menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk onkruid is dit? Ruikt naar ui of bieslook.

Ga naar meest recente reactie

markus

Markus

Hallo allemaal, weten jullie welk onkruid dit is? Het is een soort slappe grasachtige plant, groeit vanuit een wit knolletje (likt wel een zilveruitje) en het heeft een duideke geur als van ui of bieslook.

Mark.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 9 april 2022 - 14:41
leerling

Leerling

Zou het look kunnen zijn?
zaterdag 9 april 2022 - 15:05
markus

Markus

Hallo Leerling, ik denk dat je gelijk hebt, maar welke look? ik heb op Wikipedia gekekeken, er zijn veel soorten look. Misschien moet ik wachten tot ze gaan bloeien.

Mark.
zaterdag 9 april 2022 - 16:26
Dunya

Dunya

Gewoon bieslook. Zal bloeien met een blauw bolletje. De bijen zijn er gek op.
zondag 10 april 2022 - 08:53
markus

Markus

Dunyta, bieslook heeft toch ronde holle blaadjes, het blad van mijn plant lijkt daar helemaal niet op.
zondag 10 april 2022 - 13:21
Peterplant

Peterplant

Als het zich als onkruid gedraagt, zou het Allium triquetum kunnen zijn.
zondag 10 april 2022 - 15:52
leerling

Leerling

De platte bladeren en het rode onderaan waren de redenen waarom ik aan knoflook moest denken. Maar knoflook gedraagt zich (hier althans) niet als onkruid.

Ik ken Allium cernuum niet, Peterplant, maar de foto's die ik op internet vind missen die rode toets.
zondag 10 april 2022 - 22:45
markus

Markus

Er komen nu knoppen in de planten, elke plant maakt een ronde steel met een knop. De knoppen zijn nog niet uitgekomen maar ik heb er een open gemaakt. Witte bloemblaadjes, met een paarsrode streep in het midden, zie de foto. De foto is genomen door een microscoop vandaar de zwarte rand.

Mark.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 15 april 2022 - 12:39
Peterplant

Peterplant

Ik heb het niet over de cernuum gehad hoor.
vrijdag 15 april 2022 - 13:35
leerling

Leerling

Excuus, Peterplant. Ik kende Allium triquetum niet, was dan ook nog verder aan het kijken naar andere Alliums en heb toen waarschijnlijk een verkeerde cut-n-paste uitgevoerd.

Ook bij Allium triquetum ontbreekt de rode vlek. Mark beschrijft de stengel als rond en zijn bloemblaadjes hebben een paarsrode streep. Allium triquetrum heeft een driekantige bloemstengel (vandaar zijn naam) een de bloempjes hebben een groene streep.

Maar ook knoflook (Allium sativum) klopt niet. Voor zover ik weet gedraagt die zich niet als onkruid en bloeit die later op het jaar. De kleur van de bloem schijnt te varieren. Hier waren ze wit, maar ik kan me geen strepen herinneren.
zondag 17 april 2022 - 21:52
leerling

Leerling

Ik was nog even verder aan het zoeken en kwam toen http://www.eemlook.nl tegen. Blijkbaar zijn er meer dan 600 soorten knoflook. De website zelf vermeldt er 10, met elk nog een reeks subsoorten, helaas met meer interesse voor de knolletjes dan voor de bloem.
zondag 17 april 2022 - 22:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon