menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloeiduur vs bloeimaand(en)

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

De Plantengids geeft voor bloeiende planten de bloeimaand(en) aan. Maar een plant die eind maart begint te bloeien en twee weken later uitgebloeid is, krijgt daar net zo goed de aanduiding "maart, april" als een plant die acht weken bloeit.

Weet iemand waar je betrouwbare informatie vindt over hoe lang planten (ongeveer) bloeien?
vrijdag 31 maart 2023 - 23:45
Tuinprins

Tuinprins

Bloeiduur is altijd lastig omdat dit mede afhankelijk is van het weer. Zo bloeien rhododendrons bij warm weer een stuk korter dan bij koel weer. Bij diverse plantensoorten is het mogelijk de bloeiduur te verlengen door de uitgebloeide bloemen eruit te knippen. Hierdoor schieten ze niet in het zaad en blijven bloemknoppen aan maken (bijv. veel vlinderstruiken en dahlia's).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 1 april 2023 - 06:34
minouke

Minouke

Ook is de bloeitijd afhankelijk van de standplaats.
zaterdag 1 april 2023 - 07:01
Lamium

Lamium

Op zich klopt het dat de bloeitijd van veel afhankelijk is, maar dat argument gaat ook weer op voor de maanden. Voorbeeldje is mijn sering in de voortuin. Die zou mei-juni moeten bloeien, maar staat al zo vol in de knop dat hij echt april wel gaat halen en als vorig jaar een indicatie is dan valt de herbloei van augustus ook al veel eerder (begin juni staat me bij). En hoogtes hebben ook wel veel marge om maar eens iets te noemen en toch gebruiken we die ook standaard. Op die manier geredeneerd is een "ongeveer"inschatting van de bloeitijd best te doen.

Maar goed, ik heb ook nog geen constante bron gevonden. Wat ik sowieso probeer is bij een plant waar ik echt meer van wil weten een stuk of drie-vier bronnen raad te plegen (en uiteindelijk kies ik dan het advies van patrikc ). Vaak staat er toch wel iets in de tekst over en dan kom je ook wel tot een idee.

Daarnaast denk ik dat er ook wel wat vuisregels zijn. Bijvoorbeeld wat ik elders al zei dat een spectaculaire voorjaarsbloei vaak kort is (bijv forsythia). Dat zijn dan vaak knoppen die in/voor de winter gevormd zijn en dan in een keer uitkomen. Bloei op eenjarig hout kan zich in elk geval elke keer vernieuwen. Natuurlijk is het dan weer plantafhankelijk of dat ook gebeurt.
zaterdag 1 april 2023 - 07:59
minouke

Tekst aangepast

Minouke

In een kleine ingesloten tuin met muren of hagen zal de bloei ook vroeger zijn dan in een grote tuin.
Dat zie ik hier zelf ook in mijn eigen tuin die ik verdeeld heb in verschillende tuinen.
Een plantengids met exact de juiste bloeitijden kan je wel zelf aanmaken voor je eigen tuin en dan nog ....het kan verschillend zijn van jaar tot jaar.
In de plantengids van Tuinadvies kan je ook de bloeitijden van jouw planten noteren in je "schrift".
Onder elk plant, onder de combinaties staat in een kadertje "Plantenschrift".
Dan krijg je dit https://www.tuinadvies.be/plantengids/21779/hibiscus-syriacus-magenta-chiffon/plantenschrift

zaterdag 1 april 2023 - 08:39
leerling

Leerling

Ja, het is relatief en afhankelijk van heel wat factoren, maar die factoren zullen een invloed hebben op alle planten in je tuin.

Net zoals criteria als bv. bloeimaand, groeihoogte, habitat zou een aanduiding "kort bloeiend / lang bloeiend" welkom zijn.
Net zoals een criterium "kortlevend".

Het Plantenschrift is eerder een geheugensteuntje. Het helpt niet als je planten aan het uitkiezen bent.
zaterdag 1 april 2023 - 13:34
Tuinprins

Tuinprins

Bloeitijd: heel veel informatie is verouderd. Het opnieuw bijwerken van deze informatie is voor veel verkopers te veel werk.

Voorbeeld: als je leest dat sneeuwklokjes bloeien in maart dan weet je al dat de bron niet up-to-date is. Misschien mocht dat 30 of 40 jaar geleden zo zijn, heden ten dage bloeien ze eerder, zeker in een jaar met weinig koude. Sneeuwklokjes bloeien hier al jaren in januari/februari.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 1 april 2023 - 17:00
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Maar niet in onze Plantengids hé Tuinprins daar staat januari, februari en maart aangeduid bij de sneeuwklokjes.
Hier stonden ze nog in bloei in maart.
zaterdag 1 april 2023 - 17:20
Lamium

Lamium

Drie maanden bloeiende sneeuwklokjes zou ik wel willen . Of was dat nou waar het topic mee begon .

Wel leuk zijn planten die veel langer bloeien dan ze zouden moeten volgens de lijstjes. Kruiprozemarijn staat te boek voor juli, augustus, september, maar bloeit sindsdien nog steeds.
zaterdag 1 april 2023 - 18:18
minouke

Minouke

Van wanneer weet ik nu niet Lamium maar weet zeker dat ze begin februari al in bloei stonden.
Je moet de bloeitijden in onze plantengids eerder interpreteren bv. tussen januari en maart.
Preciezer is echter onmogelijk dat weet trouwens elke tuinier.

zaterdag 1 april 2023 - 18:51
maiamy

Tekst aangepast

Maiamy

In de plantengids van Tuinadvies kan je ook de bloeitijden van jouw planten noteren in je "schrift". Onder elk plant, onder de combinaties staat in een kadertje "Plantenschrift". Dan krijg je dit https://www.tuinadvies.be/plantengids/21779/hibiscus-syriacus-magenta-chiffon/plantenschrift [LINK_REMOVED]

Het is zeer interessant
maandag 3 april 2023 - 13:47
Esem

Esem

Idd.de bloeitijd van een plant is relatief moeilijk te bepalen, n de ene tuin bloeit deze bv in maart en in een andere tuin bloeit deze eind maat of begin april.
Daarom word er ook gezegd of beter geschreven bloeitijd van maart tot april.
hHt hangt uiteraard af van verschillende factoren;
Staan ze op een vrij beschutte plaats waar er laten op de dag maar eerst zon is of staan ze al van vroeg op de dag in volle zon??
Dit mar om aan te geven dat het moeilijk is om te bepalen wanneer de plant gaat bloeien.
Gr E.
woensdag 5 april 2023 - 10:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon