menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koeiengras

garene

Tekst aangepast

Garene

Wij hebben gebouwd op een weide maar na de bouw was er niet veel over van de weide en hebben wij gazon gezaaid. Blijkt nu dat men ons koeiengras heeft aangesmeerd met als resultaat dat het gras alles-overwoekerend is en niet te stuiten. Borders zijn binnen de 14 dagen totaal overgroeid, dat gras is zo dik en stijf. Als we willen kunnen we alle dagen maaien. Een bloementuin is onmogelijk proper te houden; de moestuin is ieder jaar na de winter één groot gras-en onkruid perk. Het is zelfs immun tegen Roundup, het komt zo terug.
Wat kunnen wij hieraan doen ?
Groetjes,
Garene
vrijdag 20 juli 2007 - 21:29
rolgazon

Rolgazon

Eerst en vooral het volgende: bedoel je met 'koeiengras' 1 of andere varieteit van Engels Raygrass misschien? Op ELKE graszaadverpakking (zak of doos) dient een groen kleefetiket te zitten. Hierop staat minimaal vermeld welke soort(en) zaad er in de verpakking zitten EN daarnaast is ook het gebruiksdoel (gazons, sportvelden, weiland enz.)vermeld. Staat als soort vermeld 'Lolium perenne' dan heb je inderdaad Engels raaigras en volgens uw beschrijving waarschijnlijk een weide-varieteit. Deze is nooit geschikt als gazongras. Als de borders overgroeid geraken lijkt het er op dat er heel wat zaad IN de borders tercht is gekomen bij het zaaien (waaide het nogal toen u zaaide misschien...)Dat het gras immuun zou zijn voor Round-Up is echter ONMOGELIJK en ook dat het zelfs de moestuin overwoekerd is totaal uitgesloten want het raaigras kan onmogelijk zaad vormen (laat staan zaad rijpen) indien er regelmatig gemaaid wordt. Ik heb echter een heel andere overweging aangaande uw grasprobleem: mij lijkt het er meer op dat u geplaagd zit met erg veel straatgras ('ook wel tuintjesgras genoemd), Poa annua is de wetenschappelijke naam van deze tuin-sar. Dit is een algemeen voorkomend gras-onkruid in iedere tuin. Vooral na een zachte, natte winter kan het zich onoverzienbaar manifesteren. Doodspuiten met Round-Up gaat prima , enkel voor het reeds groeiende gras, maar de in de grond talrijk aanwezige zaden zullen daarna weer gewoon kiemen en doorgroeien. Lichtjes schoffelen bij droog weer is een goede bestrijding, maar wel als het gras nog zeer klein is: straatgras vormt zeer vlug zaad , soms wel binnen de tien dagen na opkomst!!! Bij verdere vragen hoor ik het gaarne.
vrijdag 20 juli 2007 - 22:37
garene

Garene

Rolgazon, Bedankt voor je antwoord.
Ik heb geen idee welk soort gazon/gras het is maar je zal wel gelijk hebben. Ik heb dat gekocht bij de B....bond, in anonieme bruine zakken. Echt waar, Roundup krijgt dat gras niet klein, het komt steeds terug en vooral in lange dikke stengels die gaan plat liggen. Het is wel zo dat als je het wegkapt, er een heel tapijt van wel 70 à 100cm loskomt, dus weinig diepte wortels maar wel uitlopers.
Dat doen we dus : zoveel mogelijk wegkappen, antiwortel tapijt en daarop dolomiet want 15are maaien ieder weekend, daarmee blijf je bezig.
Het lijkt er dus op dat wij met een probleem zitten, misschien zetten we er ooit een schaap of een geitje op of een grasrobot.
Prettig weekend,
Garene
zaterdag 21 juli 2007 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon