menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels van oude haag verwijderen frezen

Ga naar meest recente reactie

dientje

Dientje

Wij zijn op zoek naar een boomwortelfrees. Hiermee zou men de wortels van verwijderde struiken kunnen frezen, om te vermijden dat ze uitgetrokken of uitgegraven moeten worden. Het is nl zo dat wij een gedeelte van onze oude haag willen verwijderen, om er een nieuwe te planten. Het gaat hier echter om 34 m haag, dus uitgraven is zo goed als onmogelijk. Blijkbaar bestaan er van die boomwortelfrees 2 of 3 verschillende soorten: voor echt grote bomen, en voor struiken. Wij zoeken deze laatste. Kan iemand ons hierbij helpen? Alle tips welkom! Bedankt!
maandag 16 juli 2007 - 10:11
Helianthus

Helianthus

Dientje , om wat voor soort haag gaat het ?
Wij hebben namelijk over twee jaar terug , toen we hier pas kwamen wonen ook dat probleem gehad.
Rondom gans ons perceel stond een coniferenhaag die in geen jaren was gesnoeid en totaal was verwilderd.
Rooien was de enige mogelijkheid.
Wij hebben een "wings" gebruikt, da's een staalkabel die je kan opspannen om dingen zachtjesaan uit te trekken of zo.
Je ziet het wel eens op jeeps of takelvoertuigen, om andere voertuigen ergens uit te trekken, weet je wat ik bedoel ?
Wel wij hebben zo'n wings gebruikt om de stammen van die coniferen uit te trekken en ik moet zeggen het resultaat is zeer bevredigend geweest.
Zo'n 98% (jawel !) van de wortels van die coniferen waren weg, enkel de kleinste worteltjes zijn hier en daar blijven zitten maar die zijn zo klein dat die snel verteren hoor.
Nu is het wel zo dat coniferen natuurlijk niet zo'n uitgebreid wortelgestel hebben maar misschien kan het een oplossing zijn voor jou haag, afhankelijk over welke planten het gaat hé.
Een wortelfrees heeft namelijk als nadeel dat die wel een groot deel van de wortels kapot freest maar er evenzeer een heel deel kan laten zitten.
Op het bestaande gazon hadden we namelijk enkele grote sparren staan (cederspar en enkele stevig uitgegroeide "kerstbomen" van een meter of 10-15 hoog).
Hun wortels kwamen soms twee meter van de stam nog boven het gazon piepen.
Die hebben we wél laten "uitfrezen".
Resultaat; het gazon op die plaatsen staat er niet zo fraai bij , omwille van de achtergebleven houtsnippers en stukken wortel die ondergronds verteren en zo een hele brok stikstof uit de grond halen...
Het gazon lijdt dat wel onder hoor, ook al bemesten we regelmatig op die plek bij met bloedmeel of zo.
Je ziet maar , ik vertelde je dit maar even in de hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes, Gert.
maandag 16 juli 2007 - 10:27
jp

Jp

De winch kan ook vervangen worden door een handmatige lier, haag kort zagen, kabel errond en uitlieren, gaat vlot. We deden het enkele jaren terug samen met buurman (oude ligusterhaag van 2m hoog en 38 m lang, volkomen verwilderd)
maandag 16 juli 2007 - 21:50
dientje

Dientje

De winch kan ook vervangen worden door een handmatige lier, haag kort zagen, kabel errond en uitlieren, gaat vlot. We deden het enkele jaren terug samen met buurman (oude ligusterhaag van 2m hoog en 38 m lang, volkomen verwilderd)


Bedankt voor de info, lengte en hoogte van de haag komen overeen met de onze. Enig idee hoe lang jullie erover hebben gedaan?
dinsdag 17 juli 2007 - 13:59
Helianthus

Helianthus

Bij ons twee zaterdagen , het was ook zo'n "lier" , alleen kon ik niet op de naam komen en heb ik het gemakkelijkheidshalve dus een wings genoemd.
Wel eerst zoveel mogelijk zijtakken wegzagen zodat je alleen nog de stam hebt , dat trekt makkelijker uit.
dinsdag 17 juli 2007 - 20:37
koentje

Koentje

Dag Helianthus,

Ik denk dat jij een tirfoor bedoeld.
Wij hebben het hier ook gebruikt voor een conifeerhaag,25m lang en 4m hoog.En dat ging vrij vlot.

groetjes,

koentje
zondag 22 juli 2007 - 09:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon