menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwbouw - aangevuld - "moerasachtig" - wat doen?

Ga naar meest recente reactie

Snoapy

Snoapy

Onze ruwbouw is klaar en de grondwerker is recent begonnen met alle grond, uit de kelder, weer rond de woning te verdelen. De grond zelf ziet er bruin uit van kleur en is volgens de grondwerker oké om rond de woning te laten liggen.

Er is dus geen zwarte grond en de éne zegt mij dat ik grond moet laten wegvoeren en teelaarde in de plaats moet laten komen. Anderen zeggen mij dat de grond niet zo slecht is omdat hij nog bruin is van kleur en met compost voldoende verbeterd kan worden.

Het gaat over veel grond dus afvoeren en andere grond laten komen gaat richting de 20.000 euro. Daarom zeker niet onze voorkeur...

Feit is wel, ze hebben eergisteren een hele boel zand aan de woning gedaan. Toch wel een halve meter opgehoogd. Gisteren, door de regen, is er nu net een moeras ontstaan. Als je erover stapt moet je opletten om niet uit te schuiven en zak je hier en daar toch wel enkele cm in de grond. Het is ook vandaag nog héél nat, drassig, glibberig. Terwijl het vandaag niet echt geregend meer heeft...

Dat is wel vooral op de plaatsen waar de +- 20ton graafmachine gereden heeft maar volgens de grondwerker doet dat er niet toe. Volgens hem zal ook daar, waar de machine niet gereden heeft, hetzelfde gebeuren als er wat over gereden of gewandeld zou worden. Volgens hem komt dat volledig terug in orde als het even de tijd krijgt om te rusten en zodra er gras op staat.

Nu had ik toch graag even gehoord wat de vakmensen daarvan denken?

Zelf zou ik de grond dus niet willen afvoeren en vervangen door teelaarde omwille van de toch wel hoge kostprijs. Maar wat moet, moet, zeker? ... Als de grond met compost te verbeteren is en zo goed genoeg is als tuingrond is dat mijn voorkeur.

Maar ik maak me nu vooral zorgen dat het altijd zo moeras-achtig gaat blijven bij elke regenbui? Of is dat bij grote grondwerken toch vrij normaal?


zaterdag 12 december 2020 - 17:26
deHaan

DeHaan

Is er gelijk met de grondwerken en verdelen ook de harde lagen van de bouw en machines gebroken?
Het moerassige trekt naar verloop van tijd weg.
zaterdag 12 december 2020 - 18:52
Snoapy

Snoapy

Voor zover ik weet werden er geen lagen doorbroken. De grond werd gewoon rond de woning verdeeld maar moest daarbij wel 60cm of meer opgehoogd worden. Dus de eerste 60cm is wel "gebroken" want dat is pas aangevoerd. Al hebben ze daar natuurlijk ook al met hun 20-ton machine over gereden.

Misschien moet ik vragen bij het inmengen van de compost dat men eerst de grond zo diep mogelijk nog eens freest en dan pas compost erbij tussen mengt?
zaterdag 12 december 2020 - 22:30
deHaan

DeHaan

De laag onder de opgebrachte grond moet ook gebroken worden en zodanig werken dat er niet meer over de grond gereden wordt.
zondag 13 december 2020 - 09:21
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Was hier ook zo erg. Er zaten zelfs kinderen in vast. Brandweer erbij!! Toen hebben ze van schrik nog eens alles omgehaald. Heeft best lang geduurd voordat de grond beter (droger) werd. De planten deden het hier prima op de veengrond. Ik liep nog de hele winter over oude steigerplanken. Kreeg ik van een bouwvakker. Moet je nu dik voor betalen.
zondag 13 december 2020 - 11:00
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als die grond open gevoerd is zonder de ondergrond te breken, heb je een serieus probleem. Dan geraakt in de winter het water niet in de bodem en in de zomer droogt de bodem helemaal uit omdat er geen capillaire opstijging is.
Je zal dus met de grondwerker moeten praten en eisen dat hij de ondergrond mos maakt. Als hij dat niet doet, dan moet je hem in gebreke stellen. Als je dat nu niet doet, blijft dat een probleem. Als je daar later alsnog iets wil aandoen, heb je geen enkel verhaal en draai je volledig zelf op voor de kosten.
zondag 13 december 2020 - 21:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon