menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestrijding biezen, help!

Fionaatje

Fionaatje

Graag advies hoe ik van matten biezen -ik denk (Scirpus lacustri- af kan komen in de tuin. Het begon met 2 die ik liefdevol liet staan, maar die dingen zaaien uit bij het leven en nu staat heel mijn tuin ermee vol. Het is een ramp.
Ik heb geprobeerd uit te graven, maar het leed is gewoon niet te overzien. Ze groeien als kool, en ik heb werkelijk ik weet niet hoeveel van die dingen over 172m tuin :/
UItgraven is allang geen optie meer.

Hoe kan ik dit gericht aanpakken? Ik hou niet van gif, maar mijn hele tuin wordt nu onder de voet gelopen. Ik weet echter niet wel gif dan hierop werkt en nutteloos allerlei dingen uit gaan proberen vind ik helemaal niet handig. Liefst zo min mogelijk, dus echt gericht.

Wie weet raad?
maandag 15 oktober 2018 - 14:25
deHaan

DeHaan

En toch is regelmatig verwijderen de beste optie.
Van de winter heb je mooi de tijd om ze te verwijderen en komend jaar regelmatig wieden.
maandag 15 oktober 2018 - 21:43
leerling

Leerling

Zo te lezen moeten er ondertussen al heel wat zaden in de grond zitten, dus zelfs als je gif vindt dat die biezen zou bestrijden, dan ben je ze met 1 keer spuiten niet kwijt.
Dat gif doodt onherroepelijk meer wezentjes dan de biezen die je kwijt wil, en blijft waarschijnlijk ook langer actief dan jij nodig hebt om de .

Tenzij je een beperking hebt (tijd/lichamelijk...), lijkt 172m2 tuin me niet onbeheersbaar.

Ik zou het volgende proberen:
- De biezen wekelijks zo kort mogelijk maaien (desnoods met een zeis). Als er zaad in zit, zeker niet op je composthoop gooien. Bedoeling is te vermijden dat de plant nog verder uitzaait, en proberen de wortels uit te putten.
- Diagonaal beginnen wieden vanuit een hoek. En elke keer terug vanuit die hoek vertrekken.
- Zorgen dat je zoveel mogelijk wortels mee hebt.
- Blote grond vermijden. Zo gauw mogelijk wat anders zaaien/planten of ruim afdekken met materiaal dat vergaat (bruin karton, lagen krantenpapier... met daarbovenop verteerbaar materiaal als stro, houtsnippers, herfstbladeren, compost die nog niet helemaal verteerd is...). Bedoeling is dat zaden die in de grond zitten geen/te weinig licht krijgen om te ontkiemen en dat wortels mee vergaan met het composteren van het materiaal dat je erop legt.
- Eventueel hulp inroepen van buren, mensen die een centje willen bijverdienen, op de gemeente eens horen of je gebruik kan maken van het Wijk-werken (vroegere PWA).

Alles hoeft niet in 1 keer weg. Gewoon beginnen met dat ene hoekje, dat vrij krijgen en houden, het naar eigen kunnen groter maken, en terwijl je wiedt regelmatig eens omkijken naar wat je al gedaan hebt.

Ben je zeker dat het om Scirpus lacustris gaat? Dat is een plant die graag natte voeten heeft en tot 3 meter hoog wordt. Er werden vroeger ook echt matten van gemaakt (vandaar de naam 'mattenbiezen', en bv. ook zittingen van stoelen.

Als het die plant is, dan zou je i.p.v. 'wieden' ook kunnen 'oogsten'. Volgens https://pfaf.org/user/plant.aspx?latinname=Scirpus+lacustris is die plant ook eetbaar. (Zelf (nog) niet geprobeerd.)
woensdag 17 oktober 2018 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon