menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hedera, Help

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Roeli

Mijn zoon ontdekte vorige week dat de hedera van de buren door de ventilatieroosters bij hun de kamer ingroeide. Met zijn tweeën hebben ze geprobeerd het weg te krijgen.
Een schuurtje er voor afgebroken , nu nog tegels verwijderen. Hoeven ze zich komend weekend niet te vervelen.
Maar is er iemand die een goede tip, of nog liever , een oplossing heeft voor deze ellende ?
vrijdag 11 september 2020 - 16:58
Roeli

Roeli

sorry, foto vergeten

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 11 september 2020 - 17:02
deHaan

DeHaan

Oplossing 1, is de Hedera weghalen.
Oplossing 2, is regelmatig snoeien en bij gevelopeningen zoals langs ramen en deuren en ventilatie gaten een brede rand vrijhouden.
Ik kan de situatie van de tegels niet goed zien, maar die kan je hoogstwaarschijnlijk laten liggen.
vrijdag 11 september 2020 - 21:43
Roeli

Roeli

Hallo de Haan. Dat is dus helemaal geen hulp. Dat zijn geen oplossingen. De hedera staat bij en is van de buren. Die zullen dus moeten snoeien. Mijn zoon en schoondochter kunnen daar dus niets mee. willen inderdaad de hedera aan hun kant weghalen. De vraag was en is dus heel simpel.... HOE. Doordat er een schuurtje stond hebben ze het niet eerder gezien. Dat hebben ze gesloopt en nu zie je pas hoe erg het is. Ze hebben al heel veel weggetrokken ,maar de wortels groeien overal. Daarom mijn vraag dus....HELP
zaterdag 12 september 2020 - 07:44
Marei

Marei

Misschien eens praten met de buren.........?
zaterdag 12 september 2020 - 11:36
Roeli

Roeli

OK Marei, maar daar heeft hij nu toch niets aan. De troep moet er nu weg, want er moet weer een schuurtje komen om de tuinspullen op te bergen.
zaterdag 12 september 2020 - 11:46
Marei

Tekst aangepast

Marei

Gaat het om dat smalle strookje ter breedte van het stukje muur wat ik daar zie? En dan tegen die schutting aan? Google eens met ‘tuinkast’, er zijn er genoeg die niet hoger zijn dan die schutting, daarin kan ‘ie z’n spullen kwijt en zorgen dat ‘ie ook nog bij dat ventilatierooster kan om overtollige groeisels bijtijds te verwijderen. Zo’n tuinkast is redelijk makkelijk even te verplaatsen! Ieder moet roeien met de riemen die ‘ie heeft, waar of niet?
zaterdag 12 september 2020 - 16:05
Roeli

Roeli

Dat schuurtje dat komt wel wanneer de hederatroep verdwenen is.
Heeft nu niemand van jullie een idee waar je zo'n stokje kan kopen die bij aanraking de hele zooi laat verdwijnen ?
zaterdag 12 september 2020 - 16:44
Marei

Marei

Oh, dus die Hedera moet dood! Sorry, dat had ik niet begrepen. Maar gif toepassen is geen optie, het mag niet en dan zou het bij de buren ook dood gaan, dat kan toch niet de bedoeling zijn! Hij mag wel alle Hedera aan zijn kant verwijderen, een heel werk maar ik denk dat er niets anders op zit.
zaterdag 12 september 2020 - 17:23
leerling

Leerling

Hebben ze al gepraat met de buren? Als de hedera van hen komt, willen ze misschien wel komen helpen - en ervoor zorgen dat het probleem zich niet herhaalt?

Ik zou proberen de wortels zo dicht mogelijk langs de schutting door te steken met een steekspade en dan even afwachten. Ik kan mij niet herinneren dat ik hedera uit wortelopslag heb weten opschieten. Misschien is alle wortels verwijderen niet nodig.
zaterdag 12 september 2020 - 21:15
Roeli

Roeli

Helaas.
zaterdag 12 september 2020 - 21:17
Marei

Marei

@ Leerling, ongeveer hetzelfde heb ik ook al geopperd, maar dit was het antwoord van Roeli:

"OK Marei, maar daar heeft hij nu toch niets aan. De troep moet er nu weg, want er moet weer een schuurtje komen om de tuinspullen op te bergen"
zaterdag 12 september 2020 - 22:49
Roeli

Roeli

Leerling, jij hebt misschien het toverstokje. De wortels zo dicht mogelijk langs de schutting doorsteken. Wortels allemaal verwijderen niet nodig want hedera loopt , met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet uit via die wortels.
Mijn dank is groot.
zondag 13 september 2020 - 07:20
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hou er wel rekening mee dat een deel van de herdera aan de kant van de buren op die manier zal afsterven. En als er langs de kant van de buren geen wortelbegrenzer komt, dan zal de plant zijn weg terug onder de schutting door blijven vinden.

De oplossing van DeHaan is vriendelijker voor de hedera en minder schadelijk voor de relatie met de buren ...

Ik geloof dat tuinhuisjes in Vlaanderen op minstens 0,5m van schuttingen moeten staan, waarschijnlijk om zo'n problemen gemakkelijker aan te kunnen pakken.
zondag 13 september 2020 - 09:15
Roeli

Roeli

Leerling, ik heb de boodschap doorgeven en nu zoekt hij het zelf verder maar uit , hoor.
Uiteindelijk wordt hij volgende maand 60 en dan heeft zijn moeder niets meer in te brengen
dan lege ( nou ja, in dit geval beschreven ) briefjes.
zondag 13 september 2020 - 10:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon