menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Probleem Daphne en Styrax Japonica

Chrisvn

Chrisvn

Beste tuinliefhebbers,

Ik heb in de voortuin een Daphne Tangutica staan. Deze ziet er momenteel slecht uit maar weet iemand of dit puur door droogte en\of bladverbranding komt? En belangrijker, of dit struikje in staat is zich te herstellen hiervan?

De tweede vraag gaat om een Styrax Japonica. Deze heeft dit jaar geen enkele knop en bloem gevormd. Waar zou dat aan kunnen liggen? Krijg hierover online niets gevonden.

Alvast bedankt!
Gr chris

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 3 augustus 2019 - 08:57
Tuinprins

Tuinprins

Daphne tangutica is zeer droogte-resistent. Heb deze zelf ook in de voortuin staan en heeft afgelopen tijd wel water gehad maar niet extra veel. Staat er momenteel goed bij met glanzende donker groene bladeren; de bessen, die overigens tamelijk giftig zijn, beginnen nu te verkleuren van groen naar oranje-rood. Vorig jaar, toen het hier nog droger was dan dit jaar, heeft de plant weinig geleden van de droogte.

Het gekrulde blad zou kunnen wijzen op droogte maar een schimmelziekte sluit ik niet uit. Ik zou de plant de komende tijd goed water geven indien het niet of weinig regent. De plant evenwel niet verzuipen. Verder is het afwachten hoe de plant hierop reageert.

De Styrax japonicus (niet: japonica) kan vorig jaar te droog hebben gestaan en daardoor geen bloemknoppen hebben aangemaakt. Ook late nachtvorst (= nachtvorst in de periode eind april-- half mei) kan roet in het eten gooien omdat de minuscule bloemknoppen beschadigd worden door de nachtvorst (vergelijkbaar met de boerenhortensia). Tot slot is het bekend dat Styrax japonicus soms beurtjaren heeft d.w.z. in sommige jaren niet of weinig bloeit.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 3 augustus 2019 - 15:20
Chrisvn

Chrisvn

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga de tips opvolgen en ben benieuwd hoe de Daphne er volgend jaar bij staat.

Van de Styrax wist ik niet, hopelijk kunnen we volgend jaar wel genieten van de witte klokjes.

Mvg Chris
zaterdag 3 augustus 2019 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon