Dus met wat seizoenen geduld en vakkundig snoeien, nooit erg kort, gaat hij gestaag en stevig hoogte winnen...

Heb je je al gerealiseerd dat je de plant wel zowat aan het infuus mag leggen, wil je hem in goede gezondheid houden ?
Als je af en toe enkele dagen weg wil, moet je wel een oppas regelen voor de Brugmansia...



Groetjes,
Mia
vrijdag 6 juni 2008 - 14:40
LauraK

LauraK

Hallo Lysianthus,

Precies datzelfde idee had ik net ook! Ik bekeek mijn Brugmansia -die ik pas een paar weken heb-
en dacht dat het de groei in de hoogte wel eens ten goede zou komen als ik wat bladeren en takken
van onderaf zou verwijderen. Lijkt me logisch: alle groeikracht zal dan naar boven gaan. Hopelijk
is dat ook een goede gedachte... Ik ga het gewoon uitproberen, want de slakken zitten nu toch
al aan de onderste bladeren te knagen, met al hun 5000 tandjes!

Groeten van Laura.

P.S. Als het mislukt, kunnen we altijd nog bij elkaar uithuilen!
vrijdag 6 juni 2008 - 17:04
Lysianthus

Lysianthus

@ Mia,

Ik heb het me al gerealiseerd haahhaah....................alhoewel met weer, zo nat , als nu..................is er géén probleem drinken kan hij genoeg.
Ben eens nieuwsgierig , naar het verloop van mijn twee nieuwe aanwinsten van dit voorjaar ......een driedubbele lichte roze en een dubbele witte.

@ Laura,
Oef.............goed dat jij juist hetzelfde idee had, dat geeft me al meer vertrouwen, voorlopig heb ik nog géén last van slakken maar ik wikl de geur en de kelken toch graagop ooghoogte krijgen.
Ik ga het ook gewoon uitproberen, veelkunnen we niet misdoen hé, ik hou je op de hoogte en ik hoop dat het zover niet komt dat we bij elkaar moeten uithuilen
Welke heb jij? als hij in blioei staat, laat je er dan eens foto"s van zien?
vrijdag 6 juni 2008 - 21:23
Rita1960

Rita1960

Hoi Lysianthus,

Zet de plant op een verhoging Heb je hem eerder op ooghoogte

groetjes,

Rita
vrijdag 6 juni 2008 - 21:28
Lysianthus

Lysianthus

Ja , Rita, splendid idee, maar hij staat in een metserskuip met wel 20 kg aarde dan heb ik een vorklift nodig en tweede probleem, zou niet weten waar ik hem kan opzetten maar , ik moet toegeven , geen slecht idee , "k had het er in de week met mijn buren ook over.
ps: nog bedankt om het herkennen van de vuurwants, de nagel op de kop, weet niet meer of ik gereageerd heb maar weet nog wel dat jij het was die het wist.
vrijdag 6 juni 2008 - 21:34
danny2

Danny2

Hallo Lysianthus,

is zeker niet de beste oplossing, daar de onderste bladeren praktisch volgroeid zijn en er nog weinig voeding naartoe gaat. Veel voeding geven is een betere oplossing, zelfs nu bij dit regenweer krijgen mijn plante om de andere dag een boterham met hesp of kaas en ze groeien best snel, de grootste is al een stuk over de twee meter.

groetjes danny
vrijdag 6 juni 2008 - 21:40
lentemode

Lentemode

Danny,
lukt het ook met chocoboterhammen ???

Groetjes,
Mia
vrijdag 6 juni 2008 - 22:26
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Wauw Danny, hoeveel jaar is hij en staat hij ook in kuip, toon eens een foto pls?
Ik weet dat hij veel mest wil maar kan ik hem niet overbemesten? en welke meststof geef jij?
Alvast bedankt voor het advies.

vrijdag 6 juni 2008 - 22:40
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hoi Danny,
Ben benieuwd wat jij de brugmansia's afgezien van de boterhammen met beleg te eten geeft

Ik heb ze nog (2 st) in een pot met een diameter van plm 20 cm staan en deze zijn u ongeveer 45 cm hoog (zijn jonge planten van de A.. van dit voorjaar) en m.i. doen ze het goed ( voorzover ik hier verstand van heb!

@lysianthus: Thnx! ( voor de wants) en zet de plant op een omgekeerde speciekuip! ( doe ik ook met mijn knolbegonia's!)

groetjes,

Rita
vrijdag 6 juni 2008 - 23:19
danny2

Danny2

Regent wel dat het giet maar heb toch maar enkele foto's genomen.
Als voeding krijgen deze hetzelfde als de andere kuipplanten nl 20-20-20 oplosbaar, daarbij krijgen ze extra om de 2 weken nog groene korrel( om mooi groen te worden), (volgende week wordt dat roze korrel , voor de roze bloemen of blauwe korrel voor andere kleuren)
deze plant is nu zes jaar en staat in een pot van 80cm.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit zijn nog 8 andere planten van 2 tot 5 jaar oud

[afbeelding verwijderd niet-https]

Eerste dubbel bloeiende van dit jaar nl Deseree, oranje

[afbeelding verwijderd niet-https]

Van die blauwe en rose korrels is natuurlijk niet waar, maar ze krijgen wel groene korrel en DCM Mix2 als extra voeding. En nu vlug de tuin in want over twee weken is er al opentuin, maarja kan niet echt veel doen met al die regen, zitten deze week al over de 100 liter en lijkt nog niet genoeg.

groetjes danny
zaterdag 7 juni 2008 - 07:34
lentemode

Lentemode

Mooie trompetkleur, Danny !

Groetjes,
Mia
zaterdag 7 juni 2008 - 10:32
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@ Danny,

Bedankt dat je ff in dat weer foto's wou nemen ocharme, jij bent zeker een goede ziel
Nu ben ik weer wat wijze dankjewel, groene korrels geef ik al, heb ik onder de potgrond gemengd trouwens en daarbij om de maand roze korrels opgelost.
Voor de groei , zal ik geduld moeten oefenen tja tja tja, waarom heb k dat nu nog niet geleerd, het wordt toch tijd
Spijtig dat het aanhoudbaar regent hé, af en toe regen, kunnen we goed gebruiken, maar nu..................en jij hebt al binnen 14 dagen open tuinen, hopenlijk wordt het snel wat droger want je zal zeker nog wat in de tuin kunnen doen.
Veel succes met je open deurdagen


Je opgestuurde zaadje van Cerinthe major zijn goed aangeslagen, kijk maar........
[afbeelding verwijderd niet-https]

Weet jij van welke soort deze zaailing is, heb er een heel bakske en het label is verloren gegaan.
[afbeelding verwijderd niet-https]

De bewust Brugmansia.....................
[afbeelding verwijderd niet-https]





@ Rita,

Wat een goed idee, was me al aan het suf denken op wat ik het zou kunnen zetten,thnx.
zaterdag 7 juni 2008 - 10:47
LauraK

LauraK

Hallo Lysianthus,

Jouw Brugmansia is duidelijk toch wat meer uit de kluiten gewassen dan de mijne, hoor!
Vanmorgen heb ik (op hoop van zegen!) de snoeischaar in de Brugmansia gezet, en heb
de drie takjes die daar vanaf kwamen als stekjes in water gezet, omdat ik dat hier gelezen
meende te hebben. Nee heb je, ja kan je krijgen, toch?!
[afbeelding verwijderd niet-https]
Hier de foto's van vóór en na de Extreme Make-over.

En zo zouden de bloemen eruit moeten gaan zien; de verpakking vermeldde alleen Datura (fout!!!)
en geen soortnaam:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier dan twee foto's van de échte Datura:
[afbeelding verwijderd niet-https]
De vruchtbeginsels knip ik weg, zodat de plant geen kracht verliest met het vormen van zaad.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Het verschil tussen Brugmansia en Datura is heel goed te zien...

Groeten van Laura.
zaterdag 7 juni 2008 - 14:59
kerstkind

Kerstkind

Jaja Laura en alle andere tuinforummers,

De brugmansia of engelentrompet heeft hangende bloemen en
draagt vruchten als langwerpige peulen.
En de datura of doornappel heeft rechtopstaande bloemen en
draagt vruchten als appeltjes met venijnige doorns.

Maar pas op, beide planten zijn giftig!!!!
[afbeelding verwijderd niet-https]
Foto is van afgelopen jaar!!!

groetjes José
zaterdag 7 juni 2008 - 17:42
danny2

Danny2

Het plantje op de foto is een zaailing van zinnia, en zo slecht ziet jou brugmansia er toch niet uit.

danny
zaterdag 7 juni 2008 - 20:32
miema

Miema

LauraK,

Heb je een beetje zaadjes teveel van de datura.

Groetjes Miema
zaterdag 7 juni 2008 - 23:19
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@ Danny,
Neen, ik vind hem er niet slecht uitzien, hij lijkt me heel gezond maar ik wil hem hoger.
maar dat komt nog wel.
Bedankt voor het id van de zaailing, die lijken aan te slagen als geen ander, bij mij toch, veel andere soorten zijn niet gelukt maar Zinnia, lathyrus, die van jou ( Cerinthe major ) zijn het beste gelukt.


@Laura,
Nee heb je, ja kan je krijgen, toch? inderdaad, zo denk ik er ook over.
Die van jou heeft toch al een tamelijke dikke stam en recht naar boven, lijkt me belangrijk voor de lengte, als je plaats hebt om hem te overwinteren, zou ik hem niet kortwieken.

Ik heb op groene vingers zelfs een blauwe regen gezien, gedraaid rond een dikke bamboestok of andere stok en ineen grote pot gekweekt, men sneedt altijd de onderste bladeren af en de stam wikkelde zich rond die stok, vanboven kreeg je dan een bolleke of je kon er een soort dakje met traliewerk van maken.
Het duurt wel een paar jaar maar dan is het de moeite, denk ik en waard om te proberen.
Die van jou ziet er ook goed uit, verschiet niet , als het de eerste maal is dat je een Brugmansia kweekt ik kon mijn ogen niet geloven, verleden jaar , wat er van een klein stekje geworden was
Laat hem zien , als hij groot is en vol bloemen hangt hé , hopelijk is het een geurende soort want die is "s avonds bedwelmend zoet en heerlijk.
Die Datura van jou is ook heeeeel mooi , wat een prachtige kleur!
zondag 8 juni 2008 - 12:40
LauraK

LauraK

Hallo Lysianthus,

Dat idee met die blauwe regen lijkt me fantastisch: zo is de plant in toom te houden, en kan je er
toch van genieten. Ik zet dit op mijn lijstje van projecten...

Inderdaad wil ik die Brugmansia voorlopig de hoogte in laten gaan, en zal dus af en toe wat zijscheuten
wegknippen. De takjes die ik onderaan verwijderd heb, waren ook al vrij dik aan het worden, dus de
kans op een driestammige Brugmansia was levensgroot aanwezig. Dan heb ik toch liever drie
Brugmansia's!

Voorlopig knip ik alle vruchtbeginsels uit de Datura, maar aan het eind van de bloeiperiode laat ik er
een paar zitten, speciaal om er zaad uit te winnen. Mocht dat wat opleveren, dan zal ik zeker aan jullie
denken, Lysianthus en Miema!

Groeten van Laura.
maandag 9 juni 2008 - 08:47
Gertje82

Gertje82

Hoe lang duurt het voor knoppen open gaan van een brugmansia

Tuinbabbel

zondag 7 juli 2019 - 11:30
danny2

Danny2

Dacht eerst dat dit een vraag was van 2008....
Het opengaan kan al binnen een week ...alles hangt af van hoe warm het is, vanaf 25° kan het vrij snel gaan.
Je plant ziet er alleszins mooi en gezond uit.

groetjes danny
maandag 8 juli 2019 - 20:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon