menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Onkruid in de compostbak?

Ga naar meest recente reactie

Frank & Saskia

Frank & Saskia

Mag ik ( alle ) onkruid in de compostbak gooien?
Zo ja, Moet ik dan de wortels losbreken zodat het niet gaat verder groeien in de bak?
Mag er om die wortels ook nog een beetje aarde aan kleven of stimuleert dat weer doorgroei?
zaterdag 23 maart 2019 - 19:00
Polplastron

Polplastron

Dat hangt er van af op welke manier u composteert.
zaterdag 23 maart 2019 - 19:38
Frank & Saskia

Frank & Saskia

Ik composteer via een vam vat @polplastron
zaterdag 23 maart 2019 - 20:20
Polplastron

Polplastron

Er zijn een aantal verschillende manieren van composteren:

PASSIEF
Het materiaal wordt stelselmatig opgebouwd en zelden (of soms zelfs nooit) omgezet.
Bij deze manier van composteren loopt de temperatuur niet zo erg op en worden zaden niet gedood. In dit geval kan je zaadonkruid best niet op de hoop gooien. Wortels van onkruid lopen meestal niet zo snel meer uit (tenzij het om de die-hards gaat zoals zevenblad e.d.)
Deze manier van composteren wordt vooral toegepast bij compostHOPEN, maar er zijn ook mensen die passief composteren in vaten of bakken.

ACTIEF
Bij deze manier van composteren wordt het materiaal regelmatig omgezet. Mits er een goed evenwicht is tussen bruin materiaal en groen materiaal, lopen de temperaturen sterk op en is er een kans dat onkruidzaden gedood worden. Afhankelijk van de intensiteit van omzetten en materiaal toevoegen, kunnen zaadonkruiden dus wel worden toegevoegd. Wortels geven in dit geval meestal geen probleem omdat ze te erg verstoord worden door het omzetten.
Deze manier van composteren wordt vaak toegepast in bakken en vaten.

Zo ja, Moet ik dan de wortels losbreken zodat het niet gaat verder groeien in de bak?

Hoe kleiner het materiaal, hoe sneller en beter het composteert. Het verkleinen van materiaal is dus altijd wenselijk. Meestal zijn onkruidwortels echter niet zo in kluwens aan elkaar geweven en is dit dus niet nodig.

Mag er om die wortels ook nog een beetje aarde aan kleven of stimuleert dat weer doorgroei?

In theorie vertraagt aarde het composteringsproces. Tenzij je echter bakken aarde gaat toevoegen, zou ik me daar geen zorgen om maken. Bij een ietwat actieve manier van composteren worden de wortels sterk verstoord en zal er dus geen doorgroei ontstaan (en als dat wel zo is; omzetten!)

Groeten,
Pol
zaterdag 23 maart 2019 - 20:38
leerling

Leerling

Eens met Polplastron.

Onkruid levert hier zowat de belangrijkste bijdrage aan de compostbakken en hopen. Wortels schud ik gewoon even af, om het grootste deel grond eraf te halen. Zelfs met zevenblad geeft dat (hier) geen probleem.

Onkruid dat in het zaad geschoten is, gaat wel op een aparte hoop. (Er zitten hier al zaden genoeg in de grond.) En die hoop is, volgens de definitie van Polplastron, een echte passief hoop. Daar gaat bv. ook grover snoeimateriaal op waar ik niet meteen de tijd voor vind om het klein genoeg te maken voor in de compostbakken. Desondanks blijft ook die hoop flink slinken. Ik hoop stiekem dat 'onze' egel er een overwinteringsplaats in vindt.

Wat je absoluut niet op de composthoop mag gooien is Japanse duizendknoop (Fallopia japonica). Houttuynia, ook een excoot die hier een invasief karakter heeft, gaat ook de restafvalzak in.

zondag 24 maart 2019 - 02:33
Wannus

Wannus

Ik gebruik geen kluiten en of aarde . Uitgezonderd gras, verklein ik alles met de hakselaar . Wordt ook niet omgezet , af en toe wat lucht er in brengen met een stok . En voor de temperatuur te stijgen af en toe kleine hoeveelheden grasmaaisel ( lagen van ongeveer 5 cm ) Indien het een tijdje niet regent ook eens besproeien . Bladcompost maak ik dan afzonderlijk , ook eerst door de hakselaar . Half verteerde bladcompost gebruik ik dan in de borders tegen de droogte , zo kan ik nog eens weg voor een paar dagen zonder water te begieten bij droogte zoals verleden jaar . Bladcompost oppervlakkig inwerken houd de bodem langer vochtig .

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 24 maart 2019 - 07:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon