menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterhard

dries944

Dries944

Als een winterharde bladverliezende plant in pot helemaal bevriest , is hij dan sowieso dood??
Bij groenblijvende planten kan de plant dan geen water meer opnemen en is hij zeker ten dode opgeschreven maar of dit bij bladverliezende planten zo is weet ik niet aangezien ze geen water verbruiken.
dinsdag 9 februari 2021 - 22:29
Jeanine S

Jeanine S

Niet altijd ik zou afwachten..
De bloei zal sowieso vertraagd zijn
woensdag 10 februari 2021 - 10:35
Tuinprins

Tuinprins

Is afhankelijk van welke soort het is.

In februari 2012 had ik een Pterostyrax hispida in pot buiten staan en toen heeft het een aantal dagen zeer streng gevroren (-12 tot -18 was het toen hier) en de plant heeft dat gewoon overleefd.

De meeste sierkersen, sierappels, sierperen, eiken, berken, krentenboompje etc. kunnen tegen strenge tot zeer strenge vorst als ze in pot staan.

Minder goede ervaringen heb ik met planten die 'vlezige' wortels hebben zoals Magnolia en Ginkgo. Daar vriezen de wortels vaak van kapot. Die lopen in het voorjaar op hun reserves uit maar zodra het wat warmer wordt geven ze de geest.

De ene strenge vorst is de andere niet. Als planten beschut staan voor koude wind uit het (noord)oosten kunnen ze meer hebben dan als ze onbeschut staan. Verder is het zo dat als de pot wordt omgeven door een flinke laag sneeuw of wordt 'ingepakt' met sneeuw, de vorst minder schade aan de wortels aanricht.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 10 februari 2021 - 11:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon