menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras afgebrand

Ga naar meest recente reactie

DavyL

Tekst aangepast

DavyL

Hallo, even mezelf voorstellen.
Ik heb een grote passie voor groen en tuinieren,
Doe alles liefst ook zelf maar vandaag heb ik een stomiteit begaan.
Door een slijpwerk is het droge gazon van mijn buurman in vuur gevlogen.
Wat nu? Moet dit volledig omgegraven worden of herstelf dit nog met verticuteren en evt doorzaaien???
maandag 3 augustus 2020 - 20:56
leerling

Leerling

Ik hoop dat je een goede brandverzekering hebt en een vergevingsgezinde buur.

Niet verticuteren. Daarmee haal je de humuslaag weg.
Zoek zelf maar op 'waarom niet verticuteren'.

Kan je een vierkant lapje gazon uitsteken en de wortels van het verbrande gras bekijken? (Als je dat voorzichtig doet, kan je dat lapje weer terug leggen
en een emmer water geven.)
Als die wortels nog intact zijn, is de kans groot dat het vanzelf weer goed komt.
Als dat niet het geval is, wordt het nieuw gras.

Nu bijzaaien heeft weinig zin. Gazongras kiemt best bij frissere grondtemperaturen rond de 10 graden. Vandaar dat het meestal in de herfst of het voorjaar wordt gezaaid.
Als je buur boos is en liever niet nog maanden naar het resultaat van je slijpwerk kijkt, zou je kunnen voorstellen om grasmatten/-zoden te (laten) plaatsen.

Afhankelijk van de plaats en grootte van het stuk dat verbrand is, zou je ook kunnen voorstellen om er vaste planten of struiken te zetten. Die zijn meestal wat vriendelijker voor de diertjes die we zo heel erg nodig hebben.
maandag 3 augustus 2020 - 23:57
pplakke

Pplakke

Vond hier een foto van 1 maand na een natuurbrand. Gras terug groen. Gras is sterk zelfs sterker dan de bomen want die lijken wel dood. https://www.rootsmagazine.nl/blog/de-hoge-veluwe/de-hoge-veluwe-na-de-brand/
dinsdag 4 augustus 2020 - 14:10
leerling

Leerling

@Pplakke
Niet zeker of dat het type gras is dat voor gazons gebruikt wordt. Het artikel heeft het over het pijpenstrootje.
woensdag 5 augustus 2020 - 23:07
pplakke

Pplakke

Het hangt ook af was dit hoog droog gras. Als het maar kort is brand het minder lang en komt het waarschijnlijk wel terug. Al zitten we sowieso in een droogte en dat helpt er ook niet aan.
donderdag 6 augustus 2020 - 06:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon