menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sfeerhoekje

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

Alhoewel er heel wat borderruimte in zowel de voor- als achtertuin is, ben ik nog steeds erg
gecharmeerd van groepjes potten e.d. Je kan er zo heerlijk mee schuiven als het nodig is, als
het zo uitkomt of als je erop uitgekeken bent, zonder dat de planten er onder te lijden hebben.

Grote en hoge potten beplantte ik meestal met grote en hoge planten, vaak ook klimplanten
met een piramide van bamboestokken, maar nu heb ik 'ontdekt' dat ook lage planten er goed
in passen, en dat dat ook weer een bepaalde rust in de tuin geeft. Hier dus een pot met drie
lavendelplanten, waar een Brugmansia nog net zichtbaar naast staat, kattengras ervoor, en
op de achtergrond o.a. een pot met klimop en Cobaea scandens, die nog niet zo'n haast heeft.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten van Laura.
woensdag 4 juni 2008 - 08:10
Lysianthus

Lysianthus

Ik kan je goed begrijpe, Laura, ik hou ook van zulke sfeerhoekjes, ze doorbreken de lijnen en geven structuur aan de tuin en persoonlijkheid.
Spijtig genoeg , wil mijn rug niet meer mee.............'k heb er al aan gedacht een duveltje te kopen, misschien helpt dat
Mijn Brugmansia's staan in metserskuipen, niet zo mooi maar minder zwaar..........
Hoe doe jij dat om je Brugmansia hoog te krijgen, de mijne groeit dat het een lieve lust is, maar blijft laag, ik had gehoopt dat hij nu het tweede jaar wat hoger zou klimmen maar tot hiertoe?
Is er een truukje?
Ik heb dit jaar ook voor het eerst Latyrus gezet in een pot met drie bamboestokken erin en omwikkeld met kippendraad; ben echt benieuwd, spannend al die creaties.

ps: was jij dat niet die dat hoekje had gecreëerd met die mooie spiegel? als je hem beu bent , kom ok hem wel halen
woensdag 4 juni 2008 - 08:52
Eniavaswen

Eniavaswen

Heel sfeervol hoekje. Oogt mediterraan in die terracotta potten. Daar hou ik wel van.
woensdag 4 juni 2008 - 08:57
Heike

Heike

Zo'n hoekje in de tuin brengt rust en ik moet zeggen dat je het bij jou ook nog heel netjes oogt!
Ik durf nogal regelmatig schuiven met potten, teilen en bakjes. Omdat er hier zoveel dieren
rondlopen, sneuvelen de eetbare planten weleens, maar net dat variëren maakt het boeiend.
Elk jaar nieuwe dingen in de tuin...

Hier zo'n hoekje dat ook al weer verdwenen is:

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 juni 2008 - 09:18
LauraK

LauraK

De Brugmansia heb ik pas een paar weken, en ik heb er verder nog helemaal geen ervaring mee.
De plant groeit als een bezetene, vormt steeds grotere bladeren, maar helaas wordt er hier en daar
toch nog wat afgesnoept door slakken. Zelfs het bier laten ze ervoor staan...

De Brugmansia komt bij Lidl vandaan, alwaar hij onder de naam Datura verkocht werd. Toen ik
week dan ook échte Datura's zag, voor een weggeefprijsje, heb ik die ook gekocht. Die plant is
nog niet zo hoog, maar bloeit al wel, met dieppaarse bloemen. Ik weet dat hij heel giftig is, maar
durf het wel aan nu mijn kinderen groot zijn, en de katten van nature schijnen te weten waar ze
uit de buurt moeten blijven. Zodra de volgende bloem van de Datura open is, maak ik er meteen
een foto van.

Als het goed is, zou de Brugmansia zo'n 120 à 150 cm hoog moeten worden. Eerst zien, dan geloven...

Groeten van Laura.
woensdag 4 juni 2008 - 11:13
Lysianthus

Lysianthus

Bedankt voor je comments Laura, erg leuk om lezen , je stijl bevalt me wel
Tot hoors
woensdag 4 juni 2008 - 14:11
an

An

heel erg mooi dat hoekje van jou Laura,ik hou daar ook wel van maar mijn hoekjes worden elke keer weer verschoven door de kids omdat ze er langs moeten of wat dan ook
en terracota is ook mijn faforiet
woensdag 4 juni 2008 - 14:27
Matabish

Matabish

Dat is allemaal zó mooi!!

Maar nu heb ik toch ook een vraag...
Ik heb zelf verschillende grote potten en kruiken, zonder afloopgaatjes (bijna Alibaba-kruik) maar heb ze nog niet rechtstreeks durven beplanten...gewoonlijk hang ik er een kleine pot in met één of andere plant.
Hoe doen jullie dat?? Moet je die helemaal opvullen met potgrond??? Wordt die na een tijdje niet zuur??
Of mag je er eerst onderaan gewoon zand in doen en daar bovenop wat potgrond?
'k Zou er het liefst éénjarigen in zetten óf geraniums. En één pot met 'Helleborus' zoals ik hier eens zag!!

Groetjes,
Matabish.
woensdag 4 juni 2008 - 16:17
hildavw

Hildavw

Als je potten zwaar genoeg zijn, kan je ze onderaan vullen met stukken isomo of gesloten plastieken dozen, daarop een doek, bijv. worteldoek en dan je potgrond.
Heb je schrik van omwaaien, kan je er eerst potscherven in leggen en dan verder zoals hiervoor uitgelegd.
Je kan ook de potgrond van eenjarigen bewaren gedurende de winter, bijv. in een lege zak van potgrond en die als ondervulling gebruiken het volgende jaar voor de nieuwe eenjarigen, die je wel in nieuwe potgrond moet opplanten.

succes

Hilda
woensdag 4 juni 2008 - 18:42
Matabish

Matabish

Bedankt Hilda,

omvallen zullen ze wel niet vlug doen, daarvoor zijn ze te zwaar, maar er gaat zo vreselijk veel in
voordat ze gevuld zijn...
Verleden jaar had ik ze onderaan gevuld met dennennaalden, die heb ik meer dan genoeg,maar daar
zakt de potgrond op den duur in weg en die zijn ook, gezien de zuurtegraad, niet geschikt voor alle planten.
Worteldoek vind ik waarschijnlijk in tuincentra??

Groetjes,
Matabish.
woensdag 4 juni 2008 - 19:09
LauraK

LauraK

Hallo Matabish,

Het probleem dat je schetst -te zware potten- ken ik ook, en daar heb ik ook een oplossing voor bedacht.
Omdat de potten niet winterhard zouden zijn, omdat ze water blijven bevatten, heb ik er héééél
voorzichtig aan de onderkant gaatjes in geboord, met de boor op de laagste stand, en het dunste
boortje, dat ik daarna door steeds grotere verving om de gaten groter te krijgen. De binnenkanten
van de pot voorzien van noppenfolie, en ongeveer de helft van de pot gevuld met piepschuim (of
isomo heet dat, geloof ik). Dat piepschuim had ik nog in de schuur, was van een tv geweest, en dat
heb ik gewoon in stukken gebroken. Daar een cirkel van noppenfolie op (zodat de aarde niet meteen
weg zou zakken tussen het piepschuim), daar de aarde op, en vervolgens de planten erin.
Nu zijn ze nog enigszins verplaatsbaar, al ben ik op internet wel op zoek naar een tweedehands
steekkarretje, om mijn rug te sparen...

En toen ik op zoek was naar een manier om niet winterharde potten veilig de winter door te krijgen,
kwam ik dit tegen:
http://www.kanaal50.be/Tv/Winterbeplanting_pot_tuin_tuintips/Tuintips_november/Tuinkriebels/TV-catalogus/254
Leuk, hè?!

Groeten van Laura.
woensdag 4 juni 2008 - 19:54
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

mooi hoe onze Kurt dat allemaal voordoet hé, 'k heb van hem al veel geleerd op 'Kanaal 50'.

En zeggen dat ik al zóveel piepschuim weggegooid heb!! Zal het in 't vervolg maar bijeensparen...vooral nu ik weet hoe nuttig het nog kan zijn!
Ik heb nu in ieder geval al veel oplossingen voor mijn potten.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Mijn probleem was vooral dat er wel een zak of vier potgrond in moest om ze te vullen, maar dat kan dus gelukkig anders opgelost worden! Bedankt Laura!!

Groetjes,
Matabish.
woensdag 4 juni 2008 - 20:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon