menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ongedierte in tuin

Ga naar meest recente reactie

Vanhea

Vanhea

Hallo, welk dier maakt er hopen in onze tuin? elke week komen erbij. Het is geen mol denk ik. Via een nachtcamera konden we een foto nemen van een rat/muis? met lange staart. En wat kunnen we ertegen doen? Bedankt

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 22 september 2022 - 14:22
Tuinprins

Tuinprins

100% een mol.

Geen rat, die maakt holen en geen hopen.

Mol weg krijgen: mollenklem zetten of laten zetten. Andere mogelijkheid is wegpesten door iedere keer zijn gangenstelsel vol te laten lopen met water. Het kan echter wel even duren voordat de mol zijn biezen pakt. Als je die molshopen aan de kant duwt en je drukt met je vingers op die plek in de grond dan moet je het spoor/gat vinden waardoor de mol het zand naar boven duwt.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 22 september 2022 - 16:04
Vanhea

Vanhea

Ik dacht dat woelratten/woelmuizen wel hopen aarde maakten. Deze foto konden we in de tuin maken, wel op andere plaats.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 22 september 2022 - 18:34
dries944

Dries944

Hier heb ik nu ook waar wa last van een mol. Dit is een teken dat het vruchtbare grond is waar veel wormen en andere beestjes in zitten. Hier is al 80 mm regen gevallen dus komt het bodemleven weer heel actief.
Met woelratten heb ik geen ervaring.
donderdag 22 september 2022 - 20:54
Patrikc

Patrikc

Een mol heeft geen staart zoals het dier op die nachtelijke foto, en verplaatst zich niet over de grond.

Voor mij is dat een rat of woelrat. Als je kippen hebt dan bijna zeker een rat, die mee komt eten bij de kippen, of van de komposthoop met keukenafval. Hoe daarvan af te geraken, daarover staat het internet al vol met zin en onzin.

Dat sluit niet uit dat je daarnaast ook nog eens een mol hebt. Een mol is trouwens een nuttig dier.
donderdag 22 september 2022 - 21:00
Tuinprins

Tuinprins

Dat beest op bovenstaande afbeelding lijkt mij een vette rat. Een woelrat heeft een kortere staart dan een gewone bruine of zwarte rat. Ratten gaan 's nachts op zoek naar voedsel. En die lusten van alles: van kippenvoer tot afgevallen fruit. Als je kippen hebt: zorgen dat 's avonds de voerbakken leeg zijn en voer bewaren in afgesloten tonnen o.i.d.

Die rat hoeft overigens niet bij jou te wonen, kan ook bij de buren zijn.

De hopen op de eerste foto zijn toch echt molshopen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 23 september 2022 - 07:42
leerling

Leerling

De hopen lijken mij ook op die van een mol. Woelratten maken ook hopen, maar die zijn meestal minder hoog en de structuur van het opgehoogde zand is ook fijner.

Als je het zand meteen weghaalt (verdeel het gewoon over je gras), dan sterft het gras eronder niet af. Je kan tegelijkertijd kijken of je een zijuitgang ziet. Dan heb je toch met een woelrat te maken.
Mollen komen zelden uit hun hol, maar doen dat wel degelijk. In de periode februari-april gaan mannetjes op zoek naar vrouwtjes. In juni vind je meestal jonge mollen die door de moeder verdreven worden. Die zijn nog niet sterk genoeg om zelf een gangenstelsel te maken en gaan dus op zoek naar eentje dat onbewoond is.

Wat je beter niet doet is de hoop intrappen. Dan maakt de mol de gang weer open, waarschijnlijk op een nieuwe plaats.

Een mol heeft een staart, maar die is inderdaad veel korter dan wat je op de foto ziet. Ook de staart van een woelrat is korter.

Kan je, op basis van de grootte van de planten die bij op de foto staan, een schatting maken van de grootte van het beestje?

Mij lijkt de snoet te kort voor een rat of een woelrat. Ik vermoed eerder dat het een muis was. (Zie o.a. https://determineren.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/matrixkey/index.php?epi=131)

Meer info over de mol - ook waarom het een nuttig dier is en je het dus beter niet bestrijdt - vind je o.a. op https://waarnemingen.be/soort/info/412
vrijdag 23 september 2022 - 12:37
Vanhea

Vanhea

Bedankt voor jullie reactie!
zaterdag 24 september 2022 - 09:06
PeterC

PeterC

Wij hebben geen mollen in de tuin, nog nooit gehad sinds we hier wonen, al 17 jaar.
Maar in mijn ouderlijk huis hadden we wel regelmatig een mol. Achter de tuin lagen er hectares landbouwgrond.
Mijn vader heeft vanalles geprobeerd om de mol te verjagen, rookpatronen, trildinges, enz, maar het enige wat werkt dat is vangen met mollenklemmen. Spijtig voor die dieren want ze volgen gewoon hun natuur en doen op zich niets verkeerd.
zaterdag 24 september 2022 - 18:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon