menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geen bloei

Ga naar meest recente reactie

Cha

Tekst aangepast

Cha

Goedemiddag allemaal.

Dit is het tweede jaar dat ik een tuin heb, en het valt mij op dat een aantal planten niet bloeien of hebben gebloeid dit tweede jaar. Het gaat om de volgende planten:
- winterheide
- callicarpa
- treurwilg salix kilmarnock
- clematis
Het eerste jaar hebben ze wel gebloeid/besjes gegeven. Dit jaar dus niet. Overigens wel groen blad.
Vorig jaar op advies besmest met kalk en culterra.
Wie kan mij helpen?

Groetjes
woensdag 10 februari 2021 - 13:33
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Kalk gebruik je met mate, en alleen als het nodig is...

Heide verdraagt al helemaal geen kalk , dus als die alleen maar niet bloeit dan mag je nog van geluk spreken.

Als het daardoor komt, en dat is onmogelijk te zeggen vanachter een scherm, dan zie ik niet direct hoe je een overdosis kalk ongedaan kunt maken.
woensdag 10 februari 2021 - 13:46
Tuinprins

Tuinprins

Meest voorkomende redenen: te droog, te weinig zon, op verkeerd moment gesnoeid (wilg).

Callicarpa: als die te droog staat worden er geen tot zeer weinig vruchten aangezet. Wat ook nog een rol kan spelen: van Callicarpa bodinieri 'Profusion' (meest verkochte Callicarpa) schijnen verschillende klonen in de handel te zijn waarbij er klonen zijn die als alleenstaande plant geen tot nauwelijks vruchten aanzet en alleen met kruisbestuiving een goede vruchtdracht heeft.

Treurwilgje Kilmarnock: alleen snoeien direct na de bloei, niet snoeien in de zomer, herfst of winter. Ook hier: niet te droog in het groeiseizoen.

Clematis: humusrijke grond, niet te droog in het groeiseizoen.

Kalk geven aan planten is zelden nodig. Voor sommige planten zoals rhododendron, azalea, camellia en heide is het zelfs funest omdat die zuurminnend zijn en dus niets moeten hebben van kalk (basisch, dus niet zuur).

Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 februari 2021 - 06:47
Cha

Cha

Bedankt voor jullie reacties. Jammer dat ik verkeerd ben geïnformeerd over het kalk. Zal dit dan ook niet meer strooien.

De callicarpa zou inderdaad goed die profusion kunnen zijn. Staat in kleigrond / tuinaarde.. kan bijna niet te droog zijn geweest..?

Wilg is na de bloei gesnoeid. Ergens in Maart. Droog kan ik me niet voorstellen.. maar hij staat wel in een grote pot. Wellicht dan toch te droog. Of de kalk. Kan het ook nog komen doordat hij wat aangevroten was door rupsen?

Clematis staat niet in Humus.. kan inderdaad daaraan liggen.

Overigens staan ze allemaal zonnig..

Kan het ook een tekort zijn aan.. fosfor (voor de bloei?)
donderdag 11 februari 2021 - 11:22
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Als de bodem een beetje in orde is dan komen bij sierplanten nog niet zo vaak tekorten voor, dat is eerder bij gewassen die productief moeten zijn, een tomatenplant bvb
donderdag 11 februari 2021 - 15:22
Cha

Cha

Oke
vrijdag 12 februari 2021 - 18:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon