menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verhuisd: compost zit vol

Lynncrnls

Lynncrnls

Hallo,
Wij zijn verhuisd en ik wilde graag beginnen composteren, aangezien de vorige bewoners zeiden dat er een compostbak was. Ze zeiden dat zij die niet gebruikten. Toen ik gisteren wilde beginnen, zag ik dat de compostbak vol zat met snoeisel! Mag ik hierboven nog dingen gooien, of moet ik dit eerst zelf leeghalen?

Dit is de eerste keer dat ik composteer, dus alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 5 augustus 2022 - 09:33
Tuinprins

Tuinprins

Als je groenafval lang genoeg op een hoop laat liggen wordt het vanzelf compost!

Bij zo'n compostvat kunnen we niet zien hoe vochtig het geheel is. Zeer belangrijk bij composteren is dat het geheel niet droog is. Vocht versnelt het composteringsproces en zorgt ervoor dat de temperatuur in het vat omhoog gaat.

Ik zou zelf opnieuw beginnen met composteren. Wat er nu in dat compostvat zit kan onderaan al compost zijn. Als dit zo is dan kun je dat al gebruiken in je tuin. Zo niet dan in de groene kliko doen. Zorg bij het composteren voor een goede verhouding tussen droge stof zoals takjes en vochtige stof zoals grasmaaisel.

Op internet is overigens genoeg te vinden over composteren voor de amateurtuinier.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 augustus 2022 - 10:40
Esem

Esem

ik zou ook beginnen met alle materiaal te verwijderen,
dit dan iets te verkleinen en het mengen met vochtig materiaal zoals keukenafval samen met grasmaaisel
Maar dit laatste niet te dik strooien, beter is het om dit te mengen met eventueel bladeren en kleine takken zoals het verkleinde materiaal dat nu aanwezig is in de compostbak of vat.
Hopelijk heb je hier wat aan.
gr E
donderdag 11 augustus 2022 - 13:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon