menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost?

Loki

Loki

Hoi,

een 10 jaar geleden heb ik gecomposteerd in een korf (+/- 1m hoog kippengaas van 1m x 1m).
Na een 4-tal jaren ben ik in compostvaten gaan composteren, en liet ik deze hoop in de vergetelheid.

Tot onlangs. Ik heb het groeiende onkruid verwijderd en wil deze grond elders gebruiken, of althans die ruimte vrijmaken voor andere dingen.
Nu merk ik de grond/compost/substantie riekt eigenlijk naar niets (gezien het aantal jaren kan ik dit wel begrijpen).
Het is heel kleverig (Heb pure zandbodem - dus kan niet toevallig klei oid zijn), voelt vochtig aan, maar er komen geen druppels uit mijn hand bij het fijnknijpen. (tenzij ik het natste gedeelte fijn pers dan met moeite 2druppels).
De grond/substantie zit vol met bodemleven (meer dan in mijn tuin), waaronder 1000-pootachtigen en wormen. Geen compostwormen, maar redelijk dikke lange wormen (tot pinkje dik, 10cm lang).

Kunnen we nog spreken van compost? Of is het eerder humus/slijk (you'll never know), gewoon grond, of een mix van weet ik veel wat?

Klein detail: de kleur is zwart en het composteringsproces bestond uit een mix van:
* Grasmaaisel
* Snoeiafval van hagen
* stro afkomstig van konijnenhok.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 2 februari 2022 - 10:46
Tuinprins

Tuinprins

Dit lijkt mij een super kwaliteit compost, iets waar heel veel composteerders jaloers op zouden zijn. Dat het wat plakkerig aan voelt komt doordat het vocht goed wordt vastgehouden (met dank aan dat groene plastic) en misschien kon het regenwater er bij komen (van boven open). Veel composthopen zijn te droog of drogen te veel uit waardoor het composteringsproces onvoldoende op gang komt. Dat er zoveel pieren inzitten is ook een goed teken.

Ik zou deze compost aanbrengen in de tuin, je planten zullen je dankbaar zijn.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 2 februari 2022 - 12:12
Loki

Loki

@Tuinprins
Alvast bedankt voor je antwoord.
(met dank aan dat groene plastic)

even ter verduidelijking, de plastiek die je op de foto ziet, is omdat/doordat deze tijdelijk in zakken geschept is (voor transport/verplaatsen).
Composteren was eigenlijk voor de rest in een open bak/korf, in een zuidelijke hoek van de tuin (Meeste schaduw door tuinhuis/scheidingsmuur/...). Voor de rest was dit gewoon open.

Dit lijkt mij een super kwaliteit compost, iets waar heel veel composteerders jaloers op zouden zijn.

Altijd leuk om te horen. Maar heeft ook jaren kunnen rijpen.

Ik zou deze compost aanbrengen in de tuin, je planten zullen je dankbaar zijn.

Zal deze mee in mijn groentetuin vermengen (wat ik sowieso van plan was...
woensdag 2 februari 2022 - 17:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon