menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw plantje zonder naam.

Ga naar meest recente reactie

Jeannette1

Tekst aangepast

Jeannette1

Beste Forummers/sters,

In Dordrecht hebben wij enige plantjes gekocht op de tuinschool voor Autistische jeugd.

TUIN en KAS "t TIJ" RMPI is een school voor speciaal onderwijs, gevestigt in Dordrecht.
Er zijn eigen kassen, waar de mooiste planten gekweekt worden door de leerlingen die autistisch zijn.
Op deze site vindt u heel veel goede informatie met de mooiste foto's!
http://members.chello.nl/w.dijk16/

Helaas stond er bij dit plantje geen kaartje en kon niemand ons de naam vertellen, ook de leerkrachten niet.
Hopelijk kan iemand ons vertellen hoe dit plantje heet en hoe de verzorging moet zijn.

Ger heeft het plantje inmiddels al opgeschoond, dus de spint of wolluis is al weg die je er nu nog op ziet zitten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bedankt voor het antwoord,

Groetjes, Ger en Jeannette
woensdag 28 mei 2008 - 12:07
Karintje

Karintje

Hoi Jeanette,

Zo'n plantenkenner ben ik niet, maar het lijkt mij het "blad" van een Afrikaantje, een wilde soort!

Grtz,
Karin
woensdag 28 mei 2008 - 13:19
Jeannette1

Jeannette1

Hai Karin, dat was mijn gedachten ook, maar een van de leerkrachten daar wist zeker dat het een bijzonder plantje was, maar wist helaas de naam niet meer.

Hopelijk komen wij er nog achter.

Bedankt voor je reactie!

Groetjes, Jeannette
woensdag 28 mei 2008 - 16:12
hildavw

Hildavw

Ja Jeannette, dat was ook onmiddelijk mijn gedacht.

Btw, ondertussen heb ik de uitleg over de "spoorbloem" gevonden.

groetjes

Hilda
woensdag 28 mei 2008 - 19:17
Jeannette1

Jeannette1

Sorry Hilda, dat was ik alweer vergeten, helaas!

Gelukkig heb je het zelf gevonden!

Wat het plantje betreft, ik wacht wel af wat het gaat worden, mocht er een bloem ooit aankomen, zie ik het wel denk ik.

Groetjes, Jeannette
woensdag 28 mei 2008 - 19:43
hildavw

Hildavw

Niks te sorry-en Jeannette.
Je hebt wel wat anders aan je hoofd dan stomme vragen van mij.
Ik ging op het internet zoeken en daar vond ik niets.
Dan ging ik op tuinadvies zoeken en vond het uiteraard wel !
Maar mijn mailtje was toen al onderweg.

Nog het allerbeste voor de hele familie

Hilda
woensdag 28 mei 2008 - 19:47
Jeannette1

Jeannette1

Hai Hilda, NIETS STOMME vragen!!!

Als ik iets niet meer weet, vraag ik het toch ook aan iedereen.

Maar ik ben wel blij, dat je het gevonden hebt.

Dit is ook een van de redenen, dat ik op aanraden/verzoek, ik dacht van Esem, tegenwoordig met de naam van een plant in een topic begin!

Dan kan iedereen zoeken naar de naam en komen er vaak meerdere topics met die naam, kun je nog uitzoeken ook!!!

Groetjes, Jeannette
woensdag 28 mei 2008 - 20:02
Merel

Merel

Zal spannend wachten worden op het bloemetje Jeannette, ik zou ook gokken op een "stinkerke"

Merel
donderdag 29 mei 2008 - 02:49
an

An

dat ik het blad zag en verder scrolde dacht ik ook gelijk aan een afrikaantje .
maar die uitloper klopt niet dat heeft een afrikaantje niet

ben benieuwd wat het wordt, maak je wel een foto?
donderdag 29 mei 2008 - 07:50
Gerbra

Gerbra

Hoi Jeannette

Als het dezelfde is al ik gezaaid heb dan is het cosmea.Ik zal de foto er bij plaatsen die ik vanmorgen in de regen heb gemaakt.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Succes Gr Lucia
donderdag 29 mei 2008 - 15:21
an

An

het lijkt er wel op dus wie weet
donderdag 29 mei 2008 - 17:46
Jeannette1

Jeannette1

Lieve mensen allemaal, ik heb even gegoogled en zag wat ik mij kon herinneren, dat de Cosmos héle fijne blaadjes heeft, het lijkt meer op sprietjes dan op blaadjes.

Wat wij hebben zijn toch echt wel blaadjes.

In ieder geval zal ik telkens als er iets veranderd of als hij/zij iets gegroeid is een foto plaatsen.

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO, wat spannend!!!


Lieve groetjes, Jeannette
vrijdag 30 mei 2008 - 11:43
cetinel

Cetinel

ik heb dezelfde plant hier en daar ook in de tuin,vanzelf opgekomen,dus dat het zeldzaam is betwijfel ik!
ook heb ik ergens het gedacht dat ik weet wat het is,alleen.....ik weet het niet
volgens mij zaten er zaadjes in het kippevoer,want ook bj mijn zus is die opgekomen her en der waar vroeger de kippen liepen....
en ook bij mij staat het waar eerst de kippen liepen(kippen zitten nu weer achteraan)
dus toch iets uit het kippevoer denk ik.......
vrijdag 30 mei 2008 - 14:14
cetinel

Cetinel

wil ik de tuin in om een foto te nemen... fototoestel foetsie!!grrrr
dochter heeft m waarschijnlijk meegenomen,zonder even te zeggen.
in ieder geval zal ik morgen dan es een foto nemen,om te vergelijken of het wel degelijk dezelfde plant is.
ik wou ook een foto nemen van de bloemetjes van mijn fleskalebas,die blijven maar 1 dag open en ik vind ze wel heel bijzonder: lijken wel rokjes van kant.......
vrijdag 30 mei 2008 - 14:39
Jeannette1

Jeannette1

Hai Cetinel, wat jij met je dochter en het fototoestel hebt, had ik vroeger altijd met mijn dochter en mijn kleding!

Als ik dan iets aan wilde trekken, was het weer eens verdwenen, zoeken had geen zin want Fanny had het dan al aan!

Maar goed, dat wij allen zo goed met onze kids om kunnen gaan, er zijn landen waar dit niet mogelijk is helaas!!

Toch ben ik wel nieuwsgierig naar de foto's van jou, IS HIJ HET OF IS HIJ HET NIET?????

Ook de foto's van de Fleskalebas, zou ik graag willen zien, ik vind het een van de lekkerste, als jij tenminste de eetbare hebt, maar dat denk ik wel!

Groetjes, Jeannette
vrijdag 30 mei 2008 - 15:52
LauraK

LauraK

Hallo Jeannette,

Is dit een prijsvraag? Vallen er leuke prijzen mee te winnen, zoals mooie boomstronken en zo?
Maar eh, helaas (her)ken ik het plantje ook niet, dus die hoofdprijs gaat zeker aan mijn neus voorbij!

Het blijft voorlopig dus nog wel even een raadsel, totdat het plantje gaat bloeien. Spannend, en
tegelijkertijd een verrassing wat het zal gaan worden. Hou ons wel op de hoogte van het verloop, hè?!

Groeten van Laura.
vrijdag 30 mei 2008 - 16:14
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

eens kijken of ze echt zoveel op mekaar lijken....
dit is het plantje dat in mijn en mijn zus's tuin opduikt,waarschijnlijk zaadjes uit het kippevoer:
[afbeelding verwijderd niet-https]

en het bloemetje van de fleskalebas was natuurlijk al verfrommeld tegen de tijd dat dochterlief met camera thuiskwam

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 30 mei 2008 - 19:31
Jeannette1

Tekst aangepast

Jeannette1

Beste Forummers/sters, na enige dagen pech met de p.c. gehad te hebben (niet op internet kunnen komen), eindelijk weer bij jullie (THUIS) noem ik dit!
Ik had een collage gemaakt van de 4 plantjes die zoveel op elkaar lijken.
Ik plaats de collage hier, en wacht maar af verder wat er van het plantje komt.
Een Cosmos is het niet, want die heeft veel sprietigere blaadjes.
De bovenste 2 zijn van ons.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Links onder is van Lucia en rechts onder is van Cetinel
Zodra er iets te zien is bij ons plantje, plaats ik het weer op het TuinadviesForum.

Groetjes, Jeannette
dinsdag 3 juni 2008 - 13:41
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Jeannette, Wat jouw plantje is, blijft voor mij nog even een verrassing maar ik zie in elk geval dat je Newbiscus goed aan het uitlopen is! Groeten Martje
dinsdag 3 juni 2008 - 16:17
Jose47

Jose47

Wow SPANNEND zeg ....... 'k ben benieuwd....

Groetjes
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 3 juni 2008 - 18:31
Jeannette1

Jeannette1

Jeannette, Wat jouw plantje is, blijft voor mij nog even een verrassing maar ik zie in elk geval dat je Newbiscus goed aan het uitlopen is! Groeten Martje


@Hai Martje, dat had je wel snel gezien, ikzelf had er niet eens erg in!
Nu kan ik aan de achterkant van het huisje nooit alleen naar buiten, hoop dat daar snel een andere oplossing voor komt!
Vanaf de voorkant, is het wel omrijden, wat ik niet erg vind, maar ik loop al de hele dag met een monddoekje vanwege de pollen etc.
Ach... een goed mens komt toch iets toe!?
Zodra er weer iets uit is, plaats ik wel weer een foto!

Groetjes, Jeannette


@Hai Josée, zoals ik al aan Martje schreef, zodra er nieuws is qua bloemen, plaats ik weer een foto, ook van andere bloemen!

Groetjes, Jeannette
dinsdag 3 juni 2008 - 21:38
annis

Annis

In eerste instantie dacht ik ook aan een Afrikaantje maar het blad lijkt ook veel op een Artemisia soort.
Maar even afwachten wat de bloem ons kan vertellen.
woensdag 4 juni 2008 - 10:01
Jeannette1

Jeannette1

Hai Annis, jij hebt mij wel wat werk bezorgd, daar ben ik erg blij mee anders zat ik maar met mijn armen over elkaar!

Er zijn nog een paar Artemisia soorten, neem maar eens een kijkje op de volgende website!

http://www.plantago.nl/plantindex/plants/a/Artemisia/Artemisia.htm

Kun je begrijpen, dat ik er een poosje HEERLIJK mee bezig geweest ben???

Heel erg bedankt voor je tip, en.......... nu maar afwachten!!!

Groetjes, Jeannette
woensdag 4 juni 2008 - 11:36
annis

Annis

Ja, Jeannette er bestaan vaak zoveel planten van een soort. Maar ik hoop dat de bloem uiteindelijk uitkomst brengt. Vaak ben ik ook op zoek naar naamloze planten en het laat me niet los voordat ik het weet. Ik ben wat dat betreft echt een planten freak.
woensdag 4 juni 2008 - 12:05
Jeannette1

Jeannette1

Hai Annis, dat er zoveel waren had ik niet verwacht, maar aldoende leert men!!!

Nu maar hopen dat ons plantje snel gaat bloeien, er staat in die site, dat ze juli/september bloeien.

Wat die planten freak betreft, daar kan ik van meepraten!

Groetjes, Jeannette
woensdag 4 juni 2008 - 14:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon