menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer verspenen

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo forumleden,

Het is het eerste jaar dat ik experimenteer met zaaien dus heb ik nog vele vragen..................
1. Moeten zaailingen altijd kiemen op een temperatuur van 20à25 graden?
2. Wanneer kunnen ze best verspeend worden? kunnen ze rechtstreeks in de grond buiten of moeten ze eerst afharden in het tuinhuisje?
3. Hoe weet men welke zaadjes er best kunnen getopt worden?

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik ben slordig tewerk gegaan en weet niet meer of het Lathyrus of Papaver is, weet iemand van jullie het?
Alvast bedankt.

dinsdag 15 april 2008 - 11:49
annd6

Annd6

Sommige zaadjes kiemen al op 10 graden, de kiemtemp hangt af van het soort zaad.
Er zijn soorten die doe je meteen op de juiste plaats in de grond of pot en dun je later uit, zoals raapjes, soorten kool, radijsjes, wortelen,...
Algemeen geldt dat je kan verspenen als de eerste échte blaadjes verschijnen, de eerste twee zijn kiemblaadjes.
Afharden is toch altijd beter, dan is de schok voor het kleine plantje minder groot. Tuinhuisje is goed als ze er voldoende licht hebben.
Dat toppen begrijp ik niet goed
Groetjes
Ann
dinsdag 15 april 2008 - 11:56
Lysianthus

Lysianthus

Het zijn bloemenzaadjes ( misschien speelt dat een rol ) en met toppen bedoel ik, de eerste blaadjes afpitsen zodat het plantje beter vertakt en sterker wordt? of is dat niet nodig bij bloemenzaadjes, ik heb toch al gehoord dat ze dat bij tomaten doen? nu ben ik zeker heeeeel dom maar door vragen te stellen kan je alleen maar slimmer worden
dinsdag 15 april 2008 - 12:02
annd6

Annd6

Er bestaat niet zoiets als een domme vraag enkel domme antwoorden
Ik had daarnet je foto's niet gezien dus ik wist niet over welke zaadjes het ging
Met bloemen heb ik weinig ervaring maar tomaten toppen doe ik enkel als er genoeg bloementrossen aanhangen dus laat in het zomerseizoen pas. Tenzij je twee stammetjes wil, dan doe je het in het begin.
Ik kan je voor de rest dan helaas niet verder helpen maar naar mijn gevoel zou ik nog niets eraf pitsen
Hopelijk kan iemand anders je nog verder helpen
Groetjes
Ann
dinsdag 15 april 2008 - 12:11
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Lysianthus. op de foto denk ik een siererwt te zien. Die zou ik zelf niet toppen want je wilt dat die de lucht in gaat. bij planten die je graag bossig ziet worden, kun je het topje er uit knippen. Bv bij leeuwenbekjes wordt dat wel gedaan.
Verspeen de plantjes in een bakje dat je nog eventjes binnen houdt. Vlak na het verspenen de volle zon en tocht vermijden. Voor het buiten uitplanten een paar dagen laten wennen aan lagere temperaturen.
Zaailingen hebben niet allemaal dezelfe behoeften. Vaak staat er op het pakje zaad wel welke gelden voor het betreffende zaad.
Tomaten worden gediefd (dat noemen we in elk geval in Nederland zo).
groeten Martje
dinsdag 15 april 2008 - 12:40
jumperke

Jumperke

Uw naamloos ventjen is een Lathyrus!

jerko
dinsdag 15 april 2008 - 12:47
Lysianthus

Lysianthus

Dank je wel Ann,Martje en Yerko, dan was mijn vermoeden toch juist , 'k heb de Papaver waarschijnlijk in wc-rolletjes gestoken wegens de lange penwortel die je best niet kan beschadigen met het verspenen of het over planten in volle grond.
Mogen ze met wc-rolletje de grond in half mei?
Ze zijn nog zo klein en freel, kan bijna niet geloven dat dat zulke grote planten worden, ben eens curieus, ik hoop dat ik er toch één over hou, 'k ga er ook half mei in volle grond zaaien, je weet maar nooit.............ik hoop in elk geval er jullie te laten zien.
Erg bedankt voor jullie antwoorden.
dinsdag 15 april 2008 - 13:38
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De papaver is niet zo heel gevoelig en mag al eerder naar buiten dan half mei, met het rolletje de grond in. ter plaatse zaaien van papavers gaat heel goed hoor.
dinsdag 15 april 2008 - 13:42
krissie

Krissie

Lysianthus ,
ik zie in elk potje maar 1 plantje staan ,
normaal worden siererwten gezaaid met
4 à 5 zaadjes per potje , en worden best eerst
24 uur voorgeweekt .
je hebt dan direct een vollere plant .
toppen kan ook , er komen dan meer zijscheuten
dus meer bloemen , hoe meer je plukt ,hoe meer bloemen je krijgt .
Je kan nu ook in volle grond zaaien , telkens 4 à 5 zaadjes
leggen op een 10 cm afstand van elkaar .
als de planten een 10 cm hoog zijn ,
ze dan aanaarden .
groetjes
krissie
dinsdag 15 april 2008 - 14:35
lentemode

Lentemode

Hallo Lysianthus,

Je kan je Lathyrus best toppen na het derde of vierde bladpaar,
dan groeien de plantjes niet zo sprietig op zoals Krissie al vertelde.

Groetjes,
Mia
dinsdag 15 april 2008 - 15:00
Lysianthus

Lysianthus

Dat wist ik niet dat je ze met 4 of 5 best in een potje stopt en dys toppen ga ik toch ook bij enkele proberen voor het verschil te zien, volgend jaar kan ik het dan weer beter weer wat geleerd ik verwonder me steeds van waar ik het blijf steken al die kennis Bedankt Krissie en Mia
dinsdag 15 april 2008 - 15:06
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus



toppen kan ook , er komen dan meer zijscheuten
dus meer bloemen , hoe meer je plukt ,hoe meer bloemen je krijgt .
Je kan nu ook in volle grond zaaien , telkens 4 à 5 zaadjes
leggen op een 10 cm afstand van elkaar .
als de planten een 10 cm hoog zijn ,
ze dan aanaarden .
groetjes
krissie


Wat is aanaarden Krissie, wat bedoel je juist?
Voorgeweekt heb ik ze gedaan.
Wanneer toppen, nu bedoel je? ha nee derde of vierde bladpaar zegt Mia
Bloemen verwijderen als ze uitgebloeit zijn, bedoel je?
dinsdag 15 april 2008 - 15:10
krissie

Krissie

Lysianthus ,
aanaarden wil zeggen dat eens de planten zo'n 10 cm
hoog staan ( in volle grond ) je rond de plant de grond gaat
ophogen ,zodat de planten eigenlijk dieper komen te staan
en gaan meer wortels maken waardoor de plant ook steviger
komt te staan . dit wordt ook gedaan oa bij aardappels .
Toppen zou ik bij uw plantjes toch al na het 3de blad doen
ze zijn al hoog opgeschoten .
als je ze in volle grond zet ze ook veel dieper planten dan ze nu
staan , zeker tot aan het eerste blaadje .
Als de bloemen uitgebloeit zijn , krijg je peultjes , die moet je verwijderen
anders gaan ze de plant verzwakken en krijg je minder bloemen .
Wil je er zaad van winnen ,dan kan je tegen het einde van het seizoen
er daarvoor laten staan .
Als er een kleur is , die je zeker terug wil , kan je die wel in zaad laten komen .
Om die later nog te herkennen kan je er een draadje rond knopen
liefst in de kleur v/d bloem als je ze op kleur wil houden.
groetjes
Krissie
woensdag 16 april 2008 - 13:57
Lysianthus

Lysianthus

Krissie, heel erg bedankt voor je geduldige en begrijpbare uitleg................wat is het spannend hé , zeker de eerste keer
Handige tip van dat gekleurd draadje.
Ik heb juist Verbascum, Latyrus, Lavatera,duifkruid( weet de latijnse naam niet meer ) Scabiosa?
Cleome,Nigella gezaaid.
Als het lukt, ga ik jullie zeker laten meegenieten
woensdag 16 april 2008 - 15:47
krissie

Krissie

Lysyanthus ,
duifkruid is inderdaad scabiosa ,
ook wel schurftkruit genoemd .
Heb je nu terug lathyrus gezaaid ?
Wat ik daarstraks vergeten te vermelden ben ,
( en waar het nu te laat voor zal zijn , sorry ,sorry )
is dat je lathyrus best kan zaaien in een
wc rolletje dit ivm het moeilijk verplanten .
Het is om de hoogte v/h rolletje te doen , de plantjes krijgen lange wortels
en het rolletje gaat gewoon mee de grond in ,
zodat de wortels geen last hebben van het verplanten .
Ik heb al jaren de doorlevende reukerwten staan ,
ze ruiken niet ,maar wel mooi ,net kleine orchideetjes .
Als je er graag zaad van hebt , geef dan maar een seintje
't zal dan wel voor in het najaar zijn he !
groetjes
krissie

woensdag 16 april 2008 - 18:09
Lysianthus

Lysianthus

Ja Krissie , dat was ik ook nog vergeten te vermelden, ik had mijn overschot van verleden keer in water gezet ( hij heeft er wel een week in gestaan ) maar de zaadjes waren nog stevig dus heb ik ze maar geplant zoals jij het hebt gezegd per 4 of 5 in een ( per ongeluk goed ) in een wc-rolleke
Goh jo...............wat weet jij veel over tuinieren en zaaien 'k wist helemaal niet dat er doorlevende reukerwten zijn, dat zou voor mij een omplossing zin , want ik ben hier eigenlijk heel slecht behuisd voor te zaaien, géén serre, géén vloerverwarming,géén enkele vensterbank waar een verwarming onder staat....................
Voor de zaadjes te laten kiemen, denk jij dat het een oplossing is ze enkele dagen op de verwarming te zetten, hebben ze dan licht nodig in het begin, zalang ze nog niet gekiemd zijn? of is het te warm?
Natuurlijk wil ik graag de doorlevende lathyrus, bewaar al maar zaadjes voor mij , als je wil ze zijn gereserveerd hhahah
Papaver heeft ook een lange penwortel hé, daarom ga ik er een paar aaien in keukenrol haahah( groot genoeg?
Lieve groetjes ( super oma ) van je ijverige student hahhaahha
woensdag 16 april 2008 - 19:13
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

ts, ts, ts, Lysianthus toch!!!

Ik kan wel begrijpen dat je die lange penwortel wilt "aaien" om hem groter en steviger te maken, maar doe dat toch een beetje discreet hé!!
En nà het 'aaien' kan je idd beter een keukenrol nemen, WC-rolleke zal zeker te klein zijn dan...[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 17 april 2008 - 01:46
Lysianthus
donderdag 17 april 2008 - 08:27
krissie

Krissie

Lysianthus ,
de zaadjes doe ik gewoon in een bakje met
lauw water , en laat ze zo een dag staan op
kamertemperatuur .Licht of donker heeft geen belang .
het weken heeft alleen als doel om de huid weker
te maken zodat ze vlugger kiemen .
Als je denkt van het zaaien verlost te zijn met de
overblijvende lathyrus ben je mis he!
Die moeten ook eerst gezaaid worden , je hoeft het
dan natuurlijk niet elk jaar terug te doen .
Het éérste jaar ga je ook nog geen bloemen hebben ,
pas vanaf het tweede jaar , en dan elk jaar .
de plant gaat verdrogen in de late herfst , om in de lente
vanuit de grond terug uit te schieten .
Zaad zal ik voor je bijhouden zodra het rijp en droog is .
tegen dan vraag ik uw adres wel op , zodat ik het kan versturen .

ps : nog een weetje , lathyrus mag je geen 2 jaar achter elkaar
op dezelfde plaats zetten .
groetjes
Krissie
donderdag 17 april 2008 - 18:05
Lysianthus

Lysianthus

Allemaal handige weetjes Krissie, enorm bedankt.
Ik heb vandaag Monikskap ( veel te laat ) gezaaid maar ik hoop dat er nog iets van komt.
Ook nog Cerinthe major purpr.
donderdag 17 april 2008 - 22:46
krissie

Krissie

Lysianthus ,
eerst en vooral bedankt dat je de foto's
op de juiste plaats hebt gezet .

wat betreft de monnikskap ... dit is eerder te vroeg dan
te laat ( denk ik )
het is een vaste plant , die worden normaal gezaaid
Juli / Augustus . In de herfst worden ze dan in de
tuin geplant ,en bloeien het jaar nadien .
Sommige vaste planten bloeien hetzelfde jaar , indien ze
vroeg worden gezaaid .
vanaf Augustus kan je ze ook direct buiten
op een wachtbedje zaaien .
Monnikskag zaait zichzelf ook uit .

Cerinthe , ken ikzelf niet , volgens de zaadcataloog
verkiest hij een rijk gekalkte standplaats !

groetjes
Krissie
zaterdag 19 april 2008 - 18:07
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@ Krissie,

Zo te lezen moet ik nog veeeeeeeeeel leren vooral over zaaien, goed om weten van de monnikskap, als het toch moest lukken zet ik ze dan niet beter in potten dan in de border en volgend jaar uitplanten ineens op de juiste plaats?
Voor zaadjes te laten kiemen, die warmte nodig hebben, denk jij dat het een oplossing is ze enkele dagen op de verwarming te zetten, hebben ze dan licht nodig in het begin, zalang ze nog niet gekiemd zijn? of is het te warm?

Van Cerinthe major heb ik hoge verwachtingen 'k heb er mooie foto's van gezien, als het lukt , krijg jij van mij ook zaadjes
[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 22 april 2008 - 21:59
Sandy

Sandy

Hi lysianthus, ik heb net als jij dit jaar voor het eerst planten gezaaid. Ik heb ook lathyrus gezaaid, eerst een deel voorgezaaid en dan een deel rechtstreeks in de grond een maandje later en wat gebeurt er tot mijn verbazing. Die rechtstreeks in de grond zit gaat veel vlugger omhoog, maar net als bij jou heb ik geen ideale plaats om zaadjes te zetten.

Papaver en stokrozen had ik vorig jaar al ter plaatse gezaaid, nu maar afwachten. In elk geval komt er van alles naar boven, ik zou zo graag al eens een blikje op een maandje verder werpen !

In elk geval zijn al die tips wel heel leuk om te weten en ik ga toch nog geregeld eens terug lezen hoe het weer juist moet.... zalig Chrissie, als je er zoveel over weet !! En wat fijn dat je dat allemaal wil delen.
dinsdag 22 april 2008 - 22:09
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@ Sandy, hey tof dat ik een deelgenootje tegenkom , ja , het is spannend hé, in het begin is het leren en proberen en zoals je zegt, gebruik maken van handige tips van mensen in wie hun voetsporen we treden
Ik heb ook Lathyrus voorgezaaid maar ga er morgen toch ook ter plaatse zaaien hoor, thanks voor de tip , je hebt me overgehaald, morgen ga ik het echt doen ........ik heb al kiekendraad voor rond mijn boomke te doen want daar moet hij tegenop klimmen, 'k moet hem alleen nog maar bevestigen en dan de Lathyrus zaaien.
Verder ga ik morgen ook andere verschillende soorten buiten zaaien, ik neem maar het risico, komt er nog een winterprik dan heb ik altijd de voorgezaaide nog.
Ik heb bij Aveve kleine plantjes van stokrozen gekocht die hopelijk al dit jaar bloem geven ( zwarte ) ik denk wel dat het niet echt zwart is maar bordeaux, ben wel nieuwsgierig , net zoals jij
Echinacea en Rudbeckia heb ik ook in kleine potjes bij Aveve gevonden.
Handige die tips, inderdaad en erg leuk om ze te delen
dinsdag 22 april 2008 - 22:35
Gerbra

Gerbra

Hoi allemaal

Wat fijn om het hier allemaal te lezen en te leren.

@ lysianthus Wat een mooie blauwe/paarse bloemen zijn dat. heel appart.

Het resultaat krijgen we toch zeker wel te zien van jullie bloemen?

Succes met zaaien allemaal.

Gr.Lucia
dinsdag 22 april 2008 - 22:43
Sandy

Sandy

ik heb ook nog een aantal andere bloemen ter plaatse gezaaid vorige week : bolderik, korenbloem, cosmos, vlas en zomerviolier. Die laatste ken ik niet maar ik vond het zo'n mooi bloempje op het fotootje... ik ben echt benieuwd. Want met zaaien is toch altijd maar weer de vraag of er wel iets uit komt !!! Dus elke dag ga ik kijken, maar ja, hoelang duurt het eer er iets uitkomt ?
Ik had de stokrozen van mijn buurvrouw gekregen en normaal gezien zijn het rose en rode, surprise

Eigenlijk is zo'n tuin toch elke jaar opnieuw een verrassend afwachten !!! Dat maakt het extra leuk, alleen ben ik niet de meest geduldige persoon.
dinsdag 22 april 2008 - 22:47
Lysianthus

Lysianthus

Hi Lucia,
Fijn dat je er bij komt ik hoop dat we jullie iets kunnen laten zien hé
Van de Cerinthe major was ik ook op slag verliefd toen iemand ze hir op het forum liet zien, ik heb toen van danny zaadjes gekregen en ga het morgen proberen in volle grond te zaaien en 5 dagen geleden heb ik ze ook binnen voorgezaaid, ben echt nieuwsgierig, ik vind ze heel appart, als het lukt , laat ik ze zeker zien

@ Sandy,

Ik moet eerlijk bekennen , geduld is ook mijn sterkste gave niet maar we kunne niet in alles uitblinken hé en ik blink al zo erg
dinsdag 22 april 2008 - 22:57
Adrienne

Adrienne

Hallo allemaal,

Je kan de zaadjes van siererwt en Impomea ook even aanschuren dan gaan ze sneller kiemen.
Ik jeg mijn zaadjes op een fijn schuurpapier en schuif heen en weer tot de donkere kleur verdwenen is.
Dan leg ik ze tussen een nat keuken papier en wanneer het scheutje te zien is gaan ze in de grond.
woensdag 23 april 2008 - 10:32
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Weer een handige tip Adrienne, het zou wel handig zijn als Kurt een topic ivm zaaitips zou vastpinnen, dan bereikt het veel meer mensen en krijgen we ook natuurlijk veel meer tips.
woensdag 23 april 2008 - 11:26
krissie

Krissie

Lysianthus ,
als je gezaaid hebt in bakjes , kan je die
op de verwarming zetten , je moet wel zien dat de
grond ook niet te warm gaat worden hé !
Eens ze boven de grond staan , van de verwarming af
en vooral licht zetten , anders groeien ze te snel en krijg je héél frele
plantjes .
Die cerinthe lijkt me een heel mooie plant ,
benieuwd of het gaat lukken .
Gisteren in de tuin een doorlevende reukerwt verplant
ééntje die al een paar jaar op de verkeerde plaats stond .
Amaai ,heb ik moeten graven , hij had een pinwortel van 50 cm
( juist een schorseneer stengel ) ik hoop nu maar dat hij het overleeft .
HIj was daar gekomen gewoon van een zaadje daar daar
was gevallen .
Wat betreft de kennis over zaaien , weet ik ook niet alles
maar wat ik weet ,geef ik wel door .
Als jullie moesten weten , hoeveel er bij mij al is mislukt .
Al verschillende keren heb ik anagallis ( guigelheil ) gezaaid ,
maar dit is me nog niet gelukt om er planten aan over te houden .
De tip van Adrienne i.v.m de reukerwten , ga ik ook eens uitproberen
misschien kiemen de zaden zo nog het snelst .

@ Sandy ,
de zomerviolier is een éénjarige plant ,
die enorm goed ruikt , je hebt ze met enkele en dubbele bloemen
ze worden ook gebruikt in boeketten .
woensdag 23 april 2008 - 18:01
krissie

Krissie

sorry ,
per ongeluk en te vroeg al" op plaats
mijn bericht "gedrukt .
Sandy , aan uw jonge plantjes kan je zien welke
violieren dubbele bloemen gaan geven of enkele .
Lichtgroene plantjes geven gevulde bloemen ,
donkergroene plantjes enkelbloemig ,
De gevulde zijn het mooist ,
ik weet uit ondervinding dat het niet de
gemakkelijkste planten zijn
veel succes
Krissie
woensdag 23 april 2008 - 18:10
Sandy

Tekst aangepast

Sandy

@Lysianthus, dat is dus waarom ik mijn scherm zo slecht kon lezen als ik deze topic open

Kreeg trouwens net te horen dat ik geen moestuintje mag aanleggen als ik het moet omgraven, dat was te zwaar voor mijn rug !!! Ik heb de kinesist dan maar gezegd, dat ik daarom 2x per week naar hem toe kom, om dat wat ik verpest weer recht te trekken. Ik wil gewoon mijn gang kunnen gaan zonder dat ik altijd weer rekening moet houden met mijn rug.

@Chrissie, nog meer goed nieuws, niet alleen zijn het mooie bloemen, maar ze ruiken nog eens goed !!! Toch een goede keuze dan uit heel die hoop zaden. Dank je wel, dat maakt mijn dag weer goed.
Volgens de zaadbeschrijving zou het om de dubbelbloemige gaan, werden zo'n 20cm groot stond erop.
woensdag 23 april 2008 - 20:14
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Halllo dames,

@ Krissie,

Gisteren in de tuin een doorlevende reukerwt verplant
ééntje die al een paar jaar op de verkeerde plaats stond .
Amaai ,heb ik moeten graven , hij had een pinwortel van 50 cm
( juist een schorseneer stengel ) ik hoop nu maar dat hij het overleeft .
HIj was daar gekomen gewoon van een zaadje daar daar
was gevallen .

SERIEUS? HEEFT DAT AL EEN PENWORTEL VAN 50 CM? DAT BELOOFD? MAAR HOE ZIT DAT DAN MET DAT ZE NIET ELK JAAR OP DEZELFDE PLAATS MOGEN, JE KAN ZE TOCH NIET ELK JAAR VERPLANTEN,
OF TELT DAT ALLEEN VOOR DE 22NJARIGEN?
HOPELIJK HEB JE JE RUG EEN BEETJE GESPAARD? IK KAN ME ER IETS VAN VOORSTELLEN 5 EEN SCHORSENEERSTENGEL? ALS JE NU MAAR DE WORTEL NIET HEBT BESCHADIGD?
DAT IS ER JUIST LEUK AAN Hé KRISSIE DAT WIJ KUNNEN LEREN VAN JOUW LEERSCHOOL
[
EN DAT JE HET WIL DOORGEVEN AAN ONS IS FENOMENAAL ?BEDANKT.
OEFEN NOG MAAR EEN BEETJE
DAN KAN JE HET ONS DAARNA BIJBRENGEN

@ Sandy,

Erg lastig hé die rug, ja ik heb er ook al last van, kan niet meer doen wat ik wil , dus kan je heel goed begrijpen.
Als de kinnesist je kan helpen om de pijn tegen te gaan, is het mooi meegenomen en kan je toch nog doen wat je graag wil maar zoniet zou ik niet forceren hoor............wekenlang met een zere rug rondlopen is géén oplossing.
Wat betreft die zomerviolier, ben hem gaan opzoeken op google, ook mooi hé, Ik kan Krissie haar uitleg staven wat betreft de enkelbloemigen en de dubbel, daar zeggen ze zelfs de enkelbloemigen eruit te halen.
Hoogte 45 cm. Zaaien onder glas of in de vollegrond op plantbed. Dun uitzaaien. Kiemduur 1-3 weken bij een temperatuur van 18-20°C. Van de kiemplanten de donkergroene planten verwijderen. Alleen de lichtgroene planten zijn dubbelbloemig. Planten uitplanten op de aangegeven afstanden. Door de uitgebloeide delen te verwijderen wordt een langere bloei bereikt. Geschikt voor borders, perken en als snijbloem.
Nog veel zaaiplezier dames, 'k ga er ook eens aan beginnen

ps: oh ja.....mijn Zinnia's komen al uit , pas 4 dagen geleden gezaaid

[afbeelding verwijderd niet-https]

donderdag 24 april 2008 - 12:34
annis

Annis

Zomerviolier heb ik ook jaren terug al eens geprobeerd maar is toen niets geworden. Volgens verschillende boeken blijkt het een tweejarige te zijn die in juni-juli gezaaid wordt in de volle grond als de nachttemperatuur niet lager is dan 10gr.kiemtijd 14-21 dagen of in het voorjaar in potjes of trays bij een temperatuur van 18 gr.kiemtijd 8-14 dagen In het ene boek bloeit hij in april en mei en ergens anders staat de hele zomer. Ik hoor graag hoe het gegaan is met het zaaien van deze plant. Ik wil hem toch nog weleens proberen.
donderdag 24 april 2008 - 13:27
Sandy

Sandy

hi dames, er was daarstraks al een teken van uitkomende zaadjes (wel vlug he !), maar ja, doordat ik van alles gezaaid had weet ik nu dus niet wat uitkomt ... mijn eigen fout natuurlijk, maar ik heb niet gemarkeerd wat ik waar geplant heb. Dus laat ik me maar verrassen.
In elk geval hou ik jullie wel op de hoogte.

@lysianthus, prachtig bloemetje, dat is ook vlug gegaan.
donderdag 24 april 2008 - 19:40
krissie

Krissie

hallo ,
ik krijg geen " nieuw antwoord op uw antwoord "
daarom nu pas de reactie's gelezen .

@ Lysianthus ,
de monnikskap zou ik wel direct in het najaar
op hun plaats in volle grond zetten ,
ze sterven in de winter af , en schieten in het voorjaar
terug uit de grond .
Reukerwten niet op dezelfde plaats zetten ,
2 jaar naar elkaar is voor de éénjarige .
de doorlevende geven elk jaar vollere planten
en zijn héél moeilijk te verplanten .
Degene die ik verplant heb ( uitgegraven met een handschopje )
daarvan is de wortel wel intact gebleven ,maar heb er heel diep
voor moeten graven , hopelijk slaat hij terug aan .

@ Annis ,
de violier die jij als tweejarig beschrijft is niet de zomerviolier
maar CHEIRANTHUS , in het nederlands gaat hij door als muurbloem
Hij stond vroeger in elke boerentuin .
Hij staat beschreven als een tweejarige plant , omdat hij pas het 2 de
jaar bloemen geeft .
maar hij kan ook in zachte winters overblijvend zijn ,
de planten worden na een paar jaar wel rommelig en kunnen dan
best wat opgebonden worden .
Ze hebben ook een heerlijke geur , vooral 's avonds .
Deze tijd staan ze in bloei .
groetjes
Krissie
vrijdag 25 april 2008 - 11:56
annis

Annis

Ik bedoel hier de Violier de Matthiola incana mee deze bloeit in de lente. Het schijnt dat er diverse soorten zijn. De Mattiola bicornis is een eenjarige en deze bloeit in de zomer vandaar natuurlijk zomerviolier.
zaterdag 26 april 2008 - 09:19
Lysianthus

Lysianthus

@ Krissie ,

Ik heb vier plantjes gevonden van "monnikskap eleonore' in een kwekerij, de laatste ze zijn nu al zo'n 20cm groot , zouden ze al bloeien dit jaar?
In elk geval ga ik op jouw advies er ook bijzaaien.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 26 april 2008 - 14:03
annis

Annis

Dat is een mooie witte Lysianthus deze bloeit in juli-september dus een late hij wordt 80cm hoog. Dan kan het zijn dat deze dit jaar nog bloemen krijgt. Ik heb een ander soort deze bloeit in mei. De monnikskap wordt het beste gezaaid met vers zaad eind zomer.
zaterdag 26 april 2008 - 19:59
Lysianthus

Lysianthus

dank je wel Annis, altijd leuk dat je iets kan vragen aan iemand met ervaring, ik ben in blijde verwachting en erg nieuwsgierig.
daarstraks gezien dat het meeste van mijn zaailingen grotendeels last hadden van serieuse schimmelaantasting, ze stonden in de badkamer in een serreke en gesloten, nu heb ik ze met ijskoud regenwater uit de ton beneveld en ze buiten laten staan, zolang het niet vriest , laat ik ze buiten.Weet iemand of dat genoeg is om de schimmel weg te krijgen of moet ik ze met iets behandelen?
zaterdag 26 april 2008 - 21:16
annis

Tekst aangepast

Annis

Lysianthus ik heb ook wel eens lichte schimmelvorming op mijn zaailingen en heb dit opgelost met een mengsel van water en Steradent( reinigingsmiddel voor tandprothese) dit ooit eens van iemand gehoord en het helpt.
Oplossing: 1/4 steradenttablet in 1/2 liter water goed oplossen en dan de plantjes benevelen. Dit middel kun je 3 dagen bewaren. Niet te nat maken met deze oplossing.
Schimmelaandoening kun je krijgen door dat de plantjes te nat of te dicht op elkaar staan en je moet ze regelmatig ventileren. Belangrijk is ook dat je schone potjes gebruikt.
zondag 27 april 2008 - 09:51
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@Annis,

HHéhéhé..................dat ga ik zeker proberen met die steradent wij dragen nog wel geen gebit maar ik heb dat in huis om mijn thermos ( 1 tablet in thermos, kokend water opgieten en laten trekken,halve dag, resultaat alle bruine aanslag weg ).
Bij mij zal het eeen paradijs geweest zij, ze stonden te vochtig, te dicht, afgesloten en niet geventileerd en in hoeverre zijn wc-rolletjes schoon????????????
Bedankt voor de tip en nog een prettige zondag.
zondag 27 april 2008 - 10:06
krissie

Krissie

ik wist niet dat de monnikskap er ook in 't wit
was . mijn dochter heeft de gele gehad ,
maar bij het verplanten is hij kapot gegaan .
groetjes
Krissie
zondag 27 april 2008 - 10:33
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Ik heb hem gevonden!!!!! mag ik u voorstellen..
Aconitum 'Eleonore' of monnikskap.

Hij is niet zuiver wit maar ook mooi en voor Krissie , de witte heb ik ook gevonden , dus die bestaat.

[afbeelding verwijderd niet-https]


Aconitum napellus "Album"


[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 27 april 2008 - 10:52
krissie

Krissie

Lysianthus ,
ik geloofde u wel hoor , alleen wist ik
niet dat ze ook in 't wit waren .
Mooi , vooral die eleonoré
daar ga ik ook eens naar uitkijken
GRoetjes
Krissie
zondag 27 april 2008 - 11:48
Lysianthus

Lysianthus

@ Krissie,

Ik zou niet anders verwachten haahhaahhahahah
, 'k vond het alleen zo fijn ze te kunnen laten zien, ik vind ze prachtig, feitelijk nog mooier dan mijn Eleonore maar smaak daar valt niet over te discuteren hé.
Ik bewaar zeker zaadjes voor jou.
Fijne zondag nog.........
zondag 27 april 2008 - 12:01
krissie

Krissie

Lysianthus ,
inderdaad fijn dat je de foto's kan laten zien ,
zeker voor degene die ze te zien krijgen.
Ik ben( gezond ) jaloers op iedereen die dat kan .
Tof dat je zaadjes wil bewaren .
Ik trek nu naar mijn serreke om nog wat
zaailingen te verspenen .
ook voor jou een fijne zondag gewenst.
groetjes
Krissie
zondag 27 april 2008 - 12:41
lentemode

Lentemode

Ha, Lysianthus,

Nu pas snap ik waarom Mathilde haar jongste Royal 'Eléonore' noemt...

't Is een schoontje...

Groetjes,
Mia
zondag 27 april 2008 - 14:30
Lysianthus

Lysianthus

@ Krissie,
Wat bedoel je? kan je géén foto's plaatsen of heb je geen digitaal fototoestel? daar gaan we dan iets aan doen hé want dat kan toch niet, ach ja, nu schiet het me terug te binnen , de foto's van je kleinkindjes heb je ook aan Jeanette gevraagd maar ik weet niet meer waarom?
Als het alleen de kunst van het leren is , kan jij het ook leren, iedereen heeft dat tot hiertoe gekunnen, dus waarom jij niet.
Matabish en ik zullen er ons eens achter zetten sé.
Laat maar weten wat het probleem is op de greenquizz.



@, Mia, goed gevonden weeral ...................zo ad rem, ik heb het al gezegd hé
zondag 27 april 2008 - 16:22
Gerbra

Gerbra

Wat een mooie foto,s van die moninkskappen. wow

Zoek van de week wat meer erover op. Heb pas ridderspoor gekocht blauw maar deze mochten het voor mij ook zijn.

@ Krissie Succes met het maken en plaatsen van foto,s.

Gr.Lucia
zondag 27 april 2008 - 22:21
Sandy

Sandy

prachtige bloemen die monnikskap, die ga ik ook zoeken, ze horen zeker en vast in een romantische border thuis !!! ze doen je gewoon wegdromen ...
maandag 28 april 2008 - 20:53
Lysianthus

Lysianthus


'k vind ze ook mooi, toen rialle ze hier liet zien , verleden jaar , ben ik er dan ook direkt opgesprongen, van , die moet ik ook hebben hhahahaahh
Tegen de zaaitijd aan kan je hier op het forum vragen wie er te veel heeft, er zijn er altijd. ........

Ik denk dat al mijn zaailingen eraan zijn en ik voor de moeite snif snif snif...........
Nadat ik ze eergisteren allemaal beschimmeld heb ontdekt, had ik ze buiten in het zonnetje gezet en ze behandelt met steradent ( zoals Annis beschreven had ) en ik vergeet ze toch af te dekken voor de nacht zeker, gisterennacht zijn dus de hemelsluizen open gegaan en al mijn plantjes zijn verdronken , denk ik , ze stonden al te nat................
Ik heb ze nog niet weggedaan en heb het overtollige water eruit gedaan en nu staan ze overdekt............maar ik heb mijn twijfels, afwachten en zien of er iets overleeft, dat moeten er dan wel supersterke zijn.

dinsdag 29 april 2008 - 10:10
Sandy

Sandy

ARme lysianthus, nu moet je opnieuw beginnen dat is niet leuk, daar kun je toch wel slecht van zijn. Spijtig van al die mooie bloemetjes.
Ik heb in het weekend allemaal aardbeien geplant. Ben eens benieuwd... misschien mislukt het ook !!!
dinsdag 29 april 2008 - 20:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon