menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ondergrond gazon hard

molleke32

Molleke32

Goedemiddag, Eerst en vooral een vrolijk pasen!
Ik heb vorig jaar een nieuw gazon gelegd (graszoden) en een laag laten wegschrapen en nieuwe grond laten aanvoeren.. Maar ze hebben me qua grond toch in het zak gezet vrees ik.. bij het gelijk trekken zag ik al stukken glas en nagels.. Nu een jaar verder krijg ik kale plekken in het gazon.. De bodem is dan ook ook steenhard. Vooraan de border ligt ook die grond, als ik die wil schoffelen moet ik echt grof geweld gebruiken om er door te raken. Indien vochtig gaat het iets beter. Iemand tips wat ik eraan kan doen? En neen opnieuw nieuwe grasmatten en grond zie ik niet zitten, heeft me vorig jaar al een fortuin gekost .. . Zelfs gaten prikken met een riek in het gazon gaat niet.. Mss met die gazonpriksandalen.. Geen idee want die heb ik niet..Alvast bedankt! Vicky
zondag 4 april 2021 - 15:35
leerling

Leerling

Staat er op de betselbon beschreven wat voor grond je zou krijgen?
Nagels en glas zijn wat mij betreft geen 'grond'.

Hier hebben ze bij de wegenwerken de putten die ze gemaakt hebben voor de riolering ook gevuld met 'grond' die vol zit met puin en keien en waar ik door de toplaag nauwelijks door geraak. Ik had de indruk dat er zelfs gestabiliseerd zand tussen gemengd zat.
Het puin haal ik eruit als ik het tegen kom. Op de rest heb ik een laag compost gestrooid, in de hoop dat het bodemleven het weer in orde krijgt.

Ik geloof niet in priksandalen, tenzij als lichaamsbeweging. Grond luchtig houden is werk voor het bodemleven.
Als de grond echt verhard is, kan je er ook niet diep genoeg mee prikken.
Hier hadden we een lap grond waar machines op hadden rondgereden. Na een regenbui bleef het er zelfs lang drassig. (Op de rest van het pand kan je, zelfs als het dagen geregend heeft, een emmer water uitkappen en een paar tellen later is dat helemaal verdwenen.) We hebben elk jaar wel bezoek van een stel woelbeesten, en die hebben dat probleem voor ons opgelost. (Poes is zowel met woelmuizen, ratten als mollen thuis gekomen).

Ik zou de firma aanspreken die de werken heeft uitgevoerd. Rotzooi hoort niet in een tuin.
zaterdag 10 april 2021 - 17:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon