menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gemene haag met gemeente

chriscelis17

Chriscelis17

Geldt dezelfde wettelijke omkadering voor particulieren betreffende een gemene haag, aldus een haag op de scheidingslijn, eveneens voor indien de andere eigenaar de gemeente is en daar de openbare weg loopt?
De haag werd destijds (meer dan 50 jaar geleden) op de rooilijn gepland, wat nu de scheidingslijn is.
Wie moet de haag onderhouden. Mag de gemeente eisen deze haag te verwijderen?
Al meer dan 30 jaar heeft de gemeente niets meer aan de haag gedaan, noch gevraagd deze terug te snoeien, noch deze te verplaatsen.
maandag 26 november 2018 - 16:37
WiPe

WiPe

Het veldwetboek is duidelijk. Dat behandelt de geschillen op het vlaf van nabuurschap tussen privé-egenaren.
Wat het openbaar terrein betreft, is er geen dergelijke wetgeving. Bij ontstentennis van wetegving ter zake kan de rechtbank terug grijpen naar plaatselijke gebruiken, of vergelijkbare wetgeving.
Concreet wil dat zeggen dat de gemeente kan eisen om die haag weg te halen. Dat wil echter nog niet zeggen dat je daarom verplicht bent om ze effectief ook weg te halen. De gemeente staat ten slotte niet boven de wet. Het feit dat ze er al meer dan 50 jaar staat is een heel goed argument contra.
Maar wanneer de gemeente kan aantonen dat ze niet conform plaatselijke gebruiken geplant is, bv omdat ze te hoog is, of te dicht bij de rijweg staat, of dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt, dan kan het gebeuren dat de rechtbank bepaalt dat je ze toch moet kappen.
maandag 26 november 2018 - 21:23
chriscelis17

Chriscelis17

Dank voor je reactie WiPe. Ik heb ondertussen een akkoord kunnen bereiken en denk ook dat dat de beste oplossing is. De haag terugsnoeien, enkel de kosten die ik moet dragen omdat de gemeente haar deel van de haag nimmer heeft onderhouden (voor mijn tijd hier).liggen wat hoog. Maar het is de enige manier blijkbaar.
Nu nog mijn oprit terug krijgen die de gemeente heeft verwijderd!
Ook geen sinecure ...
dinsdag 27 november 2018 - 09:09
WiPe

WiPe

Een akkoord is altijd de beste oplossing.
dinsdag 27 november 2018 - 20:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon