menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kettingzaag losgeslagen

Ga naar meest recente reactie

Leentje

Leentje

Ja, wij zijn wel heel erg verschoten.

Mijn man heeft daarstraks bij het zagen van hout heel veel geluk bij een ongeluk gehad. De kettingzaag is op de één of andere manier omhoog geslagen.
Gezicht drie snijwonden. Schouders geschaafd en op de borst nogal een lelijke verhakkelde open wonde.
Deze is genaaid , 9 draadjes.
De halsslagader was toch niet zo heel ver verwijderd van de wonde.

Je kan en mag hier echt niet verder bij stilstaan denk ik of je durft helemaal niks meer te doen.
Hij ligt nu op de zetel, is er toch niet echt goed van.

Groetjes,
leen
zondag 13 augustus 2006 - 00:43
ines

Ines

Leentje geluk bij een ongeluk schrijft U, dat is het zeker!
Ik wens Uw man veel beterschap en hopelijk komt alles gauw weer goed.

grtjs,ines
zondag 13 augustus 2006 - 01:00
Leentje

Leentje

Dank je Ines

Hij zit nu vooral te prakizeren hoe het heeft kunnen gebeuren en vooral hoe zorgen dat het NOOIT meer gebeurd.

Alle tips zijn welkom.

Enfin, hij heeft nu minstens een week ziekenverlof, doch dan toch weer een beetje pech, want het is juist een week verlof

Groetjes,
Leen
zondag 13 augustus 2006 - 01:42
Catgarden

Catgarden

Amai, hij heeft inderdaad geluk gehad

Was hij een hoop kleine takken ineens aan het doorzagen ?
In de handleiding van onze kettingzaag staat dat je best niet meer dan 1 tak per keer afzaagt of doorzaagt omdat dat een terugslag kan veroorzaken.
zondag 13 augustus 2006 - 02:38
corrielat

Corrielat

wat is chance??
in iedergeval veel beterschap toewensen aan uw man

groetjes corrielat
zondag 13 augustus 2006 - 07:20
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 13 augustus 2006 - 08:51
semperfi

Semperfi

'k Zou der ook niet goed van zijn.
Heeft de automatische rem, boven het handvat, zijn werk niet gedaan ?
Deze zou normaal bij terugslag moeten klikken en de zaag blokkeren ?!

In alle geval, ALL THE BEST
zondag 13 augustus 2006 - 09:22
Tine

Tine

Zijn beschermengel zat vast op zijn schouder en heeft erger voorkomen.

Tine.
zondag 13 augustus 2006 - 10:46
marleen

Marleen

Leentje
wens hem veel beterschap,
en inderdaad heeft hij geluk gehad !

courage
marleen
zondag 13 augustus 2006 - 10:48
lisa

Lisa

leentje, hij heeft een goede beschermengel gehad-veel beterchap
groetjes lisa
zondag 13 augustus 2006 - 11:17
Leentje

Leentje

Dag allemaal,

Heel erg bedankt voor de reacties. Het is heel raar, maar inderdaad zijn wij er erg mee bezig. Vooral met HOEVEEL geluk hij wel gehad heeft. Je wordt er wel erg stil van.

Hij was niet meerdere takjes in één keer aan het zagen. Het waren reeds gesnoeide dikke plataan takken, die verder in stukken moesten gezzagd.

Je gaat dit misschien niet geloven, maar toch is het zo.
Ik had een zeer vervelend gevoel iedere keer dat hij met de zaag ging werken.
Dus mijn eerste reactie wanneer het gebeurd was, tegen mijn vriendin: " Ik wist dit."
Nu, deze nacht ben ik pas om 3.30h of zo gaan slapen. Heb dan nog uren wakker gelegen en alsmaar aan het denken geweest, over het leven en hoe raar dat het kan lopen enz.
En vooral hoe kan je je beschermen tegen "alles" en tegen kettingzagen in het bijzonder.
Ineens kreeg ik het beeld van "deze, dus onze" kettingzaag moet WEG en ik kreeg een gevoel van rust. Het was precies een boodschap. Ik weet dat het raar klinkt, maar zo was het echt; Ben ook direct nadien in slaap gevallen.
Ik begreep wel niet wat er nu juist met deze zaag zo verkeerd was, dat die nu zou wegmoeten. Ik dacht alle kettingzagen zijn toch hetzelfde???

Echter nu waren we samen de reacties aan het lezen en mijn man zegt direct.
Ja, dat is waar, deze zaag heeft GEEN automatische rem!!!!
Het is namelijk een heel oude overgeërfde zaag (een Alpina).

Nu kan ik wel beginnen te janken van opluchting.

DUS... inderdaad deze zaag WEG. En dan ook nog veiligheidskleren.
Weet je het probleem zou niet opgelost geweest zijn, met thuis niet meer te zagen, daar mijn man in de tuinbouw werkt.
De angst zou gebleven zijn.

Héél erg bedankt.
Leen
zondag 13 augustus 2006 - 11:47
annd6

Annd6

Allereerst veel beterschap!
Je zal wel erg geschrokken zijn. Raar hé, dat je dat gevoel 's nachts zo sterk had.
Zo'n kettingzaag, dat is hier ook al een paar keer het onderwerp van gesprek geweest. Ik beeldhouw en dan moet er al eens een blok hout verzaagd worden en dat gaat tot hiertoe altijd met een handzaag, mijn man wilt al lang een kettingzaag kopen maar ik wil zo'n ding niet in huis. Ik kan er niet aan doen maar ik vind het een doodeng ding. Nu hoor ik hier van een automatische rem enzo maar ik vind dat precies nog nie genoeg. Ik heb er misschien een verkeerd beeld van maar als ik lees wat jullie is overkomen en hoeveel geluk jullie hebben gehad dan denk ik weer: zo'n ding komt mijn kot nie in!
Hoe werkt zo'n automatische rem? Kan iemand me ervan overtuigen dat het wel meevalt?
Zolang blijft het hier een handzaag denk ik!
Groetjes Ann
zondag 13 augustus 2006 - 13:37
deHaan

DeHaan

Als je een kettingzaagcursus gaat volgen dan weet je waar je mee bezig ben.
Want het zijn machines die in onervaren handen levensgevaarlijk zijn.
In de beroepssector mag je er alleen mee werken als je voldoende ervaring, of een Kettingzaag certificaat hebt.
Verder moet je een zaagbroek / zaagschoenen / gehoorbescherming en een veiligheidshelm ophebben.
zondag 13 augustus 2006 - 15:49
florentina

Florentina

Na de verwondingen en de angst , beterschap toegewenst.

De raadgevingen van deHaan vind ik wel belangrijk.

florentina
zondag 13 augustus 2006 - 17:08
Victor44

Victor44

Vlugge beterschap voor je man,Leen. Ja,als we alles moesten weten op voorhand dan gebeurden er veel minder ongelukken hé!
Maar het is wel waar dat oude apparaten minder veilig gemaakt werden dan hedendaagse,de veiligheidsnormen liggen dan tegenwoordig ook veel hoger.
Verzorg hem maar goed,want het is toch allemaal zo vlug gebeurd hé!
zondag 13 augustus 2006 - 19:05
Tomateboer

Tomateboer

Dat is inderdaad een geluk bij ongeluk!
Wens uw man heel veel beterschap toe.
grt
zondag 13 augustus 2006 - 19:10
nientje

Nientje

hallo leen, dat is idd veel geluk hebben en met die kettingzaagen kan je niet voorzichtig genoeg zijn er gebeuren daar dikwijls ongevallen mee, ik ben blij dat we dit niet hebben!!
wens hem zeker veel beterschap toe, oké
nientje
zondag 13 augustus 2006 - 19:15
Leentje

Leentje

Bedankt voor de aanmoedigingen!

Toch, onervaren is mijn man zeer zeker niet. Hij moet beroepshalve ook zagen. Per toeval hebben ze verleden week heel de week gewerkt met de kettingzaag. Met veiligheidskleding. Ik weet niet dat ze helmen op hebben? Ik denk het niet.

Of ze een certificaat hier nodig hebben dat weet ik niet
Eigenaardig is dat toen ik deze morgen tegen mijn man zei dat ik deze nacht het gevoel kreeg dat die zaag weg moest en niet wist waarom eigenlijk, (ik kon toch moeilijk zeggen omdat ze geel is) hij alsnog niet op het gedacht kon komen dat onze zaag niet die extra beveiliging had.

Het is pas toen wij dat hier op het forum lazen dat hij iets wat hij normaal heel goed weet, terug wist
Dat verklaart echter nog niet waarom ze teruggeslagen is.
Waarschijnlijk denken wij, onder toch iets geraakt.

Zoals gewoonlijk is het iedere keer iets in den trend van; je weet wel dat het gevaarlijk is en je bent wel heel voorzichtig maar ...er zal immers toch niks gebeuren.
De ver van mijn bed-show.

Ik denk dat mijn man zich in de toekomst extra extra zal beveiligen.

Groetjes,
Leen
zondag 13 augustus 2006 - 19:34
hypermaxx

Hypermaxx

eerst en vooral van harte beterschap gewenst aan uw echtgenoot.
Ik werk ook al jaren met een kettingzaag, wel met een automatische rem, en deze heeft toch al een paar keer zijn werk moeten doen.

Niet dat ik gewond zou zijn geraakt, maar toch, hij deed zijn werk.

Het gevaar schuilt er in, dat je zoveel met de machine werkt dat het een gewoonte raakt, en dan wordt het zeer gevaarlijk.

Even uw aandacht laten verslappen, en het kan te laat zijn.

De mensen denken dan....hij werkt er al zolang mee, hoe kon dit nu gebeuren....

als het een gewoonte raakt.....zeer gevaarlijk...


idem dito met een gewone tafelzaag, waar ik veel hout mee zaag.....zelfde verhaal....

kortom, opletten, van de eerste tot de laatste minuut.


nogmaals veel beterschap.


mvg,

hypermaxx
maandag 14 augustus 2006 - 09:19
Leentje

Leentje

Hypermaxx,

Oef, het is goed te horen, dat de automatische rem, dan ook werkt, wanneer het nodig is.

Ja, vind ik ook typisch voor de mens in het algemeen, dat wij op een bepaald moment te "zeker" worden!
Eigenaardig genoeg, zelfs als we een lesje geleerd hebben, vergeten we dat ook weer dikwijls na verloop van tijd!
Bij mijn man is nu eerder de onzekerheid zoiets van: "God, en ik was nog zo voorzichtig (wat ook is), wat kan ik nog meer doen?"

De extra beveiligingen, langs alle kanten, zullen dan hopelijk uitkomst bieden;

En inderdaad: ALTIJD ALERT ZIJN!
We zijn er nog altijd niet goed van.

Groetjes,
leen
maandag 14 augustus 2006 - 12:22
Adrienne

Adrienne

Hoi Leentje,

Ik hoop dat je snel wat bekomen bent.
Dat moet enorm schrikken zijn.
Gelukkig heeft Marcel een veilig pak en heel de reuteketeut, heel vervelend om mee te werken als het zo heet is als de voorbije maand.
Maar beter zweten dan verongelukken hé.
Leg je manneke nu maar even in de watte, en geniet samen van zijn herstelperiode.

gtjs adrienne
maandag 14 augustus 2006 - 19:00
Leentje

Leentje

Bedankt Adrienne,

Zoiets als: "Beter laat aankomen, dan helemaal nooit" Dat is zo een leuze van mij.

Vandaag hebben wij de plakker op de borst vervangen. De wonde ziet er goed uit. Volgens mij zit er geen ontsteking op, wat eigenlijk mijne grote schrik was. De chirurg mompelde dat hij wel met "een lelijke, rotte wonde zat"
De snijwonden onder in het gezicht zijn, denk ik, ook niet ontstoken, die zullen echter wel littekens geven.

Zal hem goed verzorgen zalle.
Hij slaapt nog altijd op de zetel, liggen in bed doet een beetje pijn.
Al bij al valt het ongelooflijk mee.

Groetjes,
leen
dinsdag 15 augustus 2006 - 02:18
martine

Martine

ook van mij heel veel beterschap toegewenst.
Martine
dinsdag 15 augustus 2006 - 14:14
Leentje

Leentje

Bedankt Martine!!!!

Groetjes,
leen
dinsdag 15 augustus 2006 - 15:06
berenice

Berenice

leentje

veel beterschap voor je man
gelukkig is het alles bij al nog goed afgelopen
en met de goede verzorging van t'vrouwke komt
alles goed
berenice
woensdag 16 augustus 2006 - 08:45
Leentje

Leentje

Bedankt Berenice!!!


Je weet wel hè: "Wat zouden ze zonder ons toch zijn!!!??? "
Maar zonder gekscheren, op zo'n momenten ervaar je inderdaad wat mensen voor elkaar kunnen betekenen!
Er was hier juist een vriendin omdat het juist het verjaardagsfeestje was van ons zoontje voor zijn 13de verjaardag. Er waren hier 13 kinderen!!!
Nu, zij heeft gewoon verder zorg gedragen voor de kinderen, terwijl ik en mijn man naar spoed gingen. De fritten gebakken gezorgd dat ze konden spelen enz. Is dat niet prachtig.
Het afgezaagde spreekwoord: "Zonder elkaar staan we nergens" is maar al te waar.
G0281:

Groetjes,
Leen
woensdag 16 augustus 2006 - 13:49
Geertje

Geertje

ho wat een verhaal, (heb ook zo eens iets dergelijks met mijn vader en zijn slijpschijf meegemaakt) dat blijft wel even hangen hé - mijn vader heeft zijn machine weggedaan en nooit nog een aangeraakt - ik had trouwens ook altijd al zo'n panisch gevoel als ik zaagmachines e.d. hoor, dan vlucht ik echt weg, maar dat kan ook niet altijd hé, sommige zaken moeten gewoon gedaan worden
in elk geval een spoedig herstel voor je man en ook voor jou want dat weegt...
maandag 21 augustus 2006 - 23:05
Leentje

Leentje

Dag Geertje,

Bedankt hoor!

Ja, inderdaad het blijft wel hangen.
Daarom kon ik 's nachts niet slapen, daar het probleem hier niet opgelost was, met nooit geen zaag meer aan te raken, dat zou namelijk onmogelijk zijn, daar hij beroepshalve ook met de kettingzaag moet werken.
Daarom was het zo een opluchting toen we hier op het forum lazen van "die automatische rem" en we konden besluiten van ONZE zaag weg te doen.

Nu het gaat echt goed hoor. De draadjes zijn eruit van vandaag. Het gezicht, ja, dat geneest niet zo goed, doch is slechts heel licht gekwetst. Hij moet hiervoor nog een week langer thuis blijven, wegens infectiegevaar.

Het klinkt afgrijselijk, het is eigenlijk ook afgrijselijk en toch is het niet afgrijselijk! Daar hij zoveel ongelooflijk geluk gehad heeft.

Groetjes,
Leen
dinsdag 22 augustus 2006 - 00:42
Adrienne

Adrienne

Allez gelukkig zijn jullie er een beetje door.
Misschien nog een lidteken, maar da vervaagd ook weer met den tijd.
En dan nog da's ook weer niks vergeleken met wat had kunnen gebeuren hé.
Swanjeerd hem nog maar wat !!!

gtjs adrienne
dinsdag 22 augustus 2006 - 08:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon