menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zevenblad verdelgen

sonjaken

Sonjaken

Word er stilaan gek van: ZEVENBLAD !!! Alle dagen steek ik er uit en 's anderendaags staan ze er al terug... Iemand zei me dat je het met LAVAMEEL weg krijgt. Klopt dit? Iemand die hier ervaring mee heeft? ALLE INFO WELKOM. Alvast bedankt en groetjes.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 21 september 2020 - 10:18
Louisa S

Louisa S

Goede link
maandag 21 september 2020 - 14:31
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik zie niet wat voor eigenschap lavameel zou hebben dat zevenblad erdoor in onderdrukking zou komen.

Wat voor grond heb je?
Hier is het zandgrond. Als het een paar weken niet geregend heeft, trek ik hier zelfs kweekgras zonder problemen uit de bodem.
Onze vorige tuin was leemgrond. Daar ging wieden het best als het een tijd geregend had.
Gewoon al kijken wanneer/in welke omstandigheden je best wiedt, kan heel wat frustratie vermijden.

Zevenblad groeit hier nu nog op een klein stukje grond dat goed bewaakt wordt, zodat het zich niet verder verspreidt dan we willen.

De bloemen lokken redelijk wat insecten en staan ook mooi in een vaasje met andere snijbloemen.
Vermeerdering zou hoofdzakelijk door wortelverspreiding gebeuren, maar we knippen veiligheidshalve uitgebloeide bloemen weg voor ze in het zaad komen.

We danken dit plantje blijkbaar aan de Romeinen die het overal meenamen om hun troepen van verse groenten te voorzien.
Jonge blaadjes gaan hier regelmatig in een gemengd slaatje. Als je even zoekt op 'zevenblad recepten' vind je tal van andere recepten. (Als voorproevertje: https://vegalifestyle.nl/zeven-keer-de-lekkerste-recepten-met-zevenblad/)
Ik las ooit een reactie van iemand die op zoek was naar plantjes, omdat die bij hen door intensief gebruik waren uitgeput.
Hier (https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/11680/aegopodium-podagraria-zevenblad-tuinmansverdriet) worden ze zelfs per 3 verkocht voor 10,35 EUR. Prijs jezelf rijk.

Ik ben het niet eens met een aantal aanbevelingen op https://greenfingersonline.nl/zevenblad-bestrijden-3-manieren/.
Zevenblad plant zich echt niet voort via bladafval. Als je grotere oppervlakten hebt waar je zevenblad kwijt wil, kan je er gewoon met de grasmaaier over gaan en het afval composteren.
Afdekken kan je ook, maar zwarte plastic betekent plastic rommel in je tuin die je er straks ook weer moet uit krijgen. Veel beter gebruik je dan bruin karton die je in stroken dakpansgewijs over elkaar legt. Ook die kan je aan het gezicht onttreken met mulchmateriaal van grasmaaisel, het afgemaaide zevenblad, stro, houtsnippers ... maar je hebt er achteraf geen omkijken meer naar, omdat dat, samen met je zevenblad, na een tijd door het bodemleven wordt omgezet wordt tot humus.

De auteur schrijft dat volwassen zevenblad wortels kan hebben van 30 tot 40 cm. Dan heeft het geen zin om een wortelbegrenzer 90 cm diep te steken.
Ook hier gebruik je beter geen worteldoek of plastic. Worteldoek is geweven plastic. Onkruiden weven hun wortels met plezier tussen dat weefsel. En uiteindelijk valt plastic ook uit elkaar in almaar kleine stukjes. Het vormt zo een gevaar voor dieren en vervuilt je grond.
dinsdag 22 september 2020 - 22:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon