menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Onkruid overvloed

Ga naar meest recente reactie

Chloris

Chloris

Hi allemaal,
Dit is mijn eerste keer dat ik een eigen tuin heb.
Ik had hier niks mee gedaan en hij staat inmiddels vol onkruid!
Ik probeerde vanochtend zelf een paar uit te trekken maar ben niet bekend met tuinieren.
Deze plant ziet er gevaarlijk uit met zijn puntige bladeren.
Waar moet ik rekening mee houden als ik hem wil verwijderen?
Als het me lukt om hem uit de grond te trekken, moet ik iets doen om te voorkomen dat hij weer terug groeit?

Bedankt alvast voor jullie hulp!
Groet,

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 9 mei 2020 - 15:35
LT

LT

Deze distel kun je uitsteken. Met handschoen aan weet je zeker dat ie niet prikt. Gebruik wel een onkruidsteker. Als er een stukje van de lange penwortel zitten blijft, komt ie weer terug

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 9 mei 2020 - 16:04
Patrikc

Patrikc

Met een riek lossteken en met een handschoen uittrekken...

Daarna regelmatig schoffelen, is minder werk dan wanneer je het zo ver als nu laat komen...
zaterdag 9 mei 2020 - 16:36
Chloris

Chloris

Dankjullie wel voor de reacties!! Ik ga een riek en onkruidsteker aanschaffen!
zaterdag 9 mei 2020 - 18:46
pplakke

Pplakke

Ik heb sinds een aantal weken een nieuw soort schoffel die ik online zag. Zo als in dit filmpje. Vroeger had ik een gewone hak en ben er echt tevreden van. https://www.youtube.com/watch?v=zyIX2X2ffGo
zaterdag 9 mei 2020 - 19:02
MarcelVdm

MarcelVdm

Nadat je je tuin onkruidvrij hebt gemaakt, kan je best de grond bedekken.
Sommigen doen dat met zwarte plastic, anderen met speciaal afdekzeil.
Maar je kan ook karton gebruiken en daar dan een natuurlijke mulchlaag overheen gooien.
Zelf gebruik ik gewoon hooi in een laag van een goede 20 cm.

BTW:
onkruid bestaat niet, het zijn planten waarvan de mens het nut nog niet ontdekt heeft, ofwel het nut vergeten is.

De distel die jij hebt staan is -voor zover ik kan zien- de akkerdistel.
Deze soort is eetbaar, maar woekert inderdaad enorm, vooral via het wortelgestel. Indien de wortel breekt bij het uittrekken, vormen zich al snel nieuwe planten. Granen kunnen tot 20 jaar in de grond overleven. Blijven uitdoen en de grond bedekt houden is dus de boodschap.

Als indicator- of pionierplant komt ze voor op voedselrijke grond, dan weet je dus al dat je grond niet bemest hoeft te worden.

In sommige oude geschriften wordt een bereiding ervan aangeprezen als middeltje tegen aambeien.

Voor meer informatie kan je terecht op:
https://www.zonderisgezonder.be/bestrijdingsgids/ongewenste-planten/index-van-ongewenste-planten/distel
dinsdag 12 mei 2020 - 11:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon