menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

WEER EENS PECH

Ga naar meest recente reactie

Jeannette1

Jeannette1

Ja beste Forummers, het is weekend en Fanny en Bashir staan op een beurs in Roosendaal dit weekend.

Leuk dacht ik, misschien wel een gezellig uitje!

Maar... NEE, er is GEEN aangepast toilet en waarschijnlijk ook niets toegankelijk.

Is dat pech of niet???

Blijven Ger en ik toch lekker knus thuis dit weekend!!!

[afbeelding verwijderd niet-https]


vrijdag 30 november 2007 - 20:36
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Vervelend hoor Jeannette. Ik moet bekennen dat ik er niet vaak bij stil sta, welke beperkingen dat oplevert. Daarom is het goed dat je het eens meldt.
Hopelijk heb je toch een goed weekend. Groeten Martje
vrijdag 30 november 2007 - 21:28
Jeannette1

Jeannette1

Hai Martje, eerlijk gezegd was het een grote teleurstelling voor mij, maar aan de andere kant, hebben Ger en ik het toch altijd naar ons zin, vandaar dat lachende plaatje.

Of wij nu naar buiten kunnen het bos in, of zomaar ergens in een ander dorpje boodschappen halen etc.

Zolang ik mij pretttig voel (zelfs met mijn beperkingen) gaat alles goed.

Het is nooit voor mij alleen dat ik vecht voor dit soort dingen!

Op mijn website heb ik per Provincie in Nederland die adressen geplaatst, die ik of zelf gevonden heb of van anderen heb gekregen MET aangepaste toiletten.

Ik heb de rubriek genoemd; "Invalidetoiletten Aanwezig", zelfs patiëntenverenigingen etc. weten NIETS!!!

Ik wens jou een heel fijn weekend, dan heb ik het ook!!!

Lieve groetjes, Jeannette
vrijdag 30 november 2007 - 21:38
corrielat

Corrielat

Ha ha Jeanette leuk plaatje,

Wat die invalide voorzieningen betreft,
ik heb spijt dat ik niet een foto gemaakt heb van uit een dorp waar ik met mijn zus ging wandelen,
daar liepen wij op een trottoir waar de de gemeentewerkers snoeihout gegooid hadden,
schijnbaar net geen tijd om het voor het weekend op te ruimen,
en het ergste was, dat er in de verste verte geen verlaging was waar je met de rolstoel vanaf kon,
wij waren met de kinderwagen dus met zijn tweetjes konden wij het wagentje optillen,
maar als je met de rolstoel was?????

Toch tijd dat er kamervragen over gesteld worden.

vrijdag 30 november 2007 - 23:49
Jeannette1

Jeannette1

Corrielat, ik kan mij daar wel iets bij voorstellen!

Hier in het dorp gingen wij eens een stukje wandelen, in een nieuw gebouwd stukje om de huizen te bekijken.

Keurig op diverse hoeken v/d staten enkele op- en afritjes. TE SCHUIN EN TE STIJL !

Nu komt de clou, eenmaal op een troittoir/stoep, waren wij nog geen 20 meter verder, of de stoep hielt op, de stoep werd daar afgesloten door een meters hoge heg!!!

Gelukkig waren wij samen, want deze stoep was zo smal, dat ik nooit van zijn levensdagen mijn karretje zou kunnen keren.

Maar mijn sterke mannetje heeft de kar opgetilt en gekeerd. (deze op/afrit zit nog steeds op die hoek!)

Nog houdt de Gemeente vol, dat er ook mensen (rolstoelgebruikers/sters) in de werkgroep zitten die er voor moet zorgen, dat ons dorp voor een ieder toegankelijk is.

Ze vertikken het gewoon om mee te gaan of er te gaan kijken!

In zo'n fijn dorp wonen wij nu.

Ja Corrielat, de MENSELIJKHEID is net zo ver te zoeken als alle TOEGANKELIJKHEID!!!

Ik mag het niet zeggen, maar soms zou je inwendig hopen, dat men het van dichtbij mee gaat maken wat het betekent!!

Tot zo ver/lang, moeten wij geduld hebben en alles accepteren!!!

Ik zou er wel een boek over kunnen schrijven.

Groetjes en een fijn weekend gewenst!

Jeannette
zaterdag 1 december 2007 - 17:47
an

An

ja ik denk dat dat overal zo is maar hier zijn overal aan het eind van een straat van die verlaagde stoepen en die zijn niet zo steil
maar net wat jullie zeggen er moet veel meer gedacht worden aan invaliden en zo en met kinderwagens is het ook altijd zo'n gehannis ik weet daar alles van
succes
fijn weekend
zaterdag 1 december 2007 - 23:10
Sandy

Sandy

Hoi allemaal,

Ik heb me er al vaak aan geergerd... maken ze nieuwe wegen, voetpaden enz... maar er wordt geen rekening gehouden met rolstoelen, kinderwagens enz. noch met mensen die slechter te been zijn maar toch willen blijven gaan. Voetpaden zijn vaak te smal, glad en veel te schuins gelegd. Probeer daar maar eens over te rijden of te lopen. Dan zetten ze ook nog vaak auto's of fiets op het voetpad (of andere obstakels), en hoe moet je daar dan weer voorbij

Hetzelfde geldt voor toiletten enz. Er zijn openbare toiletten, maar vaak moet je daarvoor hopen met trappen doen of zijn ze te smal...

Al een aantal malen heb ik mensen in een rolstoel moeten begeleiden, en dan merk je pas hoe slecht het voor hen is gesteld. Met één persoon, die in een electrische rolstoel reed, moesten we zelfs op de weg zelf rijden, en zelfs daar waren zoveel obstakels dat ik schrik had om met hem mee naar buiten te gaan.

Hetzelfde geldt voor liften in appartementsgebouwen, enz... eigenlijk kun je zo nog uren doorgaan hoor. Veel plaatsen zijn gewoonweg onbereikbaar voor mensen die slechts ter been zijn of echt van de rolstoel moeten gebruik maken.

Groetjes Sandra

maandag 3 december 2007 - 20:09
Jeannette1

Jeannette1

Hai Sandra, bedankt voor je begrip!

Wat de liften betreft, is er op Schiphol één, waarvan de liftdeur sneller was dan mijn elektrische rolstoel, dit op 25 oktober.

Hier heb ik nog de last, pijn en meer van, moet pas over 2 weken terugkomen in het ziekenhuis om weer foto's te laten maken, het gips is er nu wel vanaf, maar mag nog niets doen.

Maar..... van Schiphol zou ik vorige week al een antwoord gekregen hebben over de eventuele onkosten die ik gemaakt heb en nog geregeld moet maken.

o.a. De benzine om in het ziekenhuis te geraken.

Maar helaas, NOG STEEDS NIETS GEHOORD!!!

Ik wacht nog deze week, dan gaat er weer een brief naar de Schiphol Group!!!

Ook zet ik dan weer een aardig stukje op mijn website!
______________
De meeste aangepaste toiletten, zijn berekend op mensen in een scootmobiel, die kunnen nog zeker enige meters lopen!

Want een rolstoel kan bijna nooit in een (aangepast toilet).

Maar...... helaas, kan ik absoluut niet staan of lopen, WAT DAN????????????

Je zult maar ernstig incontinent zijn, kun je bijna NOOIT de deur uit!!!

Dit zijn maar enkele grieven, ik zou er een boek over kunnen schrijven.

Mocht je ergens in een winkelcentrum, of waar dan ook een aangepast toilet weten, email ze mij dan door A.U.B. want ik het een rubriek; "Aangepaste toiletten aanwezig".

Vast bedankt, dit geldt voor iedereen trouwens!!!

Groetjes, Jeannette

maandag 3 december 2007 - 20:26
an

An

ja belachelijk he dat daar nooit op gelet wordt en sandra je hebt helemaal gelijk

ik wou eens met de bus ik had toen net mijn oudste gekregen we hadden geen auto moest met openbaar vervoer .
heen weg heb ik de kinderwagen zelf in de bus getilt omdat niemand wou helpen.
in de stad stond er een bejaarde man op om te helpen terwijl de jonkies bleven zitten .
belachelijk toch
maar ik wil niet zeggen dat dat altijd zo is
ik trof toen net denk ik een verkeerde bus kwa inzittenden daarna is dat mij niet meer overkomen.
wel bij winkels om langs de kassa te gaan ,allemaal te smal voor een kinder wagen laatstaan voor een rol stoel of helemaal voor een elektriche rolstoel
dinsdag 4 december 2007 - 09:25
Catgarden

Catgarden

Mijn mama zit al enkele jaren in een rolstoel ten gevolge van een trombose.
In Oostende, de stad waar ze woont, is er echt een groot te kort aan aangepaste toiletten.
Nochtans zie je op de marktdag veel mensen in een rolstoel omdat er zoveel gepensioneerde mensen wonen in Oostende maar ook gepensioneerde dagjestoeristen uit Engeland die naar de markt komen om goedkope inkopen te doen.
De meeste tea rooms hebben hun toilet in het kelderverdiep wat voor mijn mama al helemaal niet toegankelijk is vermits ze aan haar rechterkant gedeeltelijk verlamd is en daardoor gaan trappen kan doen.
Er zijn 2 toegankelijke toiletten voor haar en die liggen aan de andere kant van het centrum, 15 minuten wandelen de 3 markten en hun tea rooms.
Enkele koffies drinken op een terrasje zit er dus niet in want na 1 koffie moet ze al plassen en heb je dus een wandeling van 15 minuten voor de boeg eer ze naar de WC kan.
Der zijn wel enkele tea rooms met toiletten op het gelijkvloers en zogezegd toegankelijk voor gehandicapten maar geen enkele van die WC's is groot genoeg om met een rolstoel erin te maneuvreren dus geen optie voor mijn mama want de rolstoel moet net naast het toilet kunnen staan.

Deze zomer ging er een nieuwe winkelgalerij open in Oostende, vlak in het centrum bij de tea rooms en wij hadden gehoopt dat stad Oostende daar een openbaar WC met gehandicapten WC ging voorzien. Maar ze hebben weer geen openbare WC voorzien.
Voor zo'n toeristische stad laten ze mensen in een rolstoel echt in de kou staan want die 2 toiletten waar mijn mama terechtkan zijn zelfs geen openbare toiletten van 't stad. Eentje is in een gebouw van het OCMW en de andere is een gebouwtje die aan de jachthaven toebehoort.
De enige openbare toiletten in Oostende zijn op het strand, onder de dijk. Dan moet je wel de trappen af geraken tot op het strand en door zand rijden om aan die WC's te geraken.

Heel triestig allemaal
De meeste mensen zijn dan nog zo lomp dat ze het vertikken om effkes aan de kant te gaan om een rolstoel door te laten. Een dagje winkelen lijkt meer op een strijd dan een leuke bezigheid
dinsdag 4 december 2007 - 14:25
Sandy

Sandy

Hoi Catgarden,

De 'lompigheid' van de mensen is niet alleen zo wat betreft een rolstoel...
- denk eens aan al die mensen die met drie op een voetpad lopen en vinden dat jij met je kleine, aan de hand lopende, kinderen maar op de weg moet lopen. Laatst zelf meegemaakt en toen die mevrouw tegen me op liep had ze nog de durf om iets lelijks te zeggen en vies te kijken.
- denk eens aan al die hoogzwangere vrouwen, met vaak nog 1 of meer kleine kindjes, op de bus. Wie staat er voor deze mensen op ??? Nee, erger nog, liefst maken ze gebruik van deze ongemakkelijke situatie om nog vlug even voor te kruipen om zo toch maar zelf te kunnen gaan zitten. Ook zelf meegemaakt !
- of dezelfde week meegemaakt : bij de dokter, ook hoogzwanger, met de kleine dochter echt ziek. Niemand die eens zegt, ga even voor... wie neemt het me kwalijk dat ik dan in mezelf moet lachen als ze overgeeft, per ongeluk, op de mens die naast me zit !!! Wat me dan weer ergerde ... ook wel niemand die even het gebaar maakte om te helpen de viezigheid op te ruimen !!!
- ... noem maar op ... ik kom op heel veel plaatsen en merk dat de beleefdheid er heel erg hard op achteruit gaat. Bv. kwam op een plaats voor de grootmoeder, maar de kleinzoon vond me zelfs te min om simpel goededag te zeggen.
- maar met een rolstoel ook hoor, is er één plaatsje op een terras waar je kunt gaan zitten met iemand in een rolstoel, daar zit niemand maar er ligt wel een krant. Dus zetten wij ons daar, ik met een meneer in een rolstoel... komt daar plots iemand die daar zat en maakt van zijn oren, terwijl er zeker nog 5 tafels vrij waren waar iemand die kon lopen kon gaan zitten.
- ga eens met alweer kleine kinderen winkelen (bv. lidl of aldi), en na een half uur komt de kleinste zeggen dat hij dringend naar de wc moet. Wel, ik heb meegemaakt dat die mevrouw zei dat het niet kon. Dat dat personeelswc's zijn en niet voor klanten. Waarop ik aan haar vroeg of ze het graag wou opkuisen dan ??? En ze heel verontwaardigd iemand riep om hem toch te laten gaan... waarom voorzien ze niet gewoon een wc voor de klanten of waarom met al die wetten die er zijn, bestaan daar geen wetten voor.

Spijtig genoeg wordt dat aan niemand nog meegegeven, denk je eens in de plaats van die mensen !! Ik probeer er zelf wel op te letten, en denk dan in mezelf het mijne ervan.

Trouwens Jeannette, die electronische deuren (van liften en anderen) zijn echt heel gevaarlijk... kleine kinderen willen dat uitproberen, ... maar al een aantal malen heb ik bij Lars (mijn gevaarlijke jongste kleine!), zijn jas ertussen gehad (gelukkig maar, zijn jas!)... of hem er echt moeten vlug doortrekken... want die deuren detecteren wel als er iemand tussen staat, maar veel te hoog. Net als bij jou waarschijnlijk.

Bah ja, genoeg negativiteit, het is nu de tijd van licht, liefde en vrede he !!! zullen we dat maar in gedachten houden!!!

woensdag 5 december 2007 - 13:22
Sandy

Sandy

Zeg Jeannette, je kan altijd een plaszakje/plastuitje meenemen he !!!
woensdag 5 december 2007 - 13:24
Jeannette1

Tekst aangepast

Jeannette1

Hai Sandy, om eerst even op je laatste stukje te reageren!

Ik zit (in verband met ernstige incontinentie) met een speciaal broekje en 3 à 4 luiers.
(schaam mij er nu niet meer voor)
(komt door een spierziekte)
(verslapping van alle spieren)
(kan ook nooit onder narcose gebracht worden)
(kan er dus niet aan geopereerd worden)

Met speciale medicijnen voor de oedeem, ben ik tot mijn nek nat als ik thuiskom!!!

Dit alleen, omdat er bijna nergens een aangepast toilet is!!!!!!!!!!!!!

Hierdoor WIL ik vaak de deur NIET uit, wat voor Ger een RAMP is!

Wat zou een (mensen)leven er toch prettiger uitzien, als dit in elke stad en dorp verplicht was!!!!!!!!
NIET ALLEEN VOOR MIJ, BEGRIJP HET A.U.B.NIET VERKEERD!



Nu de rest, voor IEDEREEN, ik ben van plan, om op mijn website een stuk te plaatsen over alle negatieve gevoelens van (normale) mensen!

Kan dan tevens een topic worden, als Kurt zijn toestemming geeft.

Dus, schrijven jullie eens een emailtje naar mij met al je grieven dan rubrieceer ik ze en plaats het dan als alles klaar is, op mijn Homepage!

Hopelijk willen jullie hier aan meewerken, ik plaats NOOIT een naam in mijn website of Forum wat dit onderwerp betreft!!!

Hoeft niet morgen gelijk, want de meesten van jullie gaan vanavond Sinterklaasfeest vieren.

Helaas hebben wij er dit jaar de stemming niet voor, maar na deze tijden andere tijden.

Ik wens jullie allemaal een hele fijne avond en hopelijk willen jullie aan die klachtenlijst meewerken!!!

Fijne Vriendengroetjes, Jeannette

woensdag 5 december 2007 - 14:54
Sandy

Sandy

Sorry Jeannette, ik maakte maar een grapje hoor... was niet slecht bedoeld. Maar ja, ik kan begrijpen dat het slecht is aangekomen !
Het is, zoals ik al eerder zei, gewoon een groot probleem en ik begrijp echt niet dat hieromtrent geen wetten bestaan... want naar de wc kunnen gaan behoort nu eenmaal tot één van de basisbehoeften van ieder levend iets. Dus begrijp ik echt niet dat hier zo licht mee omgesprongen wordt. Voor ons is het al een probleem en wij kunnen wel trappen doen, smalle wc's betreden (alhoewel sommige echt alleen voor heel magere mensen gemaakt zijn, enz.)... laat staan voor mensen in een rolstoel...
Maar ja, ik denk dat je ook problemen hebt met bepaalde winkels en de breedte tussen 2 rekken (dat gaat soms al niet met een kinderwagen)... met mensen die je over het hoofd zien bv. in het verkeer... sommige museumbezoeken... theaterbezoeken... of noem maar op ... jij zult het wel nog goed kunnen aanvullen. Spijtig genoeg

In elk geval heb je al een heel lijstje met negatieve gevoelens van 'normale' mensen he (tenminste als je mij daarbij rekent he) !!! Ik denk als iedereen zijn eigen ervaringen opschrijft, dat je een hele nieuwe website moet beginnen
woensdag 5 december 2007 - 17:06
Jeannette1

Jeannette1

Hai Sandy, bij mij is het zeker NIET slecht aangekomen hoor!!!

De reden dat ik iets op mijn website wil zetten over narigheden in het dagelijks leven of klachten, komt omdat ik vaker dit soort dingen op het Forum lees, of in een dagblad zie staan, of op de t.v. zie!!!

Het lijkt wel of het steeds erger wordt terwijl er steeds meer ouderen (die vaak ook slecht ter been zijn) komen, wij leven gelukkig de laatste jaren langer, iedereen wordt ouder!

Ik bedoel te zeggen, dat er nu veel meer ouderen en/of mensen met een beperking op de aarde leven.

Maar..... er wordt over de hele aardbol GEEN rekening met deze mensen gehouden.

Soms is het zelfs zo erg, dat je BIJNA zou wensen dat diegenen die daar over een beslissing moeten en kunnen nemen, het aan den lijve moesten kunnen meemaken/ervaren.

Maar zoals je net schreef, laten wij de vrede in ieder geval bewaren.

Dus Sandy, het sloeg zeker NIET op jou of op wie dan ook van dit geweldige Forum waar wij zolang het netjes blijft voor onze mening uit mogen komen.

Lieve groetjes, Jeannette
p.s. vergeet niet om een lijstje te maken met eventuele klachten/ergernissen!
Met normale mensen bedoel ik ons allemaal van dit Forum en iedereen die sociale gedachteen heeft en het ook uitvoert!
woensdag 5 december 2007 - 17:26
Sandy

Sandy

Weet je, uiteindelijk kan ik, door mijn beroep, echt wel me inleven in de problemen van alle ouderen en gehandicapten. Ik doe thuiszorg sinds 2 jaar en begeleid heel vaak mensen die op één of andere manier minder mobiel zijn. En ik heb al vaak gedacht, zoals er vroeger het leger was voor de mannen zou er nu iets dergelijks moeten bestaan waarbij mensen minder mobiele mensen zouden moeten helpen, het heeft in elk geval mijn ogen echt wel geopend...
Een jaar tijd zouden mensen moeten gebruiken om zich in sommige dingen in te leven waar heel veel mensen zich aan ergeren : bv. minder mobiele mensen en hun beperkingen, ouderen, een paar dagen mee gaan met een vrachtwagen, ... Een jaar tijd om bepaalde situaties proberen te begrijpen ipv zich aan van alles te ergeren en dan agressief te reageren. Spijtig genoeg is met alle vooruitgang, het begrip erop achteruit gegaan.

Soms komen we echt schrijnende dingen te weten : bv. een zus die de bedlegerigheid van haar broer misbruikt om wraak te nemen op dingen die gebeurd zijn vroeger; een dokter die medicatie voorschrijft die de zaken verslechteren ipv te verbeteren; mensen die de moed om nog te vechten gewoon hebben opgegeven; ...

Daarom Jeannette moet ik je echt bewonderen, ondanks al je problemen en slechte periodes en onbegrip blijf je er toch voor gaan !!! Echt een te bewonderen persoon, een voorbeeld voor ons allen die zo vlug klagen over een prutsje !!!

Groetjes
Sandra
woensdag 5 december 2007 - 18:07
Jeannette1

Jeannette1

Hai Sandra, ikzelf zeg wel eens: vroeger leerden wij alles wat goed is van onze ouders en grootouders, maar tegenwoordig hebben de mensen nergens meer tijd voor.

Het idee om alle werklozen en scholieren in hun laatste leerperiode ook te laten meedraaien met de werkelijkheid, is een van mijn wensen.

Hopelijk gebeurd zoiets nog eens.

Ik heb helaas alle aandoeningen van mijn (lieve)vader geërfd, die al 15 jaar geleden overleden is op ruim 90 jarige leeftijd.

Maar... ook het berusten en (mag ik het van mijzelf zeggen?) de vrolijkheid en gezelligheid heb ik ook van hem geërfd.

Neemt niet weg, dat ik best heeeeeeeeeeeeeeeel erg kan mopperen hoor!!!

Lieve groetjes, Jeannette
woensdag 5 december 2007 - 20:05
Sandy

Sandy

dan heb je nog heel wat jaartjes te gaan he, als je ook de hoge leeftijd van hem geërfd hebt
donderdag 6 december 2007 - 09:43
Jeannette1

Jeannette1

Hai Sandra, misschien had je het nog nooit gelezen of is het je ontgaan, maar in diverse topics had ik al geopperd, dat ik 130 jaar wil worden.

Dus Sandra, heb ik nog erg veel te leren en te doen.

Groetjes, Jeannette
donderdag 6 december 2007 - 11:38
Sandy

Sandy

heb je het nog niet gehoord : aan 130 begint het leven nog maar pas !!
donderdag 6 december 2007 - 12:55
Jeannette1

Jeannette1

Bedankt Sandra, ik zal mijn kleuterpakjes dan vast uit de kast halen!!!


Groetjes, Jeannette
donderdag 6 december 2007 - 13:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon