menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

5G en bomenkap?

leerling

Leerling

De straten in onze wijk worden heraangelegd en daarbij sneuvelen ontstellend veel hoge bomen, ook bomen die bij de heraanleg van een eerder stuk wel mochten blijven staan en die die heraanleg (op het eerste gezicht van een leek) wel goed hadden doorstaan.

Er circuleert in de wijk het gerucht dat die bomen moe(s)ten sneuvelen, omdat ze later een hinderpaal zouden vormen voor het uitrollen van het 5G-netwerk. Zendstations voor 5G zouden minstens 3 meter boven de bomen moeten uitsteken, dus hoe minder hoge bomen, hoe minder hoog de nieuwe masten moeten worden.

Ik probeer wijzer te worden via het Internet, maar er zijn zoveel pagina's die sterk ruiken naar complottheorieën, dat het moeilijk is om hoax van waarheid te onderscheiden. Zelfs pagina's die zich voordoen als wetenschappelijk, zijn soms terug te brengen op een stelletje pseudowetenschappers.

Weet iemand meer?
(Graag alleen verwijzingen naar echte wetenschappelijk artikels.)
zaterdag 30 maart 2019 - 13:06
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dit is complete onzin. Als iemand mij kan uitleggen waarom een boom met een kruin die minder dicht is dan pakweg een muur, dat signaal kan verstoren, terwijl die muur geen problemen geeft, dan hoor ik dat graag.
Bovendien lees ik op die complotsites soms foto's staan van bomen die gekapt zijn, terwijl ik pertinent zeker weet dat die bomen gekapt zijn om heel andere redenen. Als dat soort complotzoekers willen actie voeren tegen bomenkap, dan moeten ze met echte argumenten afkomen ipv met absurde waanideeën.
zaterdag 30 maart 2019 - 13:46
pplakke

Pplakke

Er staan toch ook bomen op privé gronden. Dus dan zou het weinig uithalen om enkel de straatbomen weg te doen.

Vermoedelijk heeft dit gewoon te maken dat ze liever nieuwe bomen planten. Omdat de oude geworteld hebben onder de straat. Vroeger kapten ze nog al eens beton of asfalt recht op aarde. Kon een boom beter wortelen dan in steenslag. Breek je de straat op, snij je wortels af en worden de bomen instabiel. En dan is het veiliger ineens voor kap te kiezen. Zo lang ze er evenveel terug planten is het in orde. Uiteindelijk het blijft in eerste instantie openbaar domein geen bos.
zaterdag 30 maart 2019 - 21:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon