menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rambler

Ga naar meest recente reactie

Swiffer

Swiffer

Hallo allemaal


Welke rambler tegen tuinmuur ?

Wij zijn verhuisd en ik kan eindelijk verder werken aan onze cottage tuin.
Vorig seizoen al zeer veel gepland en nu nog meer dan een halve tuin te gaan .
Vorig jaar heb ik duidelijk een foute keuze gemaakt door de roos Pierre De Ronsard tegen de garagemuur te planten. Ik ga deze dus verzetten want die doet het helemaal niet goed op die plaats.
Ik zoek een roos in wit of roze die snel groeit zodat de muur snel begroeid is.
Zon genoeg maar weinig wind op die plaats. Welke komt in aanmerking ?
Guirlande D'Amour ? Narrow Water ? Andere ?
Ik wil ook nog graag enkele rozen om tegen een obelisk te zetten (ik heb er van 1.5 en van 2.5 meter hoog ) . Graag zou ik ook rozen rond die obelisk zetten
of vaste planten ? Alle ervaringen zijn welkom. Ik wil het wel bij de kleuren roos, wit en purper houden wat de rozen betreft.


woensdag 13 maart 2019 - 19:22
Polplastron

Polplastron

Kan je een foto posten van de situatie en eventueel ook wat afmetingen van de muur in kwestie?

En wat maakt dat Rosa 'Pierre de Ronsard' daar niet goed voldeed?

Groeten,
Pol
woensdag 13 maart 2019 - 19:50
Swiffer

Swiffer

Een grote garagemuur, langs de lengte te beplanten dus plaats zat, zelfs op het dak want het is een vrijstaande garage. Zon van +/- 10u tot 17u30.
Alleen is er volgens de kweker geen of weinig wind die erdoor kan.
Het is ook een roos die eerder breed gaat dan hoog.
Bijna geen bloemen gehad en bijna geen groei. Ik ga deze sowieso verplaatsen.
Probleem is wel dat er nu nog een gigantische camellia Japonica staat op een meter of 3 van de rozen.
Een prachtige struik van 3 meter hoog , misschien is dit de boosdoener ?
De camellia Japonica (rode) staat te koop want hij past niet bij derest van de kleuren in de tuin. Jammer want het is een pracht exemplaar bomvol bloemen.

woensdag 13 maart 2019 - 20:00
Patrikc

Patrikc

Na het eerste groei-jaar, en met de extreme zomer van vorig jaar zou ik die roos toch nog een jaartje respijt geven.
woensdag 13 maart 2019 - 20:35
Swiffer

Swiffer

Ik wil ze graag tegen een obelisk zetten.
Sowieso moet er een snelle groeier komen tegen de muur , eentje met veel meer rozen ook.
woensdag 13 maart 2019 - 20:48
Marei

Marei

Wat doet de kleur van de Camelia er toe? Doodzonde om die weg te halen. Tegen de tijd dat de rozen bloeien is de Camelia toch al lang uitgebloeid!
donderdag 14 maart 2019 - 08:10
Swiffer

Swiffer

Ja maar hij staat absoluut op de foute plaats, neemt heel het zicht weg van derest van de tuin.Beetje het verhaal van een klein plantje ....mensen vergeten soms dat die heel groot kunnen worden.
En inderdaad doodzonde , vorig jaar kon ik het niet over mijn hart krijgen. Nu ga ik toch doorbijten anders krijg ik spijt op lange termijn.
donderdag 14 maart 2019 - 20:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon