menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

VEEL SLAKKEN

Ga naar meest recente reactie

kabouterke

Kabouterke

Dag Forumleden,
Weet ge nog mijn slakken plaag???
Ik heb ondertussen hemel en aarde bewogen om een bedrijf te vinden dat die bewuste aaltjes dei PHASMARHABDITIS willen opsturen naar mij
Maar blijkbaar kan dat niet daar het een bio product is en dus aan bedref onderhevig.
Dus hier het resultaat van,slakken rapen, bio slakkenkorrels enz enz.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Zoals ge ziet is het een ramp als ge 16 Hosta's in de tuin hebt staan he.
vrijdag 15 juni 2007 - 17:11
annd6

Annd6

Oeioei,
dat is echt niet mooi om te zien
Biervallen,rabarberblad, appelsienschillen,...enzovoort ook al zeker geprobeerd?
Spijtig joh
Groetjes
Ann
vrijdag 15 juni 2007 - 18:41
kabouterke

Kabouterke

Inderdaad Ann dat is niet mooi om zien,en als ge dan weet dat alle 16 mijn hosta's er zo uitzien
En wat bedoeld ge met rabarberbladeren,als lokmiddel of wat,dat zal niet gaan ik moet als ik rabarber wil eten er zelfs de bladeren niet afdoen,zie zelf maar
Groetjes,
Freddy
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 15 juni 2007 - 19:18
Tine

Tine

Ik heb dit jaar ook meer slakken dan normaal. Toen ik met vakantie ging had ik rondom mijn zaaigoed (petunia's, tomaten,Enz) korrels gestrooid. Na de vakantie bleken de petunia's op twee plantjes na, volledig opgevreten te zijn en hadden de andere planten vraatplekken. Ik kon wel huilen toen ik dat zag.Ik had de bakken nogwel op tafels gezet en nog was dat niet afdoende.

Tine.
vrijdag 15 juni 2007 - 19:51
Spuddy

Spuddy

Ik heb de strijd met de slakken deze week opgegeven en ben om een doos korrels gegaan. Heb gisteravond voor het eerst gestrooid en ben deze mogen eens gaan kijken naar het resultaat. Werkelijk honderden dode slakken. Ik ga ze vandaag allemaal opruimen zodat vogels en egels ze niet opeten.
vrijdag 15 juni 2007 - 19:54
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

heb je misschien een nieuwe haag aangeplant van coniferen want coniferen trekken slakken aan...
ja weet maar nooit
vrijdag 15 juni 2007 - 20:29
kabouterke

Kabouterke

Ja ik gebruik tot hiertoe alleen Bio produkten,want ik heb ondertussen 2 egels in de tuin zitten en die doen ook wel hun deel van het werk,en ik zou dat graag zo houden he .
Er zijn ook een drietal dikke padden en die vreten echt welwat op van slakken hoor dat zie ik aan de lege huisjes die rond hun slaapplaats liggen.
Dat is mee de reden dat ik die aaltjes wil gebruiken.
grtjs,
kabouterke
vrijdag 15 juni 2007 - 20:31
kabouterke

Kabouterke

Zeg Tine ,
ge moet eens proberen wat ik doe met mijn zaaigoed en de hosta's die in potten staan,ik zet ze in schalen en schotels waar ik water in kan laten staan ,en dat is blijkbaar een goede barriere,want daaar blijven ze af.
Als te veel water voor de plant of het zaaigoed niet goed is dan zet ge ze op steentjes,als die maar in het water liggen.
grtjs
Freddy
vrijdag 15 juni 2007 - 20:35
kabouterke

Kabouterke

heb je misschien een nieuwe haag aangeplant van coniferen want coniferen trekken slakken aan...
ja weet maar nooit

Ja dat klopt,55 stuks Leylandi,maar die staan in de achtertuin,en daar haal ik de slakken(naaktslakken)
regelmatig af en dat zijn er in verhouding feitelijk niet zoveel.
grtjs
vrijdag 15 juni 2007 - 20:41
beginnendtuinier

Tekst aangepast

Beginnendtuinier

Dat zal de oorzaak van het probleem zijn.
misschien kan je proberen om biervallen rond deze planten te zetten of (tip van mijn oma) je kan asse van verbrande kolen of hout rond de planten strooien daar kruipen ze niet graag over om dat dit aan hun buik blijft klefen maar ja niet iederreen heeft een kachel maar n de zomer kan je dat doen met de asse van de barbecue
Groeten
vrijdag 15 juni 2007 - 20:42
kabouterke

Kabouterke

Ik heb dus al wat ge kunt opnoemen en indenken reeds geprobeerd,maar dit jaar,ik denk mede door het zo excelente weder in het voorjaar,is het dus echt een slakken explossie geweest.
en dat bier knoei ik niet meer op
vrijdag 15 juni 2007 - 20:47
kabouterke

Kabouterke

Ja dat berichtje werd dus afgebroken,hier het vervolg,dat bier knoei ik niet meer op aan de slakken,dat word netjes geconsumeerd op het terras.
En eierenschalen en zemelen en houtas,heb ik bij de vleet,in zakken staan,want daar worden hammen in gedroogd,ge kunt niet opnoemen wat ik van grootvaders en moeders wijsheid allemaal al heb geprobeerd.
En ik denk echt niet dat ze van de coniferen komen,dan moeten het al lange afstandslopers zijn hoor
grtjs
vrijdag 15 juni 2007 - 20:52
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

tja das wel zonde van al dat bier en ja dat zal zeker met dit weer te maken hebben want iedereen heeft nu meer slakken in zijn tuin.
en een paar weken geleden had ik nog 2 nieuwe lupines in mijn tuin gezet en de slakken aten het op alsof het een lieve lust was en dan hab ik de asse geprobeert en bij mij werkt het wel
dan heb jij toch een speciaal soort slakken
maar verder kan ik ook niet meet helpen sorry
nog veel succes ermee
groeten
vrijdag 15 juni 2007 - 20:57
kabouterke

Kabouterke

Ja we hebben ze eens nagezien nadat we een volle emmer hadden geraapt s'avonds,er zat in;
Die oranje naaktslak,dezelfde maar dan in het zwart,en grijs,6 verschillende huisjesslakken,dan die kleine naaktslakjes,grijze met vlekjes,en dan nog wel een soort of 3.
Dus als er een soort bij U mankeerd ik wil ze wel opsturen,hoor
grtjs,
freddy
vrijdag 15 juni 2007 - 21:07
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

HAHA
toch maar liever niet ik denk dat ik het bijh men gewoone slakken ge houden
groeten
vrijdag 15 juni 2007 - 21:08
martine

Martine

hallo,

het eerste jaar dat we onze serre hadden , waren er daar veel slakken in . toen hebben we ook de nematoden Nemaslug (100%biologisch)gebruikt. deze werden besteld in een winkel in de buurt, en als ik dit intik op Google vind ik toch ook wat bedrijven die dit kunnen opsturen.
hopelijk kan je het toch nog op de kop tikken,
succes met je strijd tegen de slakken.
Martine
woensdag 4 juli 2007 - 03:34
kabouterke

Kabouterke

Bedankt Martine,
Ik denk dat het probleem van het opsturen te maken heeft met het feit dat ik in frankrijk woon,en dat ge niet op de post kunt rekenen,en daar de aaltjes aan bederf onderhevig zijn willen ze dat risico niet lopen denk ik.
Grtjs,
Freddy
woensdag 4 juli 2007 - 14:57
martine

Martine

dat zou kunnen, hier in België gaf dat geen enkel probleem...
niet fijn , he, al die slakken...
Martine
woensdag 4 juli 2007 - 16:44
samsung

Samsung

Zwijg mij van slakken, ziek word ik daarvan.
Mijn zoon vroeg onlangs waarom er in godsnaam een bierflesje in de grond stak.
Ik heb daar helaas nooit een slak in gevonden.
Mijn kelder is ooit héél vochtig geweest, nu veel beter, maar er zitten vaak enorme naaktslakken in. Kocht zo'n potje met korrels, geen slak in te vinden.
Gelukkig blijven ze als bij mirakel van mijn hosta's.
Dit weekend heb ik mijn zoon een hoop dakpannen laten versjouwen, daar hebben we dus een boel slakken gevonden, brrrrrrrrrr.
Ze kapotmaken met zout is niet zo goed voor de planten denk ik, maar als ik er op de stenen vind, durf ik dat toch wel eens doen.
Ik ben een vredelievend mens, maar ik HAAT die enge gluiperds
woensdag 11 juli 2007 - 15:01
minouke

Minouke

Blij (alleé ja ) dat al die oude middeltjes bij jullie ook niet helpen , ik heb ze allemaal geprobeerd en geen enkel lukt alleen de bio korreltjes tegen slakken (staat op de doos ongevaarlijk voor vogels en egels en andere dieren)

De rabarber is tot de grond opgegeten

Ze kruipen zelfs over grind
woensdag 11 juli 2007 - 22:07
Wewe

Wewe

Beste Freddy,

Ik heb eens een artikel gelezen over Indische loopeenden die ingezet werden tegen slakken. Alle eenden zijn slakkenvangers, maar Indische loopeenden zouden er experts in zijn. Die man had net hetzelfde probleem als jij, maar dan in zijn groentetuin. Na wat testen bleef hij met één koppeltje over dat heel zijn moestuin slakkenvrij hield. Aanvankelijk waren de eenden niet geïnteresseerd in de groenten, maar toch moest hij zijn planten wat beschermen omdat ze in hun zoektocht naar de slakken soms nogal bruusk tewerk gingen. Maar dat wil zeggen dat je tenminste planten hebt, want zo te zien blijft daar bij jou niet veel van over. Een ander nadeel is dat die beestjes nogal wat afkakken en dat kan overbemesting geven. Al bij al winnen de voordelen het van de nadelen. Althans in dat artikel.
Ik ben het eens gaan opzoeken en je kan het terugvinden in het tweemaandelijks tijdschrift van Velt (vereniging van Ecologische Leef -en Teeltwijze) van december 2005-januari 2006. Ik kan het wel eens doorfaxen of zo.
Lukt het niet, dan heb je toch nog altijd een lekkere eendenschotel voor op een zondag. Heel lekker met sinaasappelsaus.
Kwaak,
Werner
dinsdag 17 juli 2007 - 23:20
15

15

beste Freddy,
Ik heb zelf enkele indische loopeenden lopen.En deze eten de slakken op en ook andere insecten.Je moet ze wel bijvoederen want gras eten ze niet.Ze komen niet aan de planten juist sla durven ze soms aankomen.ik zet deze eenden ook in op mijn weides van mijn schapen omdat slakken soms bij schapen een probleem veroorzaken met hun lever.De eenden zijn ook vrij eenvoudig te houden.Een beetje korrels een lage afspanning is voldoende en wat water. Ze hebben zelf geen vijver nodig.Ook worden deze eenden ingezet op grote biologische bedrijven tegen de slakken.
groetjes
laurent
zondag 2 november 2008 - 19:08
Rita1960

Rita1960

Hallo Laurent,

Eerst nog van harte welkom op dit forum

En v.w.b. de eenden heb je helemaal gelijk. Zoals de Engelsen zeggen (vrij vertaald )
"Je hebt geen slakken probleem, maar een tekort aan aan eenden".

groetjes,

Rita
zondag 9 november 2008 - 20:06
Tahon

Tahon

Wij hebben ook veel last van slakken (met huis) tussen al onze lavendelplanten met als gevolg deze eruit komen om aan onze bolhortensia's bladeren te komen vreten... Wat heb ik nu gedaan - ik heb houten kattenkorrels (om een kattenbak te verversen) maar wel houten deze zijn composteerbaar gegooid rondom m'n lavendelplanten dit geeft een schurend effect op alle slakken met of zonder huis(je)
Veel succes!
woensdag 4 maart 2009 - 11:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon