menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dit is wat er na 1 jaar over is

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Tekst aangepast

Molleke32

Had vorig jaar leucothoe geplant..
Was helaas een heel bedrag voor al de planten. Ze hebben op tijd en stond water gekregen. Mijn mama heeft dezelfde geplant maar de gekrulde versie. Zij heeft er geen bodembedekking onder en ze zien er hetzelfde uit... Dus het ligt niet aan de kiezelsteentjes eronder. Nu denk ik niet dat ze nog te redden zijn... Maar wat in de plaats? Ligt heel de dag in de zon, moet laagblijvende soort zijn. Buxus is geen optie... Dacht mss aan lage soort sedum, niet de sedum herbstfreude maar een andere soort. Jullie een idee? Alvast bedankt, vicky

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 22 augustus 2019 - 11:46
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ja, deze planten zijn flink verbrand door de zon.
Als je ze niet wilt weggooien dan zou ik het verbrande blad eruit halen en in de schaduw poten, of een paar nog redden als je geen plek voor allemaal hebt.
donderdag 22 augustus 2019 - 11:53
Pouketie01

Pouketie01

Lavendel zou toch ook mooi zijn en kan perfect tegen de zon
donderdag 22 augustus 2019 - 11:55
Patrikc

Patrikc

Sorry om de vinger op de wonde te leggen, maar om in zo’n steenwoestijn te planten is eigenlijk geen enkele plant geschikt.
donderdag 22 augustus 2019 - 12:10
molleke32

Molleke32

lilyboskat, het plantencentrum zei dat ze perfect bestand zijn tegen de zon... blijkbaar niet. zelfs op het kaartje staat volle zon...
pouketie, lavendel vind ik ook super maar helaas na een jaar of 3 a 4 verhouten ze redelijk ...
donderdag 22 augustus 2019 - 12:10
molleke32

Molleke32

ja patrikc, vanvoor heb ik er bewust voor gekozen om een onderhoudsvriendelijke tuin aan te leggen. achter is alles met rozen en bloemenborders. het is nog 8 are . mits ik alleen ben en fulltime werk moet je ergens een keuze maken he. zie foto's

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 22 augustus 2019 - 12:17
molleke32

Molleke32

achterzijde huis

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 22 augustus 2019 - 12:17
lilyboskat5

Lilyboskat5

Molleke, een plant kan dan wel bestand zijn tegen zon, maar bij de straling en hitte van tegenwoordig is zelfs de beste roos nog verbrand.
Wat hier ook gebeurd.
De planten zullen nog niet dood zijn.
Als je de plek hebt geef ze nog een tweede kans.

En voor in die rij, er zijn ook lage grassen.
donderdag 22 augustus 2019 - 12:26
Patrikc

Patrikc

Molleke, ik spreek geen oordeel uit hè, ik zeg enkel dat het in die omstandigheden heel moeilijk is.

Zoals Minouke suggereert zou het met sommige grassen kunnen werken, maar zonder garantie op succes, die strook is smal en de hitte-uitstraling van zo een steenvlakte is enorm.

Mooie achtertuin trouwens , je hebt gelijk van voor je eigen plezier te werken en niet voor de ogen van passanten.
donderdag 22 augustus 2019 - 12:54
Roeli

Roeli

Misschien kunnen heugera's in verschillende kleuren.
Wat Patrikc bedoelt , die steentjes houden de warmte vast en stralen die weer uit, Dat van onderen en de zon van boven, is waarschijnlijk te veel.
donderdag 22 augustus 2019 - 15:01
molleke32

Molleke32

patrikc, ik nam het niet persoonlijk op hoor. .
Roeli , ja dat is idd wel zo. niet simpel om er iets in te zetten. de buren hebben sedum en die doen het heel goed in de steentjes.. zelfs nu met die hitte dit jaar.
donderdag 22 augustus 2019 - 15:18
lilyboskat5

Lilyboskat5

Roeli, Heuchera zal ook verbranden in de zon.
Je zou voor het zomerseizoen er Portulaca in kunnen zetten.
donderdag 22 augustus 2019 - 16:52
Tuinprins

Tuinprins

Leucothoe behoort tot dezelfde familie als rhododendron en azalea. Is totaal niet geschikt voor bovenstaande standplaats. Leucothoe kan tegen gematigde zon maar is niet gesteld op brandende zon.

Wat je zou kunnen planten is bijvoorbeeld het niet zo hoog wordende lampenpoetsersgras 'Little Bunny' (Pennisetum) of Sedum likadense cauticola (laagblijvend vetkruid).


Gegroet, de tuinprins

donderdag 22 augustus 2019 - 20:27
danny2

Danny2

Bij mijn broer staan ze net zo, ook 120 stuks roestbruine planten en dit niet op kiezeltjes en niet volledig in volle zon.

groetjes danny
donderdag 22 augustus 2019 - 20:38
sugar

Sugar

Nog andere suggesties: Euphorbia martinii, Limonium latifolium, Salvia officinalis, Stachys byzantinum en zowat iedere sedum
vrijdag 23 augustus 2019 - 09:41
Pouketie01

Tekst aangepast

Pouketie01

Festuca glauca Is zeer hitte bestendig. Staat bij een vriendin op het zuiden en dit al 3 jaren en doet het heel goed. Ze staan daar in langwerpige bakken die niet breed zijn.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 23 augustus 2019 - 10:06
molleke32

Molleke32

dank allen voor de reacties . ik vind het wel jammer dat een redelijk bekend tuincentrum je dan de verkeerde informatie geeft. en het was een vaste medewerker die daar al jaren werkt.. maar enfin. het is nu zo . ik ga voor een sedum denk ik . bij de buren doen die het ook super in de blakende hitte.
zaterdag 24 augustus 2019 - 11:09
lilyboskat5

Tekst aangepast

Lilyboskat5

Dan wens ik je daar meer succes mee, Vicky !
zaterdag 24 augustus 2019 - 11:40
Petrus 53

Petrus 53

Veel s666 Vicky en mooie achtertuin ook
zaterdag 24 augustus 2019 - 12:21
Roeli

Roeli

succes Vicky.
zaterdag 24 augustus 2019 - 13:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon