menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavameel verstuiven

olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Hey,
Zijn er mensen die al met lavameel verstuiven ervaring hebben?
Nu las ik op internet dat het helpt tegen schimmels maar dat het ook de bladeren dikker maakt.
Waardoor insecten minder de planten kunnen vernielen.
Zou dit helpen tegen bladluis en spint in de serre?
Kan ik het op alle planten gebruiken? Voorbeeld op citrussen, canna's, siergembers,...
Alvast bedankt voor jullie reacties.
vrijdag 12 april 2019 - 18:59
Tuinprins

Tuinprins

Een aantal planten krijgt bij mij lavameel omdat die een wat grote behoefte aan mineralen heeft. Ik doe dat gewoon bij de plant zelf dus geen verstuiving.

Alhoewel lavameel het blad wat harder maakt (in theorie althans) denk ik niet dat het gebruik van lavameel veel invloed heeft op de aanwezigheid van luis en co. Bladluizen zitten doorgaans op die nieuwe, malse groei van planten en die groei blijft toch tamelijk zacht, of je nu wel of geen lavameel gebruikt. Een spint aantasting lijkt mij meer afhankelijk van de weersomstandigheden / groeiomstandigheden (warm en droog) en ik vraag mij af of het gebruik van lavameel van invloed is op de aan- of afwezigheid van spint bij planten.

Zoals aangegeven heb ik lavameel nog nooit verneveld maar ik kan mij voorstellen dat er een wittig laagje komt op de bladeren van de planten.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 april 2019 - 06:51
pplakke

Pplakke

Ik strooi dat op de jonge zonnebloemen tegen slakken. En daar voor lijkt het te helpen. Doe het ook over gazon nu al een 5 tal jaar. En ik moet zeggen de groei is opmerkelijk harder geworden. Ook lijkt het minder geel te worden in de winter. Vroeger gaf ik geen meststoffen aan het gazon. Volgens mij stapelt dit lava meel zich op in de bovenlaag. Waardoor het een blijvend effect heeft.
zaterdag 13 april 2019 - 07:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon