menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

31 mei No Smoking Day.

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo iedereen,

Een aantal jaren geleden begon de niet-rokers stichting in Scandinavië met het uitdelen van oranje gerbera's op 31 mei. Men geeft een gerbera aan iemand die op 31 mei niet rookt. In 2001 is de Nederlandse ‘Niet Rokers Stichting’ ook begonnen met de oranje gerbera als symbool op 31 mei. Wellicht gaat deze dag en de oranje gerbera uitgroeien tot iets internationaals.

Diegenen die niet roken of die gestopt zijn, waaronder ikzelf al 7 maanden, verdienen een bloemeke vandaag.
Vriendelijk aangeboden........enne dikke proficiat voor de stoppers.!!!!!!



[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 31 mei 2008 - 12:46
meuwissenj

Meuwissenj

Hoi Lysianthus

Bedankt voor die mooie gerbera.
Ik lees dat jij 7 maanden geleden gestopt
bent met roken.
Zelf ben ik 6 jaar geleden gestopt, en ik heb nog
steeds af en toe trek in een sigaret.

Gr Marga[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 31 mei 2008 - 13:31
dauwtrapper

Dauwtrapper

ik zeg gewoon dat ik gestopt ben met roken, gullie kunt het toch niet ruiken. Krijg ik ook die mooie gerbera. Vindt het wel knap dat jullie gestopt zijn. proficiat en volhouden, want het is veeeeel gezonder om niet te roken. Ik wil nog niet, om andere redenen, maar heb wel respect voor jullie kracht en moed. De bloem hebben jullie echt wel verdiend.
groet
dauwtrapper
zaterdag 31 mei 2008 - 13:40
printemps

Printemps

hallo

mijne man is pas terug begonnen
grrrr
ik rook zelf niet en het is ernorm irritant
hij rookt meestal wel buiten maar brengt dan toch nog de vieze lucht mee

PS wat moet ik hem nu vandaag geven,en flink pak rammel ofzo

mvg
an
zaterdag 31 mei 2008 - 13:52
minouke

Minouke

15 jr geleden ben ik gestopt, en ik hield het vol door het geld van de sigaretten opzij te leggen en daarmee wekelijks naar een boetiek uit de buurt iets te kopen en dat hielp .... veel plezanter dan roken
of als de zin naar roken toch opkwam een appel of water hielp ook heel goed
Ben plots op een tijdspanne van 30 min gestopt, nooit meer één aangestoken
Wel in de zomer en aan het begin van de vakantie, want ik denk dat dit ook hielp.... kwestie van uit een gewoonte-patroon te stappen

Enfin aan al die dat willen stoppen....toy toy!
zaterdag 31 mei 2008 - 15:31
xerofyt

Xerofyt

Op 22 oktober a.s. heb ik een toch wel heel biezondere verjaardag te vieren, nl. 20 jaar niet-roker!
Maar als passief roker (horeca-uitbater) hou ik er nu claudicatio (etalagebenen, rokersbenen) aan over met loopafstand tussen 50 en maximum 100 meter. Twee operaties hebben maar weinig kunnen helpen.
Toch bedankt voor de vriendelijke attentie.
mvg,
Vik
zaterdag 31 mei 2008 - 16:54
printemps

Printemps

hallo xerofyt

wat is dat precies claudicatio?
of is dat de latijnse naam voor spataders

mvg
an


zaterdag 31 mei 2008 - 17:35
Jose47

Jose47

[afbeelding verwijderd niet-https]
aan al degene die gestopt zijn ..... volhouden ....

Grtj
Josée
zaterdag 31 mei 2008 - 17:57
xerofyt

Xerofyt

Beste Printemps,
claudicatio en spataders zijn twee totaal verschillende dingen. Het eerste betreft een aandoening van SLAGaders, terwijl spataders een afwijking is bij..... de naam zegt het al, aders.
Bij Google vind je maar liefst 32600 hits voor 'claudicatio'.
mvg,
Vik
zaterdag 31 mei 2008 - 18:00
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Wat is claudicatio intermittens?
Bij claudicatio intermittens krijgt u tijdens het lopen pijn, kramp of een doof of moe gevoel in uw been. De klachten kunnen in de voet, de kuit, het dijbeen of de bil optreden. Als u stilstaat verdwijnen de klachten. Loopt u weer verder, dan beginnen de klachten na eenzelfde loopafstand opnieuw.

Hoe ontstaan de klachten?
Tijdens het lopen hebben de spieren extra zuurstof nodig. Zuurstof zit in het bloed en wordt door de bloedvaten aangevoerd. Bij claudicatio intermittens zijn de bloedvaten van het been vernauwd. Als u dan gaat lopen, stroomt er te weinig bloed door het been. De spieren krijgen te weinig zuurstof en daardoor krijgt u klachten.

Door stil te staan komen de spieren tot rust. De bloedstroom krijgt dan de kans het zuurstoftekort aan te vullen. Daardoor verdwijnen de klachten. Als u sneller loopt of een helling oploopt, kost dat meer inspanning. U krijgt dan sneller klachten. Ook als het koud is, trekken de bloedvaten door de kou samen en krijgt u eerder klachten.

Wat is eraan te doen?
De doorstroming van het been is te verbeteren door te stoppen met roken, het cholesterol te verlagen en te wandelen.

Waarom een wandeladvies?
U kunt de bloedtoevoer naar uw benen verbeteren door regelmatig te gaan wandelen. Loopoefeningen zorgen ervoor dat de bloedstroom door de kleinere vaten toeneemt. Geleidelijk ontstaan er 'sluiproutes' die het bloed om de vernauwde vaten heen leiden. Op deze manier worden uw benen weer beter van bloed voorzien. De spieren krijgen meer zuurstof en u heeft minder gauw klachten. Na verloop van tijd kunt u een grotere afstand afleggen voordat de klachten optreden.

zaterdag 31 mei 2008 - 19:24
Tine

Tine

Ik heb verschillende keren een poging gedaan om te stoppen toydat mijn schoondochter me vertelde dat ik oma werd en zowaar, toen lukte het me zonder problemen om die stinkstokken te laten staan want een rokende oma wilde ik niet zijn. Twee jaar nadat ik gestopt ben bleek ik ernstige COPD te hebben .Dat is dus minder leuk. Wat ik wel fijn vind is, dat per 1 juni in de restaurants ook niet meer gerookt mag worden. Heerlijk, kan ik ook eens uit eten zonder benauwd te hoeven worden .

Tine
zaterdag 31 mei 2008 - 21:40
Gerbra

Gerbra

Hoi allemaal

Dank je Lysianthus voor de mooie gerbra. Wij(mijn manneke en ik ) zijn in 1992 gestopt.Ik had gezegd als jij stopt dan stop ik ook. Hij had de dagen ervoor zoveel gerookt dat hij van de ene op de andere dag zei ik stop ermee.Hij heeft er nooit moeite meegehad . Ik heb er 1 jaar moeite meegehad. En vooral de sigaretten na het eten die waren toch wel de lekkerste. En op een verjaardag als iedereen rookten. Ik ben erg blij dat het toen gelukt is en wij moeten er niet meer aandenken.

Alle mensen die gestopt zijn

[afbeelding verwijderd niet-https]

en voor diegene die willen stoppen . Succes ermee.

Gr. Lucia.
zaterdag 31 mei 2008 - 22:26
Lysianthus

Lysianthus

Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties, ik vind het heel leuk en bemoedigend jullie verhalen te mogen lezen.
Hopelijk zet het nog meer mensen aan om te stoppen met roken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
COPD is een afkorting van de Engelse term 'Chronic Obstructive Pulmonary Disease', dit betekent chronisch obstructieve longziekte (er is dus een aanhoudende obstructie in de longen). Het is een verzamelnaam voor de longaandoeningen chronische bronchitis en longemfyseem

De belangrijkste risicofactor voor COPD is het roken van tabak. In ongeveer 80% van de gevallen wordt COPD veroorzaakt door roken
zondag 1 juni 2008 - 08:40
Invadoria

Invadoria

Ik ben zelf geen roker, vroeger ooit wel eens gerookt tijdens de schooltijd (dus niet echt roken). Maar ik heb deze week nog gehoord dat verlangen naar een sigaret de eerste 20 minuten tot half uur het ergst is en daarna gewoon weg gaat langzaam aan. Ook werken of bezig zijn (in de tuin bijvoorbeeld ) zou je van je drang af kunnen helpen.

Waarschijnlijk weer iets dat bij de ene wel zal werken en de ander weer niet, afhankelijk van hoe goed je je lichaam kan beheersen...

Sorry voor de rokers maar alvast goed dat café's en restaurants rookvrij zijn geworden zo kan ik geen mensen meer storen met het eten tijdens hun roken

Groetjes

Bart
woensdag 4 juni 2008 - 15:47
an

An

ben wel een roker ,heb een aantal malen geprobeert te stoppen met roken
maar ik zit en dat zal wel blijven in een flinke stress tijd,
ik weet dat is geen oorzaak om te stoppen
maar als ik stop wordt ik ook nog eens zwaarder en dat wil ik niet mijn tijd komt ook dat ik kan zeggen ik ben gestopt maar ik zie dat nu nog niet zitten ,uitleggen waarom kan ik niet op het form
sommige weten waarom op dit form

maar voor iedereen die is gestopt petje af ,en hou het vol.
ik ken mensen die na 15 jaar nog naar een peukie verlangen of weer zijn begonnen.
woensdag 4 juni 2008 - 16:22
nadine1951

Nadine1951

ik ben zelf geen roker maar mijn man heeft altijd gerookt en sedert vorig jaar is hij met pensioen en is

hij gelijk gestopt met roken ;maar is wel 9 kl bij gekomen nu dat was zo erg niet want er mochten

wel een paar kl bij komen en het zal ook wel van het rustige leven zijn nu

gr nadine

woensdag 4 juni 2008 - 23:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon