menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse duizendknoop bij buren in de tuin,

Ga naar meest recente reactie

The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Sinds kort hebben wij een nieuwe buurman, die ondanks meerdere waarschuwingen niks aan de Japanse duizendknoop in zijn tuin doet. Jaren terug hebben wij die rotzooi ook in onze tuin gehad en ondanks graven en liters landbouwgif moet ik nog steeds elke keer hier en daar nieuw opkomende scheuten weghalen.

Het gaat mij niet gebeuren dat die rotzooi weer in de tuin gaat woekeren, maar is hier wettelijk ook iets aan te doen? Via Google noch op deze site kon ik hier iets over vinden.
zaterdag 10 juni 2017 - 16:58
pplakke

Pplakke

samen met bamboe is dit zo een uitheemse plant.
die de eigenschap heeft om onder de grond verder te groeien.
en zo verder te woekeren en omdat dit soort plant niet bestond vroeger hier .
is daar ook geen wet die zegt dat je nieuwe buur dit moet verwijderen voor zover ik weet.

als het door de draad groeit zou je nog kunnen aanhalen dat het overhangende takken zijn.
en dan zal hij dit moeten snoeien.
maar stel dat het hem niet stoort.
en als hij het een maal per jaar een strook van een meter breed aan de grens afdoet.
zal dit voor een rechter al ok zijn denk ik want de overhangende takken zijn weg.

maar zal nog steeds verder woekeren maar daar zegt de wet niets van.
dus zou eigenlijk niet weten of hier iets aan te doen is.
naar ik lees zou injecteren met glyfosaat het beste werken.
maar dit gaat uit de handel tenminste in belgie dus zal er niets ander opzitten dan te wieden.
zaterdag 10 juni 2017 - 20:00
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Dank je voor je reactie. Je hebt een goed punt wat betreft "overhangende takken". Helaas is het zo dat als die Japanse troep eenmaal door de tuinafscheiding begint te groeien, je eigen tuin inmiddels ook al vol staat. Ik heb wel gelezen dat sommige Nederlandse gemeentes actief Japanse duizendknoop bestrijden, maar dat is slechts op gemeentegrond.

Misschien maar weer eens met de buurman gaan praten op een meer "dwingende" toon.
zondag 11 juni 2017 - 11:19
leerling

Leerling

Toch eens polsen bij de gemeente. Sommige gemeenten in Nederland willen ook gaan bestrijden op privéterrein. Zie bv. https://www.amersfoort.nl/wonen-en-verhuizen/to-3/bestrijden-van-de-japanse-duizendknoop.htm Misschien kan je het bestuur van jouw gemeente overtuigen om ook iets dergelijks te doen?

En misschien kan je je buur erop wijzen dat japanse duizendknoop ook schade kan toebrengen aan gebouwen (funderingen en muren) en leidingen.

zondag 11 juni 2017 - 13:37
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

op de link staat er wel bij :
Wanneer u de Japanse duizendknoop aantreft kunt u dat via onderstaande rode knop melden.

denk dat dit dus eerder vrijblijvend is op prive terrein .
misschien is de persoon wel tegen glyfosaat.
en dat is het enige dat naar het schijnt helpt al zal het herhaalt moeten worden.
afgraven zou ook gaan maar als dit spul echt 3 meter diep zit is dat ook bijna onmogelijk .


ik weet niet hoe groot je tuin is maar misschien kan je een strook gras leggen.
tegen de erfgrens als je die regelmatig maait kan het toch ook niet verder groeien denk ik.

of als het over een luie buur gaat kan je misschien voorstellen dat jij in zijn tuin .
een strook van een meter mag maaien dan verlies je zelf niets van je tuin.


zondag 11 juni 2017 - 14:45
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

De gemeente hier doet de groenvoorziening vrij willekeurig, er zijn meerdere plaatsen hier waar zelfs de reuzenberenklauw vrij groeit. Je moet bellen om ze weg te krijgen en daarna nog een keer bellen voordat er echt iets gebeurt. Zoiets dus..

Wel een goed punt van beschadiging van funderingen e.d. het zijn koopwoningen hier, mogelijk dat hij daar wel gevoelig voor is.

Onze tuin is vrij lang, maar hij is maar 6 meter breed. Geen mogelijkheid voor een bufferzone dus. Mochten we de tuin ooit totaal gaan veranderen dan gebruik ik overal hetzelfde soort plastic als ik gebruikt heb achter in de tuin voor onder het grind. Dit spul wordt gebruikt als bescherming bij het leggen van glasvezelkabels e.d. en laat zich makkelijk lassen. Daar komt niets doorheen!
Dit is natuurlijk ook verticaal te gebruiken, alleen hebben wij struiken en klimop op de erfgrens groeien met daaromheen tegels, dat zou een onmogelijke klus worden dus. (Helemaal als je tot 3 meter diep wil gaan!)
maandag 12 juni 2017 - 13:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon