menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag aanplanten

PieterDeGroote

PieterDeGroote

Hey, ik ben nieuw hier op het forum.

Ik heb enkele vragen ivm het aanleggen van een haag.
Onze voorkeur zou uitgaan naar een ligustrum (variant hiervan zijn we nog niet uit, tips zikn altijd welkom ????)

Nu mijn vragen, voor het ogenblik is onze tuin 1 grote plaats met gras, hoe pakken we het best aan de haag te planten? Ik zou ook graag er voor zorgen dat onze robotmaaier het gras kan blijven afrijden zonder zich vast te rijden in de aarde van de haag. Hebben jullie hiervoor tips?

Wanneer is de bzste periode de haag te planten?

Jullie zien ik ben een leek hierin dus alle tips zijn welkom!

Met dank.
zondag 2 september 2018 - 19:17
Ken M

Tekst aangepast

Ken M

Voor een groenblijvende haag is het meestal het best om dit voor de winter te doen, begin van de herfst zou ideaal zijn.
Geen ervaring met een robotmaaier. Misschien kan je werken met een border?
Hoe ik het zou doen voor het aanplanten(en heb gedaan in het verleden), daar waar je de haag wil zou ik eerst het gras met de grasmaaier zo kort mogelijk afrijden.
Dan een 50 tot 100cm verwijderen van de kant (10 tal cm diep). Deze omgekeerd(graskant naar beneden) terug op dezelfde plaats leggen. (Er bestaat een specifieke term hiervoor maar ben de benaming vergeten).
Dan de bovenkant bedekken met karton en hierop houtsnippers en/of een compostlaag.
(dit is tegen het opkomen van nieuw gras en onkruid als zowel bescherming en voeding voor de planten en bodemleven)
Dit zou je dus nu al kunnen doen en binnen enkele weken dan de haag planten.
Eens je begint met aanplanten, verwijder je een deel van de houtsnippers en karton met een mes, maak je het gat voor de plant en doe je het terug dicht met een deel compost en houtsippers erboven.

Je kan ook gewoon met een tuinfrees werken en zo direct de haag inplanten als je dat liever hebt of makkelijker vind.

Ken


ps. Liguster is zeer sterk geurend en wordt vaak als onaangenaam ervaren door velen.
maandag 3 september 2018 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon