menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vertaling gezocht: "Pralineren"

Ga naar meest recente reactie

MarcelVdm

Tekst aangepast

MarcelVdm

Zoals ik al gezegd heb in mijn "aanmeldingspost", ben ik bezig met een soort blog waar m'n vrouwtje en ikzelf tuintips willen geven.
Vermits we hier in Frankrijk veel beroep doen op Franse sites -dit omwille van de lokale gewoontes- zitten we soms met de handen in het haar met sommige begrippen.

Hier is een eerste: "Praliner"
Dit is een proces dat gebruikt wordt om planten met naakte wortel te (ver)planten en is bedoeld om het contact tussen wortel en luchtbellen in de grond te vermijden.
Dat geldt zowel voor struiken en bomen als voor wortelgewassen zoals knolselder of bietjes.

Men maakt een zeer vloeibaar mengsel van grond, compost en/of (koe)mest en water (men kan ook wat melk toevoegen). Vervolgens doopt men de wortels gedurende een 20-tal minuutjes in dit mengsel vooraleer ze te (ver)planten.
Op die manier is de wortel reeds volledig omgeven door een voedend mengsel en is er geen gevaar voor afsterven door contact met achtergebleven luchtbellen in de grond.

Het mengsel wordt in het Frans "pralin" genoemd, en het proces zelf heet dan ook "praliner".

Hoe hard ik ook zoek via google, ik vind nergens een nederlandstalige omschrijving van dit procédé en dus ook geen vertaling.

Voor zij die de Franse taal machtig zijn: hier een link naar een video, zodat jullie kunnen zien hoe het in z'n werk gaat:
https://www.rustica.fr/arbres-et-arbustes/planter-arbuste-a-racine-nue,13202.html

groetjes en alvast bedankt,
Marcel
zondag 10 mei 2020 - 21:37
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Pralineren is een basis-tuinbouwbegrip. Met alle respect, maar als je de basis niet kent hoe wil je dan een blog met tuintips gaan runnen.

En Google kent het ook hoor.
zondag 10 mei 2020 - 22:10
MarcelVdm

MarcelVdm

Patrikc,
het is niet dat ik dit procédé niet ken, het is enkel de vertaling van het Frans naar het Nederlands.
Ik pas dit al jaren toe bij het (ver)planten van struiken, bomen, bloemstruiken en wortelgewassen.

Google geeft bij het zoeken naar "pralineren" allerlei antwoorden inzake het maken van bonbons en pralines, maar niet echt over dit procédé.
Er zijn een aantal antwoorden bij het planten van rozen, maar zonder goede omschrijving van het mengsel (men spreekt van een "slijkbad", wat onvoldoende is om het procédé exact te omschrijven).

Tot nu toe heb ik als "goeie Vlaming" altijd het gallicisme "pralineren" gebruikt, zonder te weten of Nederlanders dit ook kennen. Maar als dit inderdaad zo is, dan hou ik deze "vertaling" op onze blog.

Binnenkort dus meer.

groetjes,
Marcel
zondag 10 mei 2020 - 22:57
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Voor mij was dit een nieuw woord in het gebruik bij tuinieren. Maar ze bedoelen bijv. Als de grond droog is en je hebt een bewortelde kale stek dan moet je de wortels even door een papje van vochtige grond wentelen en daarna in een vochtige kuil planten. Gevonden op google hoor.
zondag 10 mei 2020 - 23:59
charlotje

Tekst aangepast

Charlotje

Volgens Google en zoeken op: 'pralineren bij planten'

books.google.fr luidt de vertaling:
'INMODDEREN'!

Ach ja, er wordt wat aan- en ingemodderd alhier!

m vr gr
maandag 11 mei 2020 - 08:03
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Een vertaling hoeft niet altijd direct te zijn. In dit geval zou ik het vertalen met 'wentelen in een modderbad'. Volstrekt duidelijk en correct Nederlands.
maandag 11 mei 2020 - 08:13
lilyboskat5

Tekst aangepast

Lilyboskat5



Ik zou zeggen, Marcel, ga gewoon verder waar je mee bezig bent.
Er zal altijd iemand zijn die het waardeert !
maandag 11 mei 2020 - 08:27
deHaan

DeHaan

Pralineren is een basis-tuinbouwbegrip, kan best zijn, maar in mijn opleiding aan een tuinbouwschool heb ik er nog nooit over gehoord en later ook niet.
Ik heb mijn opleiding wel in Nederland gehad.
maandag 11 mei 2020 - 10:03
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Wat zie ik veel over het hoofd. kort en bondige uitleg gaf ik ook niet en het vrouwtje heb ik overheen gelezen. Zal lief bedoeld zijn. Moet nog eens opzoeken hoe een blog werkt. net zo iets als dit. Help!!
maandag 11 mei 2020 - 11:13
Patrikc

Patrikc

Pralineren is een basis-tuinbouwbegrip, kan best zijn, maar in mijn opleiding aan een tuinbouwschool heb ik er nog nooit over gehoord en later ook niet. Ik heb mijn opleiding wel in Nederland gehad.


De praktijk komt uit een periode waarin uitsluitend met blote wortel geplant werd, en werd courant toegepast bij rozen. De bedoeling is vooral uitdroging van de wortel te voorkomen. Als je meer naar het noorden woont en voldoende of meer dan voldoende neerslag krijgt in het plantseizoen is het wellicht minder noodzakelijk en minder gebruikelijk. In België is het ook beter gekend ten zuiden van de taalgrens dus misschien komt het uit de franstalige tuintraditie.
maandag 11 mei 2020 - 11:18
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Laat ik nu in het Noorden wonen. En het woord courant is hier ook niet gebruikelijk. Nou ja het nieuwsblad wel.
maandag 11 mei 2020 - 11:53
MarcelVdm

MarcelVdm

Ik zeg al bijna 40 jaar "vrouwke" tegen dezelfde vrouw, en ja, ze is een stuk kleiner dan ik. Maar ze vindt dit koosnaampje wel lief.
Ik heb m'n leeftijd en ben waarschijnlijk dus een beetje ouderwets. Indien me dat een neanderthaler maakt, vind ik dat niet erg. Die oermensen leefden ook dicht bij en met de natuur.

En wat dat pralineren betreft, heb ik intussen geleerd dat dt in het Nederlands dus inderdaad gewoon "pralineren" is, alhoewel je heel specifiek moet zoeken.

En die blog is niet een specifieke tuinblog, maar eerder een blog over persoonlijke belevenissen, overpeinzingen en bezigheden:
https://mnmvdm.wordpress.com/

BTW: er zijn verschillende blogsites waar je zo met een blog kan starten, wordpress is er zo eentje, maar je hebt ook blogspot, wix en tal van andere.

groetjes,
Marcel
maandag 11 mei 2020 - 12:14
lilyboskat5

Tekst aangepast

Lilyboskat5

Marcel.....

Ik heb op jullie site gekeken, ziet er goed uit !
Gaat zo voort.
maandag 11 mei 2020 - 13:01
Patrikc

Patrikc

En het woord courant is hier ook niet gebruikelijk


Goede woordspeling
maandag 11 mei 2020 - 13:05
Roeli

Roeli

Marcel, ik vind slijkbad toch heel goed omschrijven wat je bedoelt. Je hebt het over vloeibaar. Er is toch een verschil tussen modder en slijk. Wanneer je met blote voeten door de modder loopt, krijg je vieze voeten. Loop maar eens op blote voeten op het wad. Dan weet je wat slijk is. Dat glibbert tussen je tenen omhoog.
maandag 11 mei 2020 - 13:18
Patrikc

Patrikc

We komen in een taaldiscussie terecht denk ik .
Als bewoner van het zuidelijke deel van het Nederlands sprekende taalgebied, en ver van de kust, zijn slijk en modder voor mij synoniemen.
maandag 11 mei 2020 - 13:32
minouke

Minouke

Ook van mij een dikke Marcel.

Zoals je ziet zijn die grove beledingen van de 2 leden verwijderd.
We zijn met 3 moderators Cjdek, Henk-Willem en mezelf en zullen dit ook voortaan strenger opvolgen en desnoods de persoon die in de fout gaat schorsen, want dit kan NIET op ons tuinforum.
Iedereen heeft zijn mening die we ook respecteren maar iemand beledigen of belachelijk maken zal niet meer getolereerd worden.
Ook kan iedereen de moderators verwittigen wanneer een topic uit de hand loopt.

Mvg
Chantal (moderator)
woensdag 13 mei 2020 - 12:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon