menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostbak wegdoen

Ga naar meest recente reactie

Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Hallo iedereen.
De vorige eigenaars van onze woning hebben 2 compostbakken geplaatst gehad. Zelf wil ik deze wegdoen omdat ik het niet gebruik en er een kippenhok in de plaats wil zetten. Maar ik zou niet weten hoe hieraan te beginnen daar dat het 2 bakken zijn die tot boven toe gevuld zijn. Ik weet niet eens hoe ik hier gebruik van kan maken. Graag extra info..

Indien iemand interesse zou hebben in deze bakken ook steeds welkom. Ik wil ze wel graag leeg wegdoen dan dus extra info is zeker welkom.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 21 maart 2019 - 14:57
zuurtje

Zuurtje

Plaats maar even een foto van open bakken, dan kunnen we zien hoever en wat voor compost het is!
Een verrijking voor de borders van uw tuin, zou zo maar kunnen !!
Ineke
donderdag 21 maart 2019 - 21:42
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Dit zijn de foto's de bak staat ook wel zo goed als altijd in de schaduw.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 22 maart 2019 - 10:19
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Dit is de 2de bak

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 22 maart 2019 - 10:20
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Wij wonen hier nu al 7 maanden en hebben deze bakken niet gebruikt. Ik weet niet wanneer er voor de laatste keer iets is bijgezet. Sowieso langer dan 7 maanden.
vrijdag 22 maart 2019 - 10:22
zuurtje

Zuurtje

Het is verteerde en half verteerde compost. Kunt u het niet uitstrooien in uw eigen tuin?
Ineke
vrijdag 22 maart 2019 - 20:44
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Nu ge het zegt.. Ik ben toch van plan om aan de straatkant lavendel te zetten om de bijen of wespen weg te kunne houden uit de tuin dus daar kan ik het voor gebruiken. En dan kan ik het overschot gooien op de plaats waar de bakken hebben gestaan. Kan ik hier dan gras zaaien omdat ik erna kippen wel zetten of zou ik iets anders doen? Ik heb nog steeds roze vingers ze zien enkel groen als ik het gras maai.

zaterdag 23 maart 2019 - 08:10
leerling

Tekst aangepast

Leerling

'k Zou om te beginnen de deksels wegnemen. Die compost ziet er veel te droog uit.
'k Heb de indruk dat er in de ene bak vooral takjes en droge bladeren liggen.
En is dat rotzooi (plastic?) die in de linkse bak zit?

Ik zou de rechtse bak leeg maken en de inhoud (eventueel op een zeil) opzij leggen. Dan de inhoud van bak 1 overscheppen in bak twee (zonder de rotzooi), samen met de inhoud van bak 2 die je opzij had gelegd. Goed mengen.
Giet er af en toe ook wat water over (+/- 1 volle emmer in totaal).
Bedoeling is een mengeling te krijgen waar genoeg lucht tussen zit en dat voldoende vochtig is (niet nat), zodat compostbeestjes er het naar hun zin hebben. Als je dan om de 2 weken (vaker mag ook) met een compoststok of een riek in de massa steekt en wat van de onderste lagen naar boven brengt, ga je het composteringsproces versnellen en goede compost krijgen, die je in de tuin kan gebruiken.

Kippen zijn prima afvalverwerkers, maar niet helemaal een alternatief voor een compostbak. Ik weet niet hoe groot uw tuin is en hoeveel tuinafval die met zich gaat meebrengen, maar kippen kunnen bv. niet alle snoeiafval aan.

zaterdag 23 maart 2019 - 14:04
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Qua kippen wil ik gewoon legkippen 2 a 3 puur voor de verse eieren. Want ik heb gelezen ong 1vierkante meter per kip. Ik wil dit ook doen voor de kindjes dus ben ook van plan om ze tam te maken. We hebben heel veel regenwormen wat super is voor de tuin en de kipjes dan. Dat kan heel goed zijn dat je rotzooi plastic in de bak hebt gezien. De vorige eigenaars hebben hier alles ingegooid gehad.
Ik zal er zeker aan beginnen om het zo om te zetten. De takken van de klimop heb ik al in groenafvalzak gezet die komen nu toch alles ophalen. Qua tuin niet heel groot ons grond is alles samen net 1 are ofzo.. Super merci.. Lijkt het erop dat de bak nog even gaat blijven zodat ik mijn vierkante meter moestuin kan beginnen..
zaterdag 23 maart 2019 - 16:09
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Als ik het goed begrepen heb wil Verena geen compostbakken meer...……….
Ineke
zaterdag 23 maart 2019 - 16:10
Verena Kerkhofs

Tekst aangepast

Verena Kerkhofs

Ja eigenlijk wil ik de compostbakken wel weg doen maar als ik van 2 al 1 kan maken is ook al goed. En ik heb nog een vierkante meter moestuin bak die ik dan wel kan opvullen met deze compost. Dus dat is ook wel een goede optie..
zaterdag 23 maart 2019 - 16:19
Roeli

Roeli

Het tam maken van kippen kan nog wel eens tegen vallen. Dat hangt nl. wel van het ras af. Schaf je dan wel een rustig ras aan. Laat je goed voorlichten. Zelf hadden we altijd zijdehoenders. Die vliegen nl. ook niet.
Gaan dus niet bij de buren op bezoek.
zaterdag 23 maart 2019 - 16:54
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Super bedankt voor de info omtrent de kippen. Dit zal ik me dan ook wel goed bevragen enzo.
zaterdag 23 maart 2019 - 17:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon