menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ploegen

Ga naar meest recente reactie

Mick

Mick

Deze maand ben ik net verhuist met een grond rond me heen van 10.000 m2, een echte wei. Daar hebben paarden opgestaan. Nu wil ik heel graag een stuk daarvan aanleggen met inheemse planten. Heeft iemand ervaring met ploegen, ik was van plan een boer te laten komen en een stukje te laten omploegen om zo te starten. Of is de grond dan onbruikbaar.
Ik wil absoluut geen gif gebruiken om te starten want het moet een ecologische tuin worden.
donderdag 13 juli 2006 - 13:17
Adrienne

Adrienne

Hallo Mick,
Welkom op het forum !!!
Dat kan best, wij hebben bij mijn zus ook een schapenweide bewerkt.

groetjes adrienne
donderdag 13 juli 2006 - 14:48
Mick

Tekst aangepast

Mick

Hallo Adrienne
Dank je, ik ben heel de dag al aan het lezen op het forum en leer ontzettend veel bij.
Mijn grootste tuin die ik gehad heb was 300m2, een cottagetuin, maar dit is natuurlijk een ander verhaal.

Is het dan verstandig dat ik het eerst laat maaien?
En als het geploegd is moet ik de zoden dan nog verwijderen, of verdwijnen die onderaan en wordt dat verteerd.
Ik heb ook begrepen dat het verstandig is om te ploegen in de herfst, dan laten liggen heel de winter door.
Misschien dat ik er het eerste jaar aardappelen opzet, ik las hier op het forum dat dat ook goed is voor beginnende grond.

Fiew wat een vragen weer
donderdag 13 juli 2006 - 14:55
Adrienne

Adrienne

Hallo Mick,

Ik zal zeggen wat wij bij mijn zus gedaan hebben.
Wij hebben het wel eerst gemaaid, voor onze beestjes.
Dan diep gaan ploegen, met de culter erover en als laatste met de eg.
Als groen bemester koos mijn zus voor (schrik niet hé) lupinen.
Zo is gans de winter de wei proper gebleven!!!
In het voorjaar terug omgedaan tja de lupinen zijn dan wel ribbedebie hé.
Verder bewerkt en er lekkere patatjes opgezet zo blijft de grond vrij van onkruid.
Volgende najaar, patatjes eruit, en dan pas beginnen aanplanten.
Tja dat vraagt wel even geduld, maar wordt dik beloond.

groetjes Adrienne

donderdag 13 juli 2006 - 15:09
Mick

Tekst aangepast

Mick

Superbedankt voor dit antwoord!
Wetent dat dit mijn droomtuin moet worden heb ik de wachttijd er wel voor over.

donderdag 13 juli 2006 - 15:12
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Hoi Mick,

Graag gedaan !!!
Maar er zitten hier echte krakken en die gaan je vast nog meer tips geven.

gtjs Adrienne
donderdag 13 juli 2006 - 15:27
andre

Andre

Eerst en vooral welkom Mick. Je kan het ook laten ploegen en in oktober snijrogge inzaaien en dan in het vroege voorjaar de snijrogge inploegen en zo heb je een goede grond.

andre
donderdag 13 juli 2006 - 18:41
hugo

Tekst aangepast

Hugo

als je er kan aanraken: goed verteerde stalmest onderploegen;; en in het voorjaar compost onderwerken,, denk eraan: een tuin aanleggen is een INVESTERING voor vele jaren

adrienne, dat van die lupinen was nog niet zo'n gek idee hoor, heb dit op de plaats waar ik mijn gazon heb aangelegd ook gedaan::roduceert veel organisch materiaal;;onkruidonderdrukker ;;bindt luchtstikstof in de grond;; maakt de grond los (diepwortelend),, lupinen kan je best onderploegen als ze nog groen zijn

groetjes
donderdag 13 juli 2006 - 19:34
Mick

Mick

Tof André, dat je ook biologisch tuinierd, ik zal nog veel van je leren.

@Hugo
Nu wil het geluk dat hier een grote hoop oude paardemest ligt.
Ik was al van plan om die in de tuin te verwerken.
En je een tuin is voor het leven, dit wordt mijn kind
Daar investeer je in.
donderdag 13 juli 2006 - 19:39
Adrienne

Adrienne

Tja Hugo,
D'as eigenlijk een pluim op mijn manneke zijn klak.
Marcel is op de hoeve geboren en heeft veel van thuis mee.
Bij mijn zus heeft hij in samenspraak gekozen voor lupinen omdat ze wat te
ver weg wonen om met graan te werken.

gtjs adrienne
donderdag 13 juli 2006 - 20:43
martine

Martine

Mick,
welkom en veel succes met je ecologische tuin in wording!
Martine
donderdag 13 juli 2006 - 21:30
dejos_2004

Dejos_2004

met veel interesse dit gelezen allemaal, graag zou ik er een vraagje willen tussengooien.
ook wij gaan een nieuwe tuin aanleggen,jaar en dag stonden er enkele paarden op, het is zandgrond, dus heel doorlatende grond,is de aardappel en lupinentruck ook voor ons van toepassing? onze grootste zorg is het vocht in de bodem houden. zijn er forumers die ervaring hebben met zandgrond?
lol, das meer dan eenvraagske
donderdag 13 juli 2006 - 22:37
Fons

Fons

Op zandgrond kan je na het ploegen ook groenbemester zoals lupinen zaaien en volgend jaar aardappelen planten om de grond onkruidvrij te krijgen,maar het voornaamste op zandgrond is grote hoeveelheden half verteerde koemest onderwerken daar deze bij grote droogte tamelijk goed vocht kan vasthouden,paardemest kan ook maar is minder vochthoudend,verder is grote hoeveelheden kompost ook een mogelijkheid of een kombinatie van voornoemde.

Groetjes Fons.
donderdag 13 juli 2006 - 23:19
Mick

Mick

Eerst en vooral welkom Mick. Je kan het ook laten ploegen en in oktober snijrogge inzaaien en dan in het vroege voorjaar de snijrogge inploegen en zo heb je een goede grond.

andre


Ik heb wat rondgekeken op het internet maar ik vind nergens waar ik zaad van snijrogge kan krijgen.
En kun je dat echt in oktober zaaien?
vrijdag 14 juli 2006 - 12:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij een boerenbond kun je wel rogge kopen, maar meestal pas in augustus.
vrijdag 14 juli 2006 - 22:03
andre

Andre

Dit is geen enkel propleem, snijrogge kan je met wat geluk nog zaaien tot in november

andre
vrijdag 14 juli 2006 - 22:37
Victor44

Victor44

Kijk eens bij de zaadkramen die op de markt staan! Buiten de plantaardappelen in het voorjaar hebben ze later ook veel zaden van groenbemesters bij. Daar vind je waarschijnlijk ook die snijrogge.
vrijdag 14 juli 2006 - 22:48
sugar

Sugar

Op een droge zandgrond zou ik naast de koemest vooral massa's compost toevoegen, zo kan je van zandgrond een echte goede grond maken

sugar.
zaterdag 15 juli 2006 - 08:43
Markie

Markie

Hallo allen,

wij zitten ook zo ongeveer in die situatie.
Ongeveer 800m² tuin waar in geen 20 jaar iets aan gedaan is, behalve dan rommel in begraven.
Een maand geleden is hij helemaal omgegraven en is er een greppel van 2.5m diep en breed, en 40m lang gegraven voor een aardwarmtewisselaar in te graven. Dat moet nu weer wat zakken, dus wachten we tot volgend jaar om gazon te zaaien en verdere aanplantingen te doen. Er komt zo'n 100m² moestuin, en zo'n 300m² zal "bezet" worden door wat kippetjes en konijntjes, en verder gazon met wat perkjes.
Wat nu wooral opvalt is dat ongeveer de helft van de grond na uitdroging keihard wordt, de andere helft blijft redelijk zacht. (niet dat het 2 velden zijn, die soorten liggen door elkaar)
Na met veel interesse op dit en andere groenforums en sites over groenbemesting gelezen te hebben, denken we hetvolgende te doen:
volgende week het onkruid dat in bloei komt wegnemen, de rest infrezen, en dan gewone voederrogge zaaien (goedkoop!).
Begin maart de rogge infrezen, grond al wat gelijk trekken en er dan Phacelia zaaien. Deze afmaaien voor hij zaad gaat vormen en eind september infrezen en gazon zaaien. Voor de moestuin zouden we dan eind april de Phacelia infrezen.
Is dit een redelijke werkwijze, of is die nog voor verbetering vatbaar? Ik hoor het graag!

Verder zouden we dit najaar al wat boompjes willen aanplanten (wilde catalpa, plataan, appelboom...).
Is dat geen probleem tussen de rogge?

Groene groeten, Mark.
vrijdag 28 juli 2006 - 20:25
Mick

Tekst aangepast

Mick

Hallo Mark

*of-topic*
Mag ik vragen wat een aardwarmtewisselaar is. Daar heb ik nog nooit van gehoord!
Mick
vrijdag 28 juli 2006 - 20:30
Zandblauwtje

Tekst aangepast

Zandblauwtje

Hallo, in een tuin van 800³M een wilde catalpa, plataan
en appelboom zetten?
Weet u hoe groot die worden? Die catalpa en die plataan
zijn behoorlijk groot, dus controleer dat even voor je het plant.
Misschien worden die groter dan je verwacht.
Groetjes.
vrijdag 28 juli 2006 - 22:38
martine

Martine

Markie,
ik heb net dezelfde vraag als Mick, wat is een aardwarmte wisselaar????
Martine
zaterdag 29 juli 2006 - 20:31
Mick

Mick

Natuurlijk, aardwarmtewisselaar heb je nodig voor een pasief huis!! Ik wist het ook ergens wel, het klonk al zo bekend.
Tof, hebben jullie er één gebouwd? Zijn wij ook van plan ooit!

Een aardwarmte wisselaar zorgt voor je ventilatie in je huis, een passief huis is zodanig goed geïsoleerd dat het koelte krijgt van de aarde.

http://www.passiefhuisplatform.be/

(wel heel erg of-topic trouwens)

Even on topic, iemand een idee wat een boer of een loonwerker zou vragen on 1 hectare om te ploegen?
zaterdag 29 juli 2006 - 21:41
Markie

Markie

Hier vindt je meer info over die aardwarmtewisselaar, en een foto van de mijne:
http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1142365675&replies=23
Kort samengevat zorgt die ervoor dat je in de winter geen bevrozen en en de zomer geen gloeiend hete ventilatielucht in huis haalt.
Trouwens een zeer leerrijk forum over alles wat met energievriendelijk en en ecologisch bouwen en verwarmen te maken heeft. En je hoeft echt geen passiefhuis te hebben om voordeel te halen uit een balansventilatie met aardwarmtewisselaar...

@zandblauwtje
die bomen komen vrij ver naar achteren (waar ook de kippen komen) en mogen behoorlijk groot worden. (en liefst al volgend jaar )
Achter de tuin is groenzone, dus niemand heeft er last van. De appelboom zouden we eerder naast het huis planten.

noot: die url-optie lijkt niet te werken, dus maar "knippen en plakken"...
zaterdag 29 juli 2006 - 22:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon