menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bruine veter zoekt schoen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

Soms vind ik bij het wieden lange (40cm en meer) slierten in de grond die heel hard lijken op dunne, ronde, donkerbruine schoenveters.

Er groeit daar ook kweek (Elytriga repens). Zouden die 'veters', restanten van wortels kunnen zijn die bij het wieden van kweek in de bodem zijn blijven zitten?

(Ik weet dat kweek witte wortels heeft, maar misschien worden ze bruin wanneer ze afsterven?)
woensdag 24 april 2019 - 21:15
Tuinprins

Tuinprins

Ieder klein stukje kweekgras dat achter blijft vormt een nieuw plantje, het sterft niet af. TENZIJ de grond zeer lang extreem droog is (maar de wortels van kweekgras zijn zeer taai en kunnen zich na droogte regenereren).

Gegroet, de tuinprins
donderdag 25 april 2019 - 05:31
leerling

Leerling

Bedankt voor uw antwoord, Tuinprins.

Heb jij - of iemand anders - een idee wat het wel kan zijn?
Het lijken me wel iets plantaardigs, maar ik heb aan de uiteinden nog nooit een plant gevonden.
vrijdag 26 april 2019 - 18:43
xanderbere19

Xanderbere19

Heermoes of haagwinde?
zaterdag 27 april 2019 - 14:08
leerling

Leerling

Nee, heermoes en haagwinde groeien hier niet. Gelukkig maar.
Met haagwinde heb ik geen ervaring.
Heermoes groeide in onze vorige tuin. Die wortels zijn dikker, lopen smal uit naar het einde, en groeien vertikaal.
Deze wortels lopen meer horizontaal, zoals die van kweek, vandaar dat ik me afvroeg of het daar wat mee te maken kon hebben.



zondag 12 mei 2019 - 00:15
leerling

Leerling

Ik ben nu echt wel zeker dat het om verdroogde wortels van Elytriga repens gaat.

Een paar dagen gelden zag ik 's avonds, na een dagje wieden, nog een stukje wortel boven de grond uitsteken. Ik trok het uit en legde het aan de kant en vergat het even. Twee warme en droge dagen later zag dat er net zo uit als de 'veters' die ik hier wel meer vind.

Voor twijfelaars lijkt me dit een makkelijk te herhalen experimentje.

Tuinprins heeft waarschijnlijk gelijk dat achtergebleven stukjes wortel van kweekgras nieuwe plantjes vormen, tenzij de grond extreem droog is. Dat zal wel de reden zijn waarom het hier een constant gevecht is om het weg - of ten minste onder controle - te krijgen.
Maar het is hier droge zandgrond. Momenteel is de bovenste 7 tot 10 cm gewoon poeder.
Nog geen regen van betekenis in zicht.
zondag 24 mei 2020 - 01:37
MarcelVdm

MarcelVdm

Zoals ik al gezegd heb:
Onkruid bestaat niet

Thee van de wortel van kweek is een uitstekend middeltje tegen infecties van de urinewegen, is ook licht laxatief en goed voor de darmen. Het zou zelfs goed zijn tegen aambeien.
lees meer op: https://www.hetkanwel.nl/2013/03/15/onkruid-met-opmerkelijke-eigenschappen-kweekgras/

groetjes,
Marcel
maandag 25 mei 2020 - 09:05
leerling

Leerling

Dat is een interessante site en een goed artikel, Marcel.

Misschien probeer ik het gras eens te groeien in een potje voor onze binnenpoes, want die is niet zo gek van het kattegras dat ze nu krijgt.

Mocht je ooit een portie kweekgras willen, kom dan gerust langs. Je mag oogsten van de composthoop (momenteel minstens 1m3 direct leverbaar), als je ook minstens een half uurtje mee oogst uit de grond (andere plantjes die daar groeien dan wel zo weinig mogelijk beschadigen). Hoe meer hoe liever.
dinsdag 26 mei 2020 - 23:05
MarcelVdm

MarcelVdm

Hoi Leerling,
onze moestuin staat op een stuk grond van 22 are, waarvan ongeveer de helft "beteeld" en de andere helft "wild".
Dus kweek, akkermunt, braambes, boerenwormkruid, smeerwortel, en andere wilde kruiden in overvloed.
Ik breng dagelijks toch een aantal minuutjes (om niet te zeggen uren - afhankelijk van het seizoen) door op sites die me wegwijs maken in eetbare of nuttige kruiden.

Gieren, afkooksels, thees, enz... zijn zeer interessante studie-onderwerpen.
Ik heb m'n leeftijd (niet) mee en weet dus wel een oplossing te appreciëren om me van m'n gezwollen prostaat te bevrijden.
Daarnaast is iedere helpende hand welkom

grtjs
Marcel
woensdag 27 mei 2020 - 23:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon