menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe

Ga naar meest recente reactie

Ericb

Ericb

Ik heb heel wat bamboe staan, met als gevolg heel wat afval daarvan. Om al dat afval (bamboestokken en bladeren) te verwerken ben ik van plan een hakselaar aan te kopen.
Ik vraag me nu wel af of dit een goed idee is ? bamboe is nogal sterk en is niet zo makkelijk in stukken te krijgen vrees ik.
De vraag is nu of iemand van op het forum ervaring heeft met het hakselen van bamboe ? Is dit wel een goed idee ? welk type hakselaar is aan te bevelen of juist niet ? Waar moet ik op letten ?

Alvast bedant voor de hints ...
maandag 18 juni 2007 - 05:00
yep

Yep

hoi eric, uit ervaring weet ik dat dat de meest aangeboden hakselaars (bij de doe t zelver of tuinhandel)niet echt zwaar kunnen belast worden en om nu een haselaar aante schaffen enkel voor je bamboe afval t is toch een kost eh. ik doe dit nl zo....mijn snoeiafval uitsrooien over t gazon en alles met de grasmaaier afrijden ,ik knip wel de langere stukken eerst op+_ 30 cm en alsje derover geweest bent is dit ideaal voor je komposthoop succes ermee. grtz gunther
maandag 18 juni 2007 - 05:14
Esem

Esem

Ik denk dat je bamboe met je grasmachiene gaat proberen te verkleinen je regelmatig nieuwe messen zal moeten steken.
Dit is veel te hard voor je grasmaschiene en zal redelijk vlug stuk zijn.
Ik heb me een half proficionele hakselaar aangekocht die takken van 6 à 7 cm aankan.
Deze verwerkt ook zonder probleem de bamboe stelen en wortels,want ik heb al mijn bamboe verwijderd uit de tuin,en komt er nooit meer in.
Zo een woekeraars.
Als hij niet tussen een begrenzer staan, na enkele jaren staat de bamboe bij de buren in het gazon.
Dus voor mij nooit geen bamboe meer.
Maar dit ter zijde,mijn merk van hakselaar verwerkt wel de bamboe met veel gemak hoor.
Maar zoals altijd, er handt natuurlijk ook een prijskaartje aanvast.
Gr Esem.
maandag 18 juni 2007 - 05:42
Tim

Tim

Ik wil toch wel even opmerken dat niet alle bamboesoorten woekeraars zijn. Er zijn ook vele soorten die niet woekeren. En met een degelijk rizoomscherm (60cm diep de grond in) zit je safe.
maandag 18 juni 2007 - 07:17
jp

Jp

Als het om 1 à 2 x gebruik per jaar gaat, kan je ook een hakselaar huren. Dan leer je meteen ook welk type het best voldoet, mocht je toch een aanschaf overwegen. Tuinmachines zijn vaak ook te huur per 1/2 dag (bv. multirent)................
maandag 18 juni 2007 - 16:02
Ericb

Ericb

Ik denk dat je bamboe met je grasmachiene gaat proberen te verkleinen je regelmatig nieuwe messen zal moeten steken.
Dit is veel te hard voor je grasmaschiene en zal redelijk vlug stuk zijn.
Ik heb me een half proficionele hakselaar aangekocht die takken van 6 à 7 cm aankan.
Deze verwerkt ook zonder probleem de bamboe stelen en wortels,want ik heb al mijn bamboe verwijderd uit de tuin,en komt er nooit meer in.
Zo een woekeraars.
Als hij niet tussen een begrenzer staan, na enkele jaren staat de bamboe bij de buren in het gazon.
Dus voor mij nooit geen bamboe meer.
Maar dit ter zijde,mijn merk van hakselaar verwerkt wel de bamboe met veel gemak hoor.
Maar zoals altijd, er handt natuurlijk ook een prijskaartje aanvast.
Gr Esem.




Gr Esem,

Is het mogelijk eens door te geven welk type van hakselaar je gebruikt ? Tussen haakjes : het gaat niet over een struikje bamboe ..., maar wel over een haag van zo'n 40 meter lang. Het is ook de bedoeling om ander snoeihout ermee te gaan verwerken...
alvast bedankt voor de info.
dinsdag 19 juni 2007 - 05:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon