menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grondput

Ga naar meest recente reactie

Hans_NewBee

Hans_NewBee

Beste forum-leden,

Ik heb een korte vraag.
Wij wonen in Belgie en hebben een put (slang in de grond), waarmee wij onze tuin irrigeren. Voor deze nieuwe pomp zit ook een nieuwe terugslagklep.
Het automatisch aanzuigen van het grondwater is eigenlijk altijd goed gegaan, maar sinds deze week moet ik de pomp helpen op te starten (d.m.v. het toevoegen van kraanwater tijdens het opzuigen van het grondwater).
Als ik dit niet doe, dan blijft de motor draaien zonder water op te trekken.

Weet iemand waar dit aan kan liggen (is de put opgedroogd of ingezakt)?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groeten,

Hans
zondag 8 mei 2022 - 18:20
Flupse Otter

Flupse Otter

Waarschijnlijk de terugslagklep aan het eind van je slang kapot waardoor de slang leegloopt en je hem moet helpen opstarten door de slang opnieuw te vullen
zondag 8 mei 2022 - 21:02
deHaan

DeHaan

De aanzuigleiding zit ergens een lek in.
Mogelijkheden, terugslagklep, niet goed aangedraaide slangenklem, gaatje in de aanzuigleiding.
Controleer alles eens.
zondag 8 mei 2022 - 21:32
Patrikc

Patrikc

Bij mijn pomp zat eens een slakje in de terugslagklep waardoor die niet meer afsloot, om maar te zeggen dat het eender wat kan zijn in de aanzuigleiding…
zondag 8 mei 2022 - 23:33
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Ik heb vandaag gekeken, maar helaas.
De terugslagklep werkt goed. Nog sterker... Ik heb alles tot aan de pomp verwijderd (dus aanvoerslang, terugslapklep en de gegalvaniseerde pijp bij de inlaat.
Als ik voorzichtig mijn hand op de 'inlaat' houdt, dan voel ik heel even een aanzuigende werking, die vervolgens helemaal wegvalt.

Iemand een idee?
maandag 9 mei 2022 - 19:31
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Nu met foto

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 9 mei 2022 - 19:32
PeterC

PeterC

Wij hebben een heel gelijkaardige pomp, iets kleiner, een JET 102 M.
Bovenop de pomp staat er bij jou een toren aan aftakleidingen, bij ons is daar 1 aftakking naar de buitenkraan en daarboven een expansievat.
Dat type pomp is niet zelfaanzuigend. Als je alles aan de ingangszijde van de pomp hebt verwijderd en je zet de pomp aan dan zal dat beetje water wat zich nog in je pomp bevindt direct weggepompt worden naar boven en daarna zal ze geen zuigkracht meer hebben. Dat is ook wat je observeert.
Wat je beschrijft is duidelijk: er lekt lucht in je pomp. Het is alleen niet duidelijk hoe.
Je zegt dat de terugslagklep goed werkt. Hoe ben je tot die conclusie gekomen?
dinsdag 10 mei 2022 - 20:25
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Een beetje aanslag op de klep of een zandkorreltje kan al voldoende zijn om niet meer af te sluiten.
De aanzuigleiding moet absoluut luchtdicht zijn.

Alles terug demonteren, schoonmaken, terug monteren, met meer teflon, beter vast draaien… testen… Opnieuw en nog beter als het nog niet ok zou zijn…
woensdag 11 mei 2022 - 11:06
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Hallo best tuinliefhebbers,

Het is toch altijd wel netjes om even terugkoppeling te geven.
Achteraf bleek toch de terugslagklep kapot te zijn. Gewoon even een kwestie van doorblazen en kijken of de luchtstroom stop.
Dit was dus toch het euvel.

Hartelijk dank voor alle tip & trucs.
Ik ben weer happy.
vrijdag 13 mei 2022 - 21:15
PeterC

PeterC

Bedankt, Hans, voor je reactie.
Het is een meerwaarde voor allen hier als wordt gemeld hoe een probleem opgelost werd.
woensdag 1 juni 2022 - 20:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon