menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meegenieten

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hey forumleden,

Vanmorgen waren het dolle dagen en opruiming tot 50% in een potteriezaak in de buurt.
Ik kon het niet laten om samen met mijn buurvrouw er een kijkje te gaan nemen.
Het is niet alleen bij kijken gebleven
Wat vinden jullie ervan ? het bankje staat nog wel niet op zijn plaats, 'k moet eerst nog enkele planten verzetten zodat ik het kan zetten onder de kerselaar, in de andere hoek van mijn tuintje.
Ook heb ik aan de vogeltjes gedacht, het moet nog wel wat verweerd worden, nu vind ik het te wit en te nieuw.
Ik kan niet wachten tot ze eruit gaan drinken ( hoop ik toch)
Weten jullie wat ik best in het water doe als het begint te vriezen en wie hier staat afgebeeld( 'k hoop dat de vogeltjes gene schrik pakken)
groetjes
Lysianthus
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 16 september 2007 - 16:38
Lysianthus

Lysianthus

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 16 september 2007 - 16:43
annis

Tekst aangepast

Annis

Is dit een waterbak of een waterspuwer Lysianthus. Meestal moet je oppassen met bakken die vorst gevoelig zijn vooral als er water in kan blijven staan. Het bankje staat daar mooi met poes. Loopt de poes bij jouw los als hij of zij buiten is.
zondag 16 september 2007 - 17:03
Lysianthus

Lysianthus

Wel Annis, dikwijls koop ik in een opwelling en later ga ik nadenken ( heeeeel slechte eigenschap )
het is geen waterspuwer want je kan hem niet aansluiten op water, ik heb hem gekocht als waterbakje maar nu doe jo me nadenken............. en inderdaad er mag geen water blijven instaan in de winter, ik denk dat ik hem ga gebruiken als voederbakje, alhoewel , als ik er zaadjes in doe en er blijft water van de regen instaan, worden die ook pap............wat denk jij?
Onzen asterix ( kater ) loopt wel los maar kan niet weg uit mijn tuintje, het is helemaal ommuuurd.
Groetjes
Lysianthus

zondag 16 september 2007 - 17:26
Jeannette1

Jeannette1

Hai Lysianthus, ik persoonlijk vind dat je een zeer goede keus hebt gemaakt met beide aankopen!!!

Je bankje slaat zelfs gelijk aan zie ik want je kater neemt hem ditrect in beslag!

Maar al kun je in de winter geen water in het zonnebakje laten staan, is er toch geen man over boort???

Zet er in de winter een leuk plantje in dat winterhard is en misschien een hangplantje erbij, heb je er ook in die periode veel plezier van!!!

Zodra de vorst uit de lucht is, doe je er weer water in.

Voer kun je er ook wel indoen, maar dan op een verhoginkje.

Bedenkt nog maar eens iets, dat kun je beslist wel!!!

Veel suc6, Jeannette
zondag 16 september 2007 - 18:27
Tessaria

Tessaria

Hallo Lysianthus,

Ik vind, dat je leuke dingen voor je tuin hebt gekocht, maar:
Als je drinkbakje niet winterhard is, kan hij met een winterhard plantje erin bij vorst wel barsten hoor, want de aarde waarin het plantje komt, krijgt toch af en toe wel wat vocht? En die aarde zet uit, niet alleen naar boven! (ik heb hetzelfde ooit met wijde potten meegemaakt, terwijl het niet eens zo hard vroor, de koude wind hielp ook mee)
Wat betreft de witte nieuwigheid: insmeren met yoghurt versnelt het groen worden.(dan niet op zitten!)
Als je (overigens prachtige) kat in de tuin losloopt, zullen de vogeltjes niet zo rustig drinken, denk ik.
Ze hebben wèl tijd genoeg om vóór de vorst aan het drinkbakje te wennen.

Tuingroetjes, Ria.
maandag 17 september 2007 - 12:26
hildavw

Hildavw

Dag Lysianthus,
Als je dat niet als drinkbakje wil gebruiken, kan je er eventueel onderaan een klein gaatje in boren (van binnen naar buiten !) zodat het water er aan kan.
Wil je het dan als voederbakje gebruiken, kan je er eerst een klein schoteltje in plaatsen, of een heel fijn netje.

groetjes

Hilda
maandag 17 september 2007 - 12:52
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Leuke idieeën en suggesties vind ik dat allemaal , bedankt ...............geen nood, het hangt hoog genoeg voor de kat, geen vogel voor zijn bek
PS: Hilda , ik heb juist een mail ontvangen van Ward Nijs straks ga ik antwoorden..............wordt vervolgd!!!!
maandag 17 september 2007 - 15:59
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ik vind het zeer mooi,
Het lijkt wel een stukje tuin uit een of andere kasteeltuin met die grijze muur op de actergrond.
Het heeft iets nostalgich.
Kan je blijven naar kijken;
Geef de eigenaar van deze tuin een pluim van mij, voor het creatieve van dit stukje tuin.


Gr Eddy Mooi
dinsdag 18 september 2007 - 16:29
minouke

Minouke

Vind ik ook , wat Esem zegt.

Erg mooi allemaal , maar nu zou ik wel opletten om nog meer ornamenten ed. te plaatsen , het zou teveel worden
Het zou de harmonie die je nu hebt verstoren
dinsdag 18 september 2007 - 16:59
Lysianthus

Lysianthus

Ik ben heel erg bliij met je pluim Esem, bedankt die mooie grijze muren spreken tot mijn verbeelding
Ik heb ook al heel goede suggesties op dit forum gekregen.
Minouke, LESS IS MORE hé vind ik ook daarom vraag ik aan meerdere personen advies.
Toch is er nog een idee aan het broeden, ik heb ondertussen de wingerd weggedaan want het was inderdaad zonde van die mooie muren helemaal te bestoppen, bovendien kwamen mijn planten niet uit ( zelfde kleur groen) ze helemaal kaal laten, kan ik natuurlijk niet.
Ik had gedacht aan een poortje ( trompe l'oeil ) of een echt ...............tegen of op de muur te zetten, daarrond laat ik dan wingerd, klimop, rozen of dergelijke groeien.
Wat denken jullie daarvan?
Ik zal eens een foto zoeken van de bewuste muur, nog wel met wingerd.
Groetjes, Lysianthus

dinsdag 18 september 2007 - 20:04
Lysianthus

Lysianthus

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 18 september 2007 - 20:16
minouke

Minouke

Ik vind dat er toen ook nog genoeg muur te zien was, en voor de kleur kunt ge nog altijd bv clematis in de klimop laten kruipen
In "de tuinen van Appeltern "waren doeken te zien met trompe l'oeil geschilderd, maar prijs en adres heb ik niet genoteerd, ik vond het wel mooi en ge had keuze tussen verschillende
dinsdag 18 september 2007 - 20:27
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Wauw Minouke...............ben eens gaan kijken op google naar ''de tuinen van Appeltern''..............180 modeltuinen, lijkt me fantastisch om inspiratie op te doen, spijtig dat het zo ver is van hier ( 170 km zegt routeplanner) misschien iets om een week-endje te plannen. Waarom hebben wij dat niet in Belgie
PS : Kan je dan clematis in klimop laten groeien?
dinsdag 18 september 2007 - 21:04
minouke

Tekst aangepast

Minouke

van hier uit is het 2u rijden, ik denk dat wij ongeveer van dezelfde streek zijn (Humbeek/Grimbergen) dus niet zover .

En de clematis in klimop kan heel goed zelfs, neemt dan 1 die zich zelf vast zet. Ik heb een vroege Alpina, die moet je niet snoeien maar ge kunt er ook verschillende zetten telkens met een andere bloeitijd

En ach wij hebben andere dingen onze bieren en ons folklore (= ons politiek)
dinsdag 18 september 2007 - 21:13
Lysianthus

Lysianthus

Minouke,

Inderdaad, wij hebben ook veel om fier op te zijn en jij woont maar 20 km van mij (Mechelen) .
Het geeft een goed gevoel dat er in de omgeving ook forumleden wonen
Dat wist ik niet dat je clematis door klimop of wingerd kan laten groeien , dacht dat hij dan verstikt zou worden...................als dat gaat , zoals je zegt is dat een serieuze meerwaarde voor klimop of wingerd.
En alpinasoort''Fances Rivis'' en ''Pamela Jackman'' hebben ze bij ons in het tuincentrum ook, er staat wel niet bij dat ze zichzelf vastzetten? dat je ze niet moet snoeien is een voordeel.
Ken of heb je nog ervaring met andere soorten voor latere bloei, zo kan ik er een vroege en een late zetten. Wanneer plant je ze het beste nu???? of in het voorjaar?
Ik wil er toch zo graag zetten maar ben er een beetje bang van want ik heb er verleden jaar twee gezet ( ''Snow Queen"") tussen mijn klimrozen ( Blusch Noisette ) en die hebben niet gepakt, ik heb ze laten staan , misschien komt er volgend jaar weer iets uit.
Ik zal eens een nieuwe topic plaatsen, zodat ik advies heb van meerderen
In elk geval bedankt , je hebt me enorm geholpen.
Groetjes.
Lysianthus
woensdag 19 september 2007 - 10:22
minouke

Minouke

De Alpina's hechten zich vast, ze krullen hun bladstengeltje rond het bladstengeltje van de klimop (als dat geen liefde is tussen die 2 )

De Montana's juist hetzelfde en moeten ook niet gesnoeid worden maar die groeien wel erg overweldigend.

Macropetala is te vergelijken met Alpina

En dan zijn er die je licht moet snoeien of helemaal.

Als je op google zoekt heb je clematis groep 1 :niet snoeien/ groep 2: licht snoeien/ groep 3: tot 30cm snoeien

Het GEVAL Snow Queen ! dat kan de verwelkingsziekte zijn, meestal zijn de grootbloemige daar erg gevoelig aan, zet daar dus de eerste 3 jaar geen ander clematis meer

ik had het op een ander topic gelezen dat je in de omgeving van Mechelen woonde
woensdag 19 september 2007 - 10:51
Lysianthus

Lysianthus

Thnx Minouke................... en het is voor een andere muur, de grote muur op het westen ( ideaal dus denk ik) ik ben volop info aan het verzamelen en ga seffens naar het tuincentrum kijken en daar ook wat info vragen.
Waar koop jij je plantgoed?
Groetjes
Lysianthus
woensdag 19 september 2007 - 11:33
minouke

Minouke

Voor gewone planten, ook clematis hier in Meise ... kortbij en niet duur en voor meer specifieke planten bij Spruyt in Buggenhout en dan als ik ergens ben waar iets moois staat en dat is open tuinen of één of ander tuincentrum, soms ook Gaby/Aarschot of Genker/Limburg
Maar vooral Van Dorselaere/Meise en Spruyt/Buggenhout
woensdag 19 september 2007 - 11:47
annd6

Annd6

Lysianthus,
weet je wat me mooi lijkt, als je inderdaad een echte poort/houten deur hangt en laat lijken of ze openstaat en ernaast een grote spiegel hangt.
Als je een goede plaats of hoek kiest gaat het lijken alsof het een toegang is naar een andere tuin.
Het gaat ruimte creëren, toch de illusie ervan en het heeft iets geheimzinnigs, dat laatste past wel in je tuin vind ik.
Zo kan je de mooie muur ook een beetje "breken" qua uitzicht.
Groetjes
Ann
vrijdag 21 september 2007 - 08:39
Lysianthus

Lysianthus

Dat vind ik ook heel mooi Ann maar bij mij nvt , gaat niet want mijn tuintje is te klein en recht tegegenover die muur heb je het terras met de achterkant, dat zou je in de spiegel zien.
Toch bedankt voor de suggestie!!
vrijdag 21 september 2007 - 16:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon