menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenwater nuttig gebruiken

Ga naar meest recente reactie

dona

Dona

Dag iedereen,

Enige tijd geleden zag ik op BBC2 in Gardener's world hoe men regenwater kan afleiden om in een ton op te vangen en dit water kan gebruiken voor de tuin.

Het gaat om een stuk pijp dat je tussen de bestaande regenpijp steekt. In dit stuk is een soort klep zodat je zelf kan bepalen indien het water in de ton moet vloeien of in de riolen.

Wij zouden dit systeem graag gebruiken om indien nodig water af te leiden naar de vijver.

Is dit in België verkrijgbaar?

Dona
zaterdag 26 mei 2007 - 20:27
corrielat

Corrielat

WelkomDona op dit forum,

je hebt meteen een goede vraag gesteld, dit zou ik ook graag willen weten, je kan dan zo het water gebruiken op dagen dat het niet regent, regenwater is voor de kamerplanten ook beter dan kraanwater, mijn vraag is dan ook of iemand uitleg kan geven hoe zoiets werkt.
zaterdag 26 mei 2007 - 22:39
brompie

Brompie

Bij ons op de tuin is er en tuider met een regenton bij zijn schuur en hij heeft ook een vijver met vissen.
Op het overloopgat van de regenton heeft hij een pvc buis gemaakt naar de vijver toe en alles wat teveel voor de ton is komt in de vijver.
Zo staat zijn vijver bijna altijd op het goede peil.
Grt Brompie
zondag 27 mei 2007 - 01:27
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Kijk eens op www.plubo.be en dan op ECOPLUBO.Deze firma verkoopt regentonnen die je kunt aansluiten op elke regenpijp.  Al het water wordt afgeleid tot de ton (400 liter ) vol is en dan loopt het weer in de afvoer.Zelf heb ik een gemetseld reservoir in mijn serre waarbij ik enkel hun afvoersysteempje heb gebruikt dat ik op de afvoerpijp heb gemonteerd.  Dat werkt al twee jaar primaIk heb dat afzonderlijk kunnen kopen via een dealer van hun producten en ik denk dat het 12 € of zoiets kostte.  Ik veronderstel dat de firma zelf natuurlijk niet staat te springen om zo'n prulbestelling, maar je kunt het proberen.Verder heb ik ook geen regenwaterputten maar alle regenwater loopt hier ook in de vijvers.  Van het schuurtje links, ondergronds en van het dak van mijn huis  loopt het zelfs 15 meter ver in een als pergola vermomde zinken goot (rechtsopde foto).Ik probeer er een foto bij te plaatsen.De pergola op de foto's is eigenlijk een afvoergoot.  De bovenbalk is hol, bestaat uit planken en bevat binnenin een zinken goot .  De vijvers worden dus zelden met leidingwater bijgevuld en alle planten in de serres worden steeds met regenwater begoten, tenzij  het 35 dagen niet regent natuurlijk. [afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 27 mei 2007 - 09:20
cetinel

Cetinel

ik zie de foto niet
donderdag 9 april 2009 - 20:39
jdcoster

Jdcoster

Ik heb er weer eentje op gezet. Die goot liep nog verder door die kamperfoelieboog en dan de vijver in.
In een herfststorm ben ik die kamperfoelieboog eens kwijt geraakt. Die goot bleef en functioneert nog steeds prima.
Nog een andere foto:
[afbeelding verwijderd niet-https]
De kwaliteit van de foto is niet goed maar het geeft een idee...
donderdag 9 april 2009 - 22:19
iecee

Iecee

mooie tuin
vrijdag 10 april 2009 - 22:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon