menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaitabletten

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Lysianthus

Hallo forumleden,

Onlangs was ik bij Aveve en daar zag ik deze kistjes, 'k had het nog nooit gezien en dus ook niet geprobeerd, iemand van jullie wel? en wat is het resultaat?
K' ga het toch eens proberen....................veel uitleg stond er niet op de bijsluiter, alleen een paar prentjes die voor zichzelf spreken, dus ik denk niet dat ik het moeilijker moet maken.
Ik laat jullie meekijken.............

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 15 april 2008 - 11:42
annd6

Annd6

Hey Lysianthus,
dat zijn turftabletjes, je bevochtigt ze zodat ze zich vol water zuigen en dan steek je in elk tabletje een zaadje.
Ik zelf heb er nog niet mee gewerkt maar een vriendin wel.
Die is er tevreden over maar merkte wel een nadeel: bij bv tomatenplantjes als je ze verspeent is het iets delicater om ze goed diep te kunnen steken aangezien je het turftabletje mee verspeend. Als je plantjes fileren kan dit lastig zijn, je steekt eigenlijk sowieso het plantje best wat dieper dus is dat een beetje moeilijk.
Groetjes
Ann
dinsdag 15 april 2008 - 11:51
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hi Ann, wat is fileren? en kan je het turftabletje dan niet wat dieper in de volle grond steken? en waarom is dat moeilijker? Hoe diep moet je het zaadje steken?
Amaai , ik blijf maar vragen............
Waarschijnlijk zal de ondervinding het me leren
En met groenten ben ik nog niet aan het experimenteren eerst de bloemekes, alhoewel een paar tomaten en paprikas en sla in potten het is hier maar ne voorschot groot
dinsdag 15 april 2008 - 12:09
annd6

Annd6

Fileren is als het zaailingetje te lang en te iel wordt door gebrek aan licht, bij tomaten heb je dat snel.
Het turftabletje dieper steken is wat moeilijker omdat de zaailingetjes zo delicaat zijn en zo'n dik tabletje met een frêle plantje dieper steken is moeilijker dan een steeltje met worteltjes aan.
Ik steek de zaadjes zo gemiddeld een halve cm tot een cm diep.
Ik ken dat, ik heb ook een tuintje dat maar een voorschot groot is daarom moeten bloemetjes voor mij wijken voor groentjes allerhande.
Ik leer ook nog alle jaren bij hoor.
Ik heb hier ook sla in potten en die is bijna klaar om geoogst te worden...ik heb zelfs al een paar keer de onderste bladeren afgesneden en tussen een broodje gelegd, samen met een schijfje tomaat en wat schijfjes augurk.....
lekker
Groetjes
Ann
dinsdag 15 april 2008 - 12:18
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Bedankt hoor Ann, je laat me watertanden, ik geef momenteel de voorkeur aan de bloemekes maar 'k heb op de zijkant nog 4 m² meter, ik ga me weer laten verleiden denk ik , weet je wat ik gisteren hoorde van Martje, ik citeer:Heb je ooit gehoord van aardbeispinazie? Of van vleugelboontjes? Je zult het zien als je in juli hier bent!........dat beloofd hé
Ik had helemaal niet gedacht dat jij zo weinig plaats had zie dat een mens een verkeerde indruk van iemand kan hebben hé maar weinig plaats en goed benut is ook een gave

ps: wij zijn hier verzot op kaassla................de kaas in blokjes snijden , komkommer ook , 3 of 4 soorten paprika ook , een vinaigrette met look erover en klaar is keer, overheerlijk bij een 10-granen boke
dinsdag 15 april 2008 - 12:33
annd6

Annd6

Of rattenstaartradijsjes
We hebben hier een tuintje van 8 op 10, met een best groot terras (houden erg van bbq en aanverwanten ) een rotstuintje, een kruidentuin, een lap gras, een verhoogde minimoestuin én een serre. Het is inderdaad zaak van plaats goed te benutten
Hier groeit ook veel in potten en in verhoogde bakken.

Die kaassla klinkt erg lekker! Welke kaas gebruik je ervoor?

Groetjes
Ann
dinsdag 15 april 2008 - 13:18
Lysianthus

Lysianthus

Heb ik nog nooit van gehoord Ann, maar is het iets nieuws of een dialectnaam dat je aan de radijsjes geeft?
Wij zitten hier maar op 5m diep en 7 breed.
Ik gebruik tussenin gouda maar je kan jonge of oude of tussenin gebruiken, niet vergeten een goe straf vinaigretteke te maken met véél look
dinsdag 15 april 2008 - 14:06
annd6

Annd6

Neenee, dat is een echt radijsje! Rat's tail noemt het en het groeit bovengronds, het is een langwerpig peulachtig vruchtje.
Groetjes
Ann

dinsdag 15 april 2008 - 14:14
Lysianthus

Lysianthus

Neen, dat is nieuw voor mij, moet wel plezant zijn hé als je niet alledaagse groenten kan kweken.
dinsdag 15 april 2008 - 14:24
printemps

Printemps

hallo

die turftabletjes gebruik ik niet meer
wel handig MAAR
de tabletten zijn te duur
de wortels komen niet goed door het netje wat trouwens niet verteerd omdat het van plastiek is
als je dat er dan al moet afdoen kan je net zo goed potjes nemen

mvg
an
dinsdag 15 april 2008 - 18:05
Lysianthus

Lysianthus

Het leek me erg bijdehand An maar als het is zoals je zegt dat het netje van plastiek is en de wortels er niet goed doorkomen, inderdaad , wat nut dan , dan kan je ze toch best open knippen en de tere plantjes verspenen, hopelijk beschadig ik ze dan niet.
Bedankt voor de reactie en de tip.
zaterdag 19 april 2008 - 00:07
Spuddy

Spuddy

Fileren? Volgens mij bedoel je etoileren. Fileren dat doe je met vis.
zaterdag 19 april 2008 - 02:52
annd6

Annd6

http://www.tuinadvies.be/tomaten_zaaien_afharden.htm

Even scrollen naar beneden.

Etoileren, dat woord heb ik nog nooit gehoord.

Groetjes
Ann
zaterdag 19 april 2008 - 10:01
annd6

Annd6

Willy,
dankje wel voor de uitleg.
Groetjes
Ann
zaterdag 19 april 2008 - 10:58
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@ Willy,

Dat vind ik erg fijn dat je hierop reageert voor rechtzetting, weer wat geleerd, hartelijk dank ook van mij.


Ik moet hier dringend achter mijn pc vandaan om een beetje licht te krijgen, dus, in de tuin gaan werken is geen slecht idee anders ga ik helemaal etioleren
zaterdag 19 april 2008 - 11:22
Lysianthus

Lysianthus



[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 19 april 2008 - 12:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon