menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woensdag 94 palmen te koop bij Praxis

Ga naar meest recente reactie

LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Met het risico de indruk te wekken reclame te maken voor Praxis: morgen, 9 april, begint daar de
verkoop van o.a. een aantal soorten palmen. Ze hebben er de Phoenix canariensis, de Washingtonia
en de Chamaerops humilis; de palmen van 45-50 cm hoog (potmaat 15 cm) kosten € 4,99 per stuk,
de grotere (60-70 cm, potmaat 19 cm) € 9,99. Ik ga er zeker even kijken...

Ook zijn er diverse Italiaanse kruiden te koop (rozemarijn, tijm, salie en lavendel) voor € 1,69; de
potmaat daarvan is 14 cm. Ook nog olijfboompjes op stam vanaf € 7,99, en lavendel stoechas (14 cm
pot) voor € 2,69. Allemaal niet zo duur dus, lijkt me!

Groeten van Laura.

P.S. Ik zie nu ineens dat de titel anders geworden is dan ik 'm getypt had: er stond "Woensdag 9/4
palmen te koop bij Praxis" en dat is nu te lezen als "Woensdag 94 palmen te koop bij Praxis".
Ik mag toch hopen dat het er wel meer zullen zijn...
dinsdag 8 april 2008 - 11:39
Thiviers

Thiviers

Reclame of niet. Van dit soort berichten moet ik het toch hebben En velen met mij denk ik. Ofschoon ik in Frankrijk woon heb ik een NL gemaild met de vraag om twee palmen voor mij aan te schaffen. Wanneer één van onze vrienden hierheen komen brengen ze dan die palmkes mee. Als ze er toch 94 hebben... (grapje). Hartelijk dank voor de tip Laura.
Groetjes uit Thiviers
Jeanine
dinsdag 8 april 2008 - 12:32
Jeannette1

Jeannette1

Hai Laura, dat is niet zo vreemd, dat de datum veranderd is, als je namelijk een schuin streepje neemt,
(/), glijdt het zo weg!!!

Ik neem uit voorzorg altijd een dwars streepje (-), hebben ze in China ook!

Toch bedankt voor deze tip!!!!!!!!

Nu moeten wij nog op zoek gaan naar een Praxiszaak, maar dat is snel gevonden.
Weet je ook of ze winterhard zijn?

Groetjes, Jeannette
p.s. het laatste bericht is nu de 16e komen en de 17e geholpen als je weet wat ik bedoel!
Volgende week plaats ik het wel op het Forum!
dinsdag 8 april 2008 - 12:42
LauraK

LauraK

Dan heb ik heb berichtje toch niet voor niets geplaatst, Jeanine! Ik werd er zelf zo blij (én
hebberig) van, dat ik het graag wilde delen: ik kan me zo voorstellen dat anderen er ook belangstelling
voor zouden hebben!

@ Jeannette: in de folder stond bij de palmen dat ze vorstbestendig waren. Ik heb het voor de
verschillende variëteiten even opgezocht:

-Phoenix canariensis: winterhard tot -8 à -10 graden celsius.
-Washingtonia: winterhard tot -8 à -10 graden celsius.
-Chamaerops humilis: winterhard tot -15 graden celsius.

Ik heb begrepen dat het er bij palmen meer om draait dat de groeispeer niet nat overwintert; dus
in een schuur of onder een afdak plaatsen zou al voldoende kunnen zijn, met die milde winters van
de laatste jaren.

(Ik snap het helemaal, en hoop dat je begrijpt dat ik ernaar vroeg omdat ik met jullie meeleef, en
niet om je zomaar uitspraken te ontlokken. Ik duim in ieder geval stevig mee!)

Groeten van Laura.
dinsdag 8 april 2008 - 13:51
LauraK

LauraK

@ Jeanine,

Net keek ik even op Google waar Thiviers precies ligt, en toen kwam ik als derde jullie site tegen!
Wat leuk, en wat zitten jullie daar mooi zeg! En ik kan nu ook ineens een gezicht bij je berichtje
plaatsen, grappig is dat! (Voor anderen: kijk maar eens onder het profiel van Thiviers)

Groeten van Laura.
dinsdag 8 april 2008 - 14:03
Lysianthus

Lysianthus

@ Laura,

Niks reklaam, dat is bruikbare info voor velen, goe gedaan, 'k ben ondertussen ook eens een kijkje gaan nemen in Thiviers, niet slecht moet ik zeggen, ben een voorstander van chambres d' hotes want ik vind het zoveel persoonlijker en gezelliger dan een grote hotelketen maar voor ieders wat wil hé.
dinsdag 8 april 2008 - 15:22
Jeannette1

Jeannette1

Jeanine, ik heb ook een kijkje op je sitee genomen, schitterend en duidelijk.
Wat een prachtige omgeving, Ger zijn lievelings deel van de wereld!
Helaas, kan ik niet meer in een gewoon pension of hotel, ik heb echt een aangepast bed met papegaai en een aangepast toilet nodig!
Mocht het ooit zo ver komen bij jullie, houd ik mij zeker voor een soort nieuwsbrief aanbevolen!!!

@Laura, dat had ik ook niet van jou verwacht, het was van mijn kant alleen een (fijne) meededeling voor jou!

Ik had dan toch ook reclame gemaakt voor de HEMA met die tuinkas!
Ger heeft hem net gehaald en is er dolgelukkig mee.

Groetjes, Jeannette
dinsdag 8 april 2008 - 15:39
Thiviers

Thiviers

Ohh, als jullie mijn site zagen, dan zagen jullie ook mijn palmboom. Die is ooit aangeplant onder een reuze-oude rode beuk maar doet het prima. Inderdaad is hier de omgeving geweldig mooi. In mijn parkachtige tuin ben ik volop bezig met de aanleg van bloemborders. Dag en nacht, zeg maar. Ik schrijf maandelijks een stukje in tuinadvies onder 'La Taupinière', de naam van mijn tuin-in-wording. De aanleg lukt alleen dankzij jullie, forummers.
Groetjes uit Thiviers,
Jeanine
dinsdag 8 april 2008 - 17:33
Lysianthus

Lysianthus

Leuk om weten Jeanine dat jij achter sommige stukjes schuilt, een mens leest ze wel maar staat dikwijls niet stil bij diegene die het geschreven heeft, voortaan wel dus.
Nog heel veel tuinplezier met het aanlegen van de bloemborders daar zal je je handjes aan vol hebben
Laat ons aub meegenieten van ''La Taupinière" als hij in volle bloei staat.

dinsdag 8 april 2008 - 17:53
rialle

Rialle

Wat een leuke tip Laura!
Ik ga morgen of overmorgen meteen eens kijken, en kopen natuurlijk. Want met die prijzen wordt men idd hebberig hè?! Ik verheug me er nu al op!!

Groetjes Rialle
dinsdag 8 april 2008 - 18:29
LauraK

LauraK

De oogst is binnen! Er waren zoveel palmen, dat de keuze ontzettend moeilijk was. Ik wilde in
ieder geval twee Chamaerops humilis hebben, omdat die het meest winterhard waren, maar op een
gegeven moment had ik vier palmen in mijn karretje en stond nog naar andere te kijken. Het probleem
was niet zozeer de prijs, maar wél de beschikbare ruimte in mijn tuin...

Uiteindelijk heb ik gekozen voor twee Chamaeropsen (hahaha), een Lavandula stoechas, een tijm
(met zilverkleurig blad) en een tray dieppaarse viooltjes. Ik blíjf vallen op blauwe en paarse bloemen

Hier poseerden ze op mijn verzoek allemaal even voor de foto:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Het is nu wederom heerlijk zonnig weer, dus ik ga vandaag eens lekker in de tuin rommelen!

Zonnige en vrolijke groetjes van Laura -met het voorjaar in haar bol!
woensdag 9 april 2008 - 10:14
an

An

nou je bent in ieder geval goed geslaagt met je aan kopen
ziet er goed uit paars/en blauw is mijn kleur ook over het algemeen
woensdag 9 april 2008 - 10:42
Tine

Tine

Ik ben ook overstag gegaan en ben met 4 palmen naar huis gegann. Heb ik leuke en niet dure cadeautjes.

Tine
woensdag 9 april 2008 - 16:11
LauraK

LauraK

Wat een leuk idee Tine, om ze als cadeautjes te geven! De palmen kunnen zowel binnen als buiten
staan, dus dan kan degene die het cadeautje krijgt zelf beslissen waar hij of zij het laat. Persoonlijk
vind ik het een leuker cadeau dan een bos bloemen, die na een week alweer weggegooid kunnen
worden.

En ik moet iets opbiechten: toen ik gisteren in de tuin bezig was de definitieve plaats voor de beide
palmen te bepalen (waarbij een treurwilgje het veld moest ruimen: het bleek toch al aan het wegrotten
te zijn), zag ik dat er toch nog plaats was voor een derde palm... Ik dus terug naar Praxis, waar ik nog
net één Chamaerops kon bemachtigen. Alle palmen die er 's morgens stonden, waren al uitverkocht!
Het is maar te hopen voor andere geïnteresseerden dat er weer een nieuwe lading komt!

Groeten van Laura.
donderdag 10 april 2008 - 08:36
rialle

Rialle

en ik heb gisteren en vandaag geen auto om erheen te gaan. Dan moet ik met de trein én de bus, dat is me toch te veel gedoe.

Goeie vangst Laura! Prachtig hoor!!

Groetjes Rialle
donderdag 10 april 2008 - 14:51
lightstar

Lightstar

Geen paniek, hornbach heeft er nog genoeg voor dezelfde prijs
donderdag 18 april 2013 - 21:23
minouke

Minouke

Lightstar, dat is al 5jaar geleden
vrijdag 19 april 2013 - 08:34
lightstar

Lightstar

Sorry dat had ik niet gezien maar goed voor de nog late lezers incl. Mezelf geld mijn berichtje nog steeds
vrijdag 19 april 2013 - 21:19
Ernas

Ernas

Hallo,

Graag had ik nog gereageerd op dit topic, en wil jullie echt waarschuwen voor wat verkopers omschrijven als 'winterhardheid".
Een chamaerops humilis kan absoluut geen - 15 hebben. Hij moet vooral droog overwinteren, als hij in de volle grond staat, en beschermd worden vanaf - 7.

Hetzelfde voor de ph. canariensis, kan max tot - 5, en eveneens droog.

De enige palm die ongeveer - 18 kan verdragen is de trachycarpus fortunei. Maar er is al bladschade vanaf - 14.

Ook niet vergeten dat deze winterhardheid enkel is voor volwassen planten ! Dus kleine planten kunnen minder vorst aan.

groetjes, Erna
donderdag 25 april 2013 - 15:29
Jeanine.leytens@orange.fr

[email protected]

Om een of andere reden kan ik niet meer naar Thiviers. Ik vroeg een ander wachtwoord aan, maar krijg daar nooit een beloofd e-mail bericht over met instructies. Ik vind het heel jammer dat ik onder mijn eigen e-mail account sta geboekt. Ik had nog graag mijn avatar Thiviers gebruikt. Kan iemand mij helpen? Mijn "reuze oude beuk" gaat dood en daar zette ik bij forum een heel aantal foto's van op. De vorige brerichten zijn van 2007 en 2008. Ben al heel lang lid van deze club, maar kan niet meer bij mijn oudere berichten.
Alvast bedankt,
Jeanine Leytens
Thiviers, France
maandag 27 december 2021 - 16:38
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Jeanine, ik zal de webmaster op de hoogte brengen die zal dat wel kunnen aanpassen.
Groetjes,
Chantal

9u06: Net een bericht gekregen, ze zijn ermee bezig
dinsdag 28 december 2021 - 06:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon